بررسی خودرو رانا پلاس

بررسی اولیه

رانا پلاس با دریافت تغییراتی ظاهری در داخل و خارج از کابین و همچنین دریافت یکسری امکانات بیشتر، به عنوان محصولی جدید در سبد محصولات قابل عرضه گروه صنعتی ایران خودرو قرار گرفته است، هرچند مشخصات فنی آن تغییری نداشته و پیشرفتی در این زمینه نسبت به نسخه معمولی حاصل نشده است. رانا پلاس شاید نسبت به نسخه اصلی امکانات بیشتری داشته باشد که خب هزینه بیشتر آن از مشتریان دریافت می شود، اما در بخش فنی از همان موتور 1.6 لیتری تفس طبیعی استفاده می کند که در محدوده 5800 دور بر دقیقه توانایی تولید 105 اسب بخار قدرت و در محدوده 4000 دور بر دقیقه امکان تولید 142 نیوتن متر گشتاور را خواهد داشت. در بررسی های انجام شده، حاصل ارسال این نیرو به چرخ های جلو حداقل شتاب صفر تا صد 12 ثانیه و حداکثر سرعت 189 کیلومتر برساعت خواهد بود. مصرف سوخت اعلامی از سوی ایران خودرو برای استفاده ترکیبی در شهر و بزرگراه نیز معادل 6 لیتر اعلام شده است که در استفاده های واقعی بیشتر از رقم اعلامی خواهد بود.

 

مشخصات راناپلاس

[table id=4 /]

بررسی دقیق‌تر رانا پلاس

در سبد محصولات قابل عرضه ایران خودرو می توان خودروهای متنوعی را پیدا کرد و عموم آنان محدوده قیمتی نزدیک به یکدیگر دارند و همین موضوع باعث شده تا در نبود برندهای خارجی رقیب برای خودروسازان داخلی، محصولات ایران خودرو خودشان رقیبی برای دیگر محصولات این شرکت باشند!. در سال 1391، ایران خودرو محصولی جدید با نام رانا معرفی کرد و از آنجایی که مشتریان ایرانی بویژه اقشار متوسط به پایین جامعه چاره ای جز خرید ماشین های ایرانی ندارند، این خودرو هم با استقبال خوبی در بازار مواجه شد، هرچند فروش آن به پای محصولات پژو نرسید. با این حال شرکت های خودروساز داخلی طی سال ها فعالیت و کسب تجربه کافی، یاد گرفته اند که با اضافه کردن چند امکانات ساده و ایجاد تغییراتی در ظاهر خودرو، می توانند محصولات قدیمی خود را بروزرسانی کرده و به عنوان خودروی مدل روز به بازار عرضه کنند و مشتریان برای خرید آن صف بکشند. رانا پلاس را هم می توان چنین خودرویی معرفی کرد که با دریافت تغییراتی در داخل و خارج کابین و همچنین دریافت یکسری امکانات اضافه، به عنوان خودروی مدل روز وارد بازار شده و در دسترس مشتریان قرار گیرند.

