سقف سانروف چیست؟ آموزش گام به گام تعمیر سانروف و چکه کردن و تعویض آن

سقف سانروف
سقف سانروف
سقف سانروف
یکی از آپشن‌های محبوب استفاده شده در خودروهای امروزی، سقف سانروف است. سانروف اولین بار توسط یک شرکت آمریکایی به نام ناش موتور ابداء شد. با اینکه سال‌ها است که ناش موتور از صنعت خودروسازی کنار رفته است، اما به دلیل این اختراع منحصر به فرد آن، سالانه میلیون‌ها دلار حق اختراع دریافت می‌کند. به طول کلی سانروف دریچه‌ای است در سقف خودروها که قادر است نور را از خود انتقال دهد. در صنعت خودروسازی 10 نوع سانروف وجود دارد که هر کدام از مکانیزم منحصر به فردی برای انتقال نور به داخل خودرو استفاده می‌کنند. بر خلاف باورهای عمومی، سانروف همیشه شیشه‌ای نیست و در بسیاری از مواقع از جنس پارچه‌های زخیم، فایبرگلاس و یا حتی فلزی است. همانطور که گفتیم سانروف در خودروهای امروزی به انواع مختلفی تقسیم می‌شود و حدود 10 نوع مکانیزم برای سانروف در نظر گرفته شده است؛ از همین رو ارائه سرویس‌های مختلف در حوزه تعمیر سانروف خودروها یک امر کاملا تخصصی است و نیاز به تجربه و دانش بالایی دارد. همین موضوع سبب گردیده است که مجموعه لوکاپرو برای اولین بار در ایران، اقدام به بوجود آوردن تیم تخصصی در خصوص تعمیرات سانروف خودروها کند. برای دریافت آگاهی بیشتر در خصوص نحوه استفاده از خدمات و سرویس‌های تعمیرگاهی مجموعه لوکاپرو، می‌توانید با شماره‌های مندرج در وب سایت ما تماس حاصل بفرمایید تا متخصصین لوکاپرو بر اساس نیاز شما راهنمایی‌های لازم را ارائه دهند.

سانروف انواع اتومبیل

سانروف سقفی از جنس شیشه است که حدود یک سوم مساحت کلی سقف خودرو را شامل می شود. سقف سانروف در دو مدل دستی و برقی موجود است، که حالت دستی آن تقریبا منسوخ شده است. ورود نور دلنشین خورشید و باد ملایم بیرون خودرو به طرفداران سقف سانروف افزوده است.
به طورکلی، هر صفحه ای که در سقف خودرو با هدف ورود نور یا هوا به داخل خودرو جاسازی شده باشد، سانروف یا مونروف نام دارد. برخی سانروف ها یا مونروف ها قابلیت باز و بسته شدن دارند درحالی که برخی دیگر ثابت هستند. سانروف ها معمولاً شفاف هستند درحالی که مونروف ها را رنگی می سازند. در حقیقت مونروف نوع خاصی از سانروف است. در دهه هفتاد، به سانروف های شیشه ای داخلی و برقی، مونروف می گفتند.
انواع سانروف از لحاظ جنس به سه دسته تقسیم می شوند: شیشه ای – پارچه ای – فلزی . در ادامه مطلب انواع سانروف ها را بررسی کرده و مشکلاتی که ممکن است در سانروف ها به وجود بیاید و نحوه تعمیر سانروف ها را مورد بحث قرار دادیم.

انواع سانروف ها

سانروف ممکن است به عنوان یک قطعه اصلی درخط تولید شرکت سازنده خودرو، روی خودرو نصب گردد. همچنین امکان دارد بر حسب سفارش مشتری توسط شرکت های ذیصلاح به عنوان یک قطعه سفارشی به صورت AFTER MARKET بر روی خودرو نصب گردد. انواع سانروف ها بر اساس نوع ساخت و تکنولوژی های به کار رفته در آنها متفاوت می باشند. سانروف ها با توجه به نوع باز شدن، دستی یا اتوماتیک بودن، اندازه و شکلشون به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند.

