پراید یک خودرو ضعیف و کم مصرف شهری است

پراید
peraid_x100
peraid_x100

پراید یک خودرو ضعیف و کم مصرف شهری است

اگر فکر می کنید پراید از کره آمده سخت در اشتباه هستید .

پراید همان مزدا ۱۲۱ است که ابتدا در ژاپن تولید شد ارتباط کاری فشرده مزدا و فورد سبب شد طی چند ماه مزدا ۱۲۱ با نام فورد  فستیوا در آمریکای شمالی   تولید شود. در آن زمان آمریکای شمالی، استرالیا و ژاپن بازارهای اصلی این خودرو ارزان قیمت دانشجویی بودند آمریکا کشوری است که در آن بیشتر مردم از ۱۶ سالگی رانندگی می کند و خیلی ها هم چندین ماشین دارند البته داشتن یک خودرو صفر برای یک دانشجو کمی سخت است و شاید در دهه ۸۰ میلادی  کمی رویایی بود  اما فورد فستیوا در آن سال ها این رویا را به واقعیت تبدیل کرد .
فورد فستیوا در سال ۱۹۸۶ در آمریکا تولید می شد. ولی با وجود استقبال زیاد به دلیل ایراد سازمان امنیت بزرگراه های آمریکا جلوی تولید خودرو گرفته شد در آن سال این خودرو نا امن ترین خودرو آمریکا شناخته شد. تولید این خودرودر از سال ۱۹۸۷ از آمریکا به کیا موتورز رسید .و تولید این خودرو در کشور کره و در کیا موتورز ادامه یافت.
در حالی که تازه کیا موتور شروع به تولید خودرو کرده بود. مزدا ۱۲۱ چهره جدیدی  به خود گرفت تا کمی انتقاد ایمن نبودن از این مدل برداشته شود. تولید مزدا با این کد در سه مدل دیگر و تا سال ۲۰۰۲ ادامه یافت.
مدتی گذشت و بزرگترین معامله کیا موتورز در آن سال ها انجام گرفت و پراید از کره به ایران آمد اوایل دهه ۷۰ شمسی بود که  پراید به ایران آمد و ظرف مدت ۲۰ سال کاملا داخلی شد پس از آنکه تولید پراید در کره و در سال ۲۰۰۰ هزار پایان یافت و کیا ریو جایگزین این خودرو شد لیسانس این محصول هم کاملا به سایپا رسید. این خودرو با وجود اینکه  به ایران رسیده هنوز هم شرکت های کره ای از پرایدی که در ایران تولید میشود درآمد دارند و  از این راه  سالانه میلیون های دلار پول بابت خدمات مهندسی به شرکت های کره ای می رسد.
موتورهای پراید
مزدا خالق موتورهای پراید یا همان مزدا ۱۲۱ است این شرکت یکی از قوی ترین شرکت های دنیا در زمینه طراحی موتور است موتور پراید هم در چندین مدل و از حجم ۱٫۱ لیتری تا ۱٫۸ لیتری و از بازه قدرتی ۵۰ تا ۲۱۰ اسب بخاری را شامل می شود البته مزدا ۱۲۱ مشابه پراید تنها از دو نمونه ۱٫۱  لیتری با نام b1 و ۱٫۳ لیتری  با نام b3  استفاده کرده است.
هم اکنون اکثر پراید های تولیدی در ایران از موتور b3  استفاده می کنند ولی بیشتر موتورهای نسل b  که در مدل های بعدی مزدا ۱۲۱ استفاده شده قابلیت نصب روی پراید ایرانی را هم دارد. برخی جوان‌های عشق سرعت ایرانی هم با موتورهایی که از کشورهای حاشیه خلیج فارس می خرند این خودرو را تقویت می کنند  آنها از دبی موتورهای پرحجم تر و مجهز به توربوشارژ b مزدا را می آورند و بر روی خودرو نصب می کنند تا این خودرو را به یک قاتل خیابانی تبدیل کنند.  فکر  کنید با پراید ۲۰۰ کیلومتر سرعت بروید در این سرعت چه احساسی خواهید داشت؟
در سری موتورهای b  مدل bpt و btd  به ترتیب  قدرتی معادل ۱۶۶ تا ۲۱۰ اسب بخار دارند.
موتور پراید که به ایران آمد کاربراتوری بود در کاربراتور تلفیق سوخت و هوا مکانیکی انجام می شود این روش  در سال ۱۹۸۶ در جهان رایج بود اما با پیشرفت علم رایانه و حاد شدن مشکل انرژی دیگر زمان مصرف های بالا به پایان آمد تمام خودروها در جهان انژکتوری شدند تا به وسیله رایانه از مصرف بالای آن ها جلوگیری شود ولی پراید تولیدی در ایران سال ها مقاومت کرد تا در سال ۱۳۸۲ به آرامی انژکتوری شدن پراید انجام شد شرکت های مختلفی مانند  شرکت زیمنس  آلمان در انژکتوری شدن پراید نقش  داشتنند.
hamid
ارسال دیدگاه