داخل رانا پلاس

بررسی رانا پلاس
بررسی رانا پلاس

درست همانند طراحی بیرونی خودرو، در قسمت داخل کابین هم تغییراتی حاصل شده و این تغییرات به پویایی بهتر فضای داخل کابین کمک کرده است، هرچند به ریشه های خود پایبند بوده و اشتراکات زیادی میان نسخه معمولی و پلاس دیده می شود. در مقایسه با نسخه معمولی، اولین چیزی که با ورود به داخل کابین رانا پلاس توجه شما را به خود جلب می کند، غربیلک فرمان جدید با کلیدهای روی آن خواهد بود و پس از آن صفحه کیلومتر جدید رانا پلاس است که الگوهای طراحی دور موتور و کیلومتر شمار آن تغییر کرده و یک صفحه نمایشگر دیجیتال بزرگ تر هم در مرکز آن قرار گرفته است. تفاوت بزرگ دیگر را می توان در قسمت بالای داشبورد مشاهده کرد و حالا جای خالی قسمت بالای داشبورد رانا پر شده و از نمایشگری دیجیتال برای نشان دادن وضعیت خودرو، ساعت و دمای محیط استفاده شده است. فندک ماشین به کنسول ابزار و پشت اهرم تعویض دنده اضافه شده و همچنین خروجی های سیستم تهویه مطبوع اتاق و قاب اطراف کلیدهای کنسول مرکزی در نسخه رانا پلاس تغییر کرده است تا تنوعی در طراحی داخل کابین رانا ایجاد شده باشد. صندلی های خودرو هم طرح 207 دارند و از روکش های چرمی بهتری بر روی آنان استفاده شده است تا حس بهتری هنگام استفاده به راننده و سرنشینان خودرو منتقل کند. صندلی های جدید همچنین باعث پایداری بیشتر راننده و راحتی آن در سفرهای طولانی مدت خواهد شد.

طراحی رانا پلاس

مقایسه ای کوتاه با نسخه اصلی، می تواند دلیل خوبی برای بررسی طراحی ظاهری رانا پلاس باشد و اولین چیزی که نظر شما را به خود جلب می کند، چراغ های جدید پیشانی خواهد بود که فرم آن نسبت به نسخه اصلی حفظ شده است، اما اکنون قاب داخلی آن تاریک شده تا جذابیت بیشتری به ظاهر خودرو بخشیده باشد. در کنار چراغ های پیشانی، جلوپنجره خودرو هم تغییراتی به خود دیده و از یک زنبوری جدید با طراحی جذاب تر استفاده شده است. در نمای جانبی، رانا پلاس آینه های برقی جدید مجهز به راهنما دارد و دستگیره های درب اتومبیل و زه کنار نیز همرنگ بدنه پیش بینی شده اند. درست همانند جلو، در قسمت عقب هم تنها چراغ های عقب هستند که مهندسان و طراحان ایران خودرو را به زحمت انداخته و بروزرسانی شده اند. چراغ های عقب با حفظ فرم اصلی، تنها یک طراحی جدید در قاب داخلی دارند تا دلیلی برای قرار گرفتن یک پلاس در کنار اسم رانا وجود داشته باشد. به غیر از موارد ذکر شده، تقریبا دیگر بخش های رانا پلاس تفاوتی با نسخه معمولی ندارد و شاهد همان طراحی اصلی رانا با تغییراتی جزیی در چراغ ها و یا تغییر رنگ برخی قطعات دیگر هستیم که در کنار امکاناتی بیشتر و اختلاف قیمت بالاتر به مشتریان عرضه خواهد شد.

 

مشخصات رانا پلاس

رانا پلاس طبق اعلام شرکت سازنده، طول کلی 4292 میلی متر، عرض 1684 میلی متر، ارتفاع 1453 میلی متر و فاصله بین دو محور 2445 میلی متر دارد که با تمامی تجهیزات خود به وزن خشک حدودا 1109 کیلوگرمی رسیده است. برای تامین نیروی مورد نیاز این خودروی بیش از 1.1 تنی برای حرکت، پیشرانه چهار سیلندر بنزینی با حجم دقیق 1587 سی سی به خدمت گرفته شده است که در محدوده 5800 دور بر دقیقه توانایی تولید 105 اسب بخار قدرت و در محدوده 4000 دور بر دقیقه می تواند خروجی گشتاور 142 نیوتن متری تولید کند. حاصل ارسال این نیرو با استفاده از یک جعبه دنده 6 سرعته دستی به چرخ های جلو، ثبت حداقل شتاب صفر تا صد 12 ثانیه و حداکثر سرعت 189 کیلومتر برساعت خواهد بود. به دلیل استفاده از پیشرانه مشترک 1.6 لیتری تنفس طبیعی، در نسخه معمولی رانا نیز می توان همین عملکرد را در ثبت شتاب گیری صفر تا صد و حداکثر سرعت تجربه کرد. به صورت ترکیبی، پیشرانه تنفس طبیعی رانا پلاس می تواند مصرف سوخت 6 لیتری به ازای کارکرد 100 کیلومتری داشته باشد که به لطف استانداردهای آلایندگی یورو 5، مصرف سوخت کمتری نسبت به نسخه معمولی با استانداردهای آلایندگی یورو 4 دارد.