سانروف پاپ آپ (Pop-Up)

در این نوع از سانروف، پنل سانروف می تواند بطور کلی از روی سقف برداشته شود که دراین حالت سقف کاملا به اندازه پنل مربوطه باز می‌شود . همچنین این پنل می تواند بر روی سقف خودرو قرار گیرد و با آن زاویه‌ای را بسازد که از طریق آن هوا وارد کابین خودرو شود. بعلت لزوم تغییرات در تزئینات داخلی سقف, نصب آن در خط تولید آسان تر و به صرفه تر از نصب به صورت After market انجام می‌شود.
انواع سانروف

سانروف جمع شونده (Folding)

در این نوع از سانروف، پنل شیشه ای ما بین سقف فلزی خودرو و تزئینات داخلی خودرو (زیر سقف) قرار می گیرد. لذا پنل می تواند بطور کامل به عقب رفته و از بیشترین فضای برش خورده روی سقف جهت عبور هوا بهره گیری گردد. عملکرد این سانروف نیز از نوع الکتریکی می باشد.
Folding سانروف

سانروف پانورامیک (Panoramic)

این مدل از سانروف ها جدیدا اختراع شده اند که از دو پنل شیشه ای بزرگ تشکیل می شوند و سرنشینان جلو و عقب رو جداگانه می توانند از آن استفاده کنند.

سانروف داخلی (In-Built)

سانروف هایی که پنلشان وارد سقف اتومبیل می شود را سانروف داخلی می‌گویند. در قدیم این نوع سانروف‌ها فلزی و همرنگ بدنه رنگ طراحی می‌شدند؛ ولی امروزه جنس این گونه سانروف‌ها از شیشه است.
In-Built سانروف – انواع سانروف

سانروف اسپویلر (Spoiler)

در این نوع از سانروف، ضمن آنکه پنل شیشه ای می تواند با سقف خودرو جهت ورود هوا دارای زاویه باشد، همچنین می تواند به مقدار محدودی به سمت عقب خودرو حرکت نموده و باز شود. میزان باز شوندگی توسط کلیدهای فرمان قابل کنترل می باشد. این سانروف ها از نوع الکتریکی بوده و برای خودورهای با سقف کوچک مناسب می باشند.
Spoiler سانروف

تعمیر سانروف انواع اتومبیل ها

مشکلات اساسی که که معمولا صاحبان وسیله نقلیه با آنها مواجه می شوند و نیاز به تعمیر سانروف پیدا می کنند دلایل مختلفی دارد. مشکلاتی که ممکن است برای انواع سانروف ها پیش بیاید ممکن است یا خیلی ساده باشد و یا کمی پیچیده تر باشد. مثلا اگر سانروف دچار مشکلات ساده ای باشد، با اقداماتی نظیر صداگیری سانروف، آب بندی سانروف، رگلاژ سانروف تعمیر می شود.اما در برخی از موارد هم ممکن است مشکلات مکانیکی یا الکتریکی داشته باشند. بنابراین حضور یک فرد متخصص برای اقداماتی مانند تعمیر سانروف ضروری است. بنابراین اگر قصد دارید برای نصب یا تعمیر سانروف و نصب یا تعمیر یا خرید آینه ماشین اقدام کنید حتما به مراکز معتبر مراجعه کنید.
مرکز شیشه اتحاد با به کارگیری نیروهای زبده و کارآزموده تمامی خدمات مرتبط با نصب سانروف و تعمیر آن را از آب بندی سانروف گرفته تا حل مشکلات مکانیکی به مشتریان محترم ارائه می دهد.

آموزش گام به گام تعمیر چکه کردن سانروف یا تعویض آن

سانروف خراب به سانروفی گفته می شود که کاری را که از آن انتظار داریم را نتواند انجام دهد و این موضوع کمی ناامید کننده است.
سه مشکل رایج در سانروف ها وجود دارد.
اولین مشکل وجود 1 یا 2 قسمت خراب در سیستم سانروف است، دومین مشکل گیر کردن آن و سومین وجود نشتی در آن است.
سانروف برای ورود هوای تازه به داخل خودرو و یا تابیدن نور خورشید به داخل آن طراحی شده است. امروزه تعداد زیادی از خودروها به این سیستم مجهز هستند.
سان روف می تواند اتوماتیک و یا دستی باشد و این موضوع به مدل خودرو و طراحی وساخت آن بستگی دارد. اگر خودروی شما مجهز به سان روف نباشد شاید بعدا تصمیم به نصب یکی از آن ها بگیرید. معمولا وجود ترک و یا نشتی در سان روف به این معناست که شما باید آن را تعمیر کنید. اما اگر در سان روف ترک وجود داشته باشد بهترین کار ممکن تعویض آن است چون تعمیر آن باعث نمی شود همان چیزی از آب دربیاید که ما انتظار داریم.
نشت سانروف به عبارت دیگر می تواند به دلیل افتادن آوار (سنگ، مصلح و …) یا انباشته شدن کثیفی بر رو یا دور درزگیرهای سانروف به وجود بیاید.
هزینه تعمیر سانروف به مدل آن و مدل ماشین بستگی دارد. سازندگان مختلف خودرو مدل های مختلفی از سانروف را بر خودروهای خود نصب می کنند و این به معنای وجود قیمت های مختلف هر کدام از آن هاست. همچنین هزینه های تعمیر آن بستگی به قطعه های تعویضی هم دارد. اگر شما تصمیم دارید که یک تعمیرکار حرفه ای بجای شما آن را تعمیر کند بهتر است تا قیمت را قبل از سفارش کار بررسی کنید.
به هر حال اگر قصد تعویض یا تعمیر سانروف را دارید تا انتها با ما همراه باشید. اگر هم سانروف شما فقط صدای اضافی تولید می کند به صفحه صداگیری سانروف خودرو مراجعه کنید.

سانروف شکسته

در این مورد که سانروف شکسته شده و خراب است تعویض آن نسبت به تعمیر آن بهتر است. اگر شما میخواهید سانروف خودتان را تعمیر کنید با ما همراه باشید تا آموزش لازم را ببینید.
ابزار مورد نیاز:
1.چکش 2.دستکش 3. قطعات نصب سانروف
4.دریل بی سیم 5. پیچ گوشتی 6. آچار بکس(آچار لوله ای) 7. چاقوی مناسب
آموزش :قدم اول
مدل های مختلف لوازم نصب سانروف وجود دارد که شما باید مدل مناسب با خودروی خود را تهیه کنید.
قدم دوم
قالب موجود در جعبه ابزار را روی تمام سانروف قرار دهید. قالب باید به طور کامل با سانروف مطابقت داشته باشد. این کار به شما این امکان را می دهد تا درباره مراحل انجام کار ایده بگیرید. به شما کمک می کند تا بدانید در کدام قسمت کار باید بیشتر دقت کنید. پنل قدیمی و شکسته ی سانروف را بر دارید. نگاه دقیقی به هر یک از قسمت ها بیاندازید تا بفهمید کدام قسمت ها کار می کنند یا نه و چرا پنل از کار افتاده است. به لبه های اطراف سقف سان روف نگاه بندازید تا متوجه قسمت هایی که باید تعویض کنید باشید.
قدم سوم
بازوی سقف را با استفاده از آچار باکس 4mm باز کنید تا بتوانید دید مناسب تری از عیب سانروف قدیمی داشته باشید.
قدم چهارم
ابتدا قسمتی که در سانروف شکسته و باید تعویض شود را مشخص کنید و آن را جدا کنید. هر قسمت خرابی که می توانید را تعمیر کنید. قبل از قرار دادنسان روف تعمیر شده در جایش یک یا دوبار آن را امتحان کنید تا مطمئن شوید که در جایش فیکس شده است. تمام درزها را برای نداشتن نشتی بررسی کنید و کار شما تمام است.

