مجموعه وایر شمع خودرو با علامت استاندارد ایران

وایر شمع پژو پارس
وایر شمع پژو پارس

مجموعه وایر شمع خودرو با علامت استاندارد ایران

در خودروهای مجهز به موتور بنزینی برای احتراق سوخت درون موتور نیاز به ایجاد جرقه است این جرقه توسط شمع با انتقال برق ولتاژ بالا توسط وایر شمع از کوئل صورت می پذیرد ویژگی و کیفیت وایر شمع به صورتی باید باشد که نوسانات قوی الکتریکی و پارازیت ایجاد نکند ساختاروایرشمع  شامل بخش رسانای جریان الکتریکی و بدنه عایق ان است.
وایر شمع یک جزء اساسی اما مهم موتور است وظیفه آن انتقال جریان ولتاژ بالا تولید شده توسط کویل به شمع است. در اثر حرارت و ارتعاش کربن موجود در سیم ممکن است از بین رفته و باعث کاهش جریان ولتاژ بین کوئل و شمع گردد برای کارایی بهتر موتور وایر باید به صورت دوره جایگزین شود


جنس وایر شمع؛
وایرهای شمع خودرو معمولاً از جنسی مقاوم و بادوام ساخته می شوند چون قطعه متحرکی نیستند خورده نمی شوند و اگر در نگهداری و بازدید از آنها دقت کافی را داشته باشید کمتر دردسر ساز می شوند اما در صورتی که موتور خودرو خوب کار نکرد یا روشن نشد،شک کردید ممکن است مشکل از وایر شمع خودروی شما است بررسی آن کار ساده ای است.
? انواع کابل وایر شمع:
کابل های وایرشمع با چهار نوع رسانای مسی ،مقاومتی ، راکتیو و رسانه‌های فولادی که با اصول استانداردهای بین المللی ساخته می شود.

بازدید دوره ای:
یکی از زمان های مناسب برای بازدید وایرها زمانی است که می‌خواهید شمع خودروی خود را تعویض کنید. بنابراین با یک بازدید ساده خیال خود را برای مدت ها راحت کنید و  امانحوه کار:

ابتدا اگر موتور خودرو روشن است آن را خاموش کنید بازدید چشمی وایرها را از مقسم ولتاژ شروع کنید و تا سر شمع ها ادامه دهید. شما به دنبال هر ناصافی،ترک،بریدگی و تا شدگی یا شکستگی وایر و روکش آن هستید. دوسر انتهایی وایرها که محل اتصال آنهاست به خوبی بازدید کنید تا مطمئن شوید ترک یا پارگی در آن وجود ندارد و همچنین قسمت های داخلی این دو سر را بررسی کنید تا مطمئن شوید هیچ ترک یا پارگی در آنها وجود ندارد و همچنین نبایدتیرگی یا اثر سوختن در آنها دیده شود.
به هر دلیلی متوجه شدید وایرهای شما صدمه دیده است یدکی باکیفیت  آن را خریداری کرده و جایگزین کنید چون این عیب کوچک می تواند یک هیولای کوچک باشد یا حتی چراغ چک خودروی  شما را روشن کند.

ایمنی و خدمات وایر شمع
یک وایر معیوب نه تنها ممکن است سبب بد کارکردن موتور شود بلکه سبب افزایش مصرف سوخت خودرو شما هم خواهد شدویاممکن است بنزین نسوخته وارد مسیر اگزوزشود وکاتالیست های گرانقیمت شما را خراب کند و همچنین بسیار اتفاق افتاده است که نشتی بنزین و جریان الکتریسیته در موتور به صورت همزمان وجود داشته است و سبب آتش گرفتن خودرو شده است! ممکن است برای شما هم اتفاق بیفتد پس بهتر است این بازی‌ها را جدی بگیرید

@YadakyMiladnor
YADAKJO.IR
معایب استفاده از وایر شمع های غیر استاندارد
-کاسته شدن قدرت موتور
– سوخت ناقص موتور و افزایش مصرف سوخت خودرو
– بالا رفتن دمای موتور به دلیل فشار مضاعف بر موتور
– ریپ زدن موتور و لرزش موتور
– بالا رفتن آلایندگی گازهای خروجی اگزوز
– برق دزدی در هنگام نشت بنزین و انفجار خودرو
– ذوب شدن سر شمع و پلاتین و الکترود میانی

روشهای تست وایرشمع؛
– شمع را به وایرجا زده و به وزنه حداقل دو کیلو وصل و وایر را بالا بکشید،وایر باید وزنه را نگه دارد.
– سر سیم ها را به وزنه ۸ کیلویی وصل کنید،وایر را بالا بکشید؛قطعی نباید رخ دهد
– خودرو را روشن نموده و با استفاده از اسپری آب به اطراف وایر بپاشید. یک سیم روکش دار به بدنه وصل و به پیچ گوشتی وصل کنید و پیچ گوشتی را در طول اطراف و وایر بکشید نباید قوس یا جرقه از وایر به پیچ گوشتی مشاهده شود
– به مدت دو روز در معرض آب نمک پنج درصد قرار دهید، نباید زنگ زدگی در سر سیم ها رخ دهد
– وایررا نیم ساعت در فریزر قرار داده بعد از تقریبا  ۱۰ ثانیه در آون قرار دهید پوسیدگی نباید رخ دهد
– به مدت یک هفته در حرارت ۱۸۰ درجه در آون پوسیدگی نباید رخ دهد

قابل توجه :  اگثر لوازم یدکی خودرو در ایران فاقد علامت استاندارد هستند حتی آنهایی که مرغوب هستند.!!!!!

hamid
ارسال دیدگاه