امکانات و تجهیزات رانا پلاس

از تغییرات اصلی رانا پلاس نسبت به نسخه های معمولی این خودرو می توان به بهبود مجموعه داشبورد، طرح پارچه جدید رودری ها، چراغ های جدید جلو و عقب، طرح جدید جلوپنجره، روکش های مشابه پژو 207 برای مجموعه صندلی ها، ایزوفیکس برای نصب صندلی کودک، دستگیره و زه جانبی همرنگ بدنه، کلیدهای کنترلی بر روی غربیلک فرمان، آینه های جدید مجهز به راهنما و در نهایت به دسته راهنما و برف پاکن طرح 206 اشاره داشت که از تغییرات اصلی رانا پلاس نسبت به نسخه استاندارد به شمار می رود. از تجهیزات ایمنی رانا پلاس می توان سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیرمجاز، سنسور عقب، سیستم عیب یابی هوشمند مالتی پلکس، کیسه هوای ایمنی برای سرنشینان جلو و همچنین سیستم ترمز مجهز به ABS و EBD اشاره کرد. امکانات اصلی دیگر خودرو هم شامل کروز کنترل، نمایشگر دمای محیط، سیستم قطع خودکار سوخت هنگام تصادف، دستگیره و زه های جانبی همرنگ بدنه، لوگوی کرومی ایران خودرو بر روی غربیلک فرمان، کلیدهای کنترلی بر روی غربیلک فرمان، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، آینه های جدید راهنما دار، آینه های برقی جانبی و در نهایت چراغ های جدید جلو و عقب اشاره کرد.

رقبای رانا پلاس در بازار

باتوجه به شرایط کشور و محدودیت های زیادی که برای ورود و فعالیت خودروهای خارجی وجود دارد، خودروی رانا پلاس قابل مقایسه با هیچ خودروی خارجی و یا حتی خودروهای چینی مونتاژی نخواهد بود و به عبارتی دقیق تر، تنها محصولات خودروسازان داخلی هستند که با دیگر محصولاتشان مقایسه شده و انتخاب آخر مشتریان وابسته به سلیقه آنان می شود. در بخش فنی تقریبا اکثر محصولات ایران خودرو دارای مشخصات فنی تقریبا یکسانی هستند و همین خودروی رانا پلاس در بخش موتوری با چندین محصول دیگر ایران خودرو مشترک است و تنها سلیقه افراد و همچنین تعداد معدودی امکانات رفاهی خواهد بود که مشتریان را به خرید محصولات شرکت های خودروساز داخلی ترغیب می کند. رانا پلاس شاید چندان تفاوتی با نسخه معمولی رانا نداشته باشد که در سال 91 راه اندازی شد، اما این خودرو با دریافت تغییرات اندک ظاهری و اضافه شدن امکاناتی در بخش های مختلف، به عنوان محصولی جدید راهی بازار شده تا به گسترش سبد محصولات قابل عرضه ایران خودرو کمک کند!. از آنجایی که خودروی رانا پلتفرمی مشترک با خودروی پژو 206 صندوقدار دارد، از همین جهت در بازار کشور با خودروی پژو 206 صندوقدار مقایسه می شود و نسخه پلاس رانا با امکاناتی بیشتر، می تواند گزینه مناسب تری برای خریداران باشد.

امکانات رانا پلاس

[table id=3 /]

پشتیبانی
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • علی اصغری 25 آذر 1400 / 8:29 ق.ظ

    چقدر جالب و مفید بود ولی انگار ماشین پلاس رانا با رانای معمولیش زیاد فرق چندانی نداره تا الان فکر میکردم خیلی پیشرفته تره ممنون از اطلاعات خوبتون

ارسال دیدگاه