گیر کردن سانروف

اگر سانروف شما گیر کرده است یا ثابت مانده است و تکان نمی خورد و یا حتی شروع به درآوردن صدای های عجیب میکند، دست از کاری که در حال انجام آن با سانروف هستید بردارید. سعی نکنید آن را باز یا بسته کنید. معمولا دلیل گیر کردن سانروف این است که مسیرهای حرکتی آن می تواند با خرده ریزهایی و یا کثیفی بند آمده باشندو یا محور گریس آن سفت شده باشد. و این ها نیاز به نگهداری و بررسی دارند. اگر مسائلی مانند چیزهایی که در بالا گفته شد بدتر شوند و سان روف را به زور باز یا بسته کنیم باعث به وجود آمدن مسائلی جدی تر مانند شکستن کابل ها می شود. اگر کابل ها در سانروف شما خراب نباشند تعمیر آن آسان است. اولین کاری که شما باید انجام دهید پوشاندن داخل ماشین با انداختن پارچه و لباس روی آن است تا از کثیف شدن در امان باشد. خودتان را دقیقا زیر سانروف قرار دهید و در حالی که شیشه ها و در ماشین را باز کرده اید،بدون تکان دادن و حرکت دادن سانروف،داخل،رو،زیر،و پایین مسیر را با اسپری تمیزکننده ی کاربراتور، اسپری کنید. وقتی که این کار را انجام می دهید به شدت مراقب باشید که حتی مقدار کمی از اسپری با رنگ خودرو برخورد نکند. شما همچنین باید شیارهای بالای سانروف را هم اسپری بزنید. الان شما باید با پیچ گوشتی 2 پیچ کشویی را که دقیقا جلوی پنل اصلی است را باز کنید. این پنل کشویی دقیقا روی پنل اصلی است. پلاستیک روی بخش کشویی سانروف دورتا دور چارچوب آن کشیده شده و به وسیله ی این 2 پیچ در جایش نگه داشته می شود. حالا چهارچوب را گرفته و آرام به ظرف جلو هل دهید. تنها چارچوب و پنل اصلی را هل دهید، سقف کشویی نباید تکان بخورد. زمانی که آن را رها کردید پنل اصلی را به عقب هل دهید تا وقتی که زیر قسمت کشویی برای شما قابل رویت باشد. زیر سقف کشویی در دو طرف راست و چپ شما باید کابل را با اسپری گریس گریس گاری کنید،با اسپری مانند اسپری گریس لیتیوم سفید.این کار ممکن است یه مقدار ریخت و پاش داشته باشد اما باعث می شود که کابل روان حرکت کند. مسیرهای باقی مانده را گریس کاری کنید و سپس سعی کنید آن را باز و بسته کنید. اگر دوباره کار نکرد شما باید کمی بیشتر آن را تمیز کنید. شما شاید مجبور باشید تمام این پروسه را دوباره چندبار انجام دهید.
سانروف

تست موتور سانروف

اگر شما مطمئن نیستید که موتور سانروف کار می کند یا نه، آسانترین راه برای فهمیدن این موضوع این است که موتور را جدا کرده و آن را با باتری تست کنید. شما باید مسیر دسترسی به پنل اصلی را باز کنید و 3 سیم موتور را جدا کنید. شما همچنین باید سیم بلندی که راننده را به موتور وصل می کند به اندازه 2 تا 10 میلیمتر جدا کرنید اگرچه این سیم ها موتور را در موقعیت خود نگه میدارند. یکبار 4 سیم را به عقب خم و جدا کنید و صحفه ی محافظ و واشر را حرکت دهید که به شما اجازه دیدن و دسترسی به موتور سانروف را میدهد. تمام قسمت های آن را گریس کاری کنید. سپس موتور را چک کنید که آیا روشن است یا نه. بیرون صفحه ی محافظ را پاک کنید تا نشان دهد که موتور 6V یا 12V است. شما متوجه 3 کابل مختلف می شوید که از موتور می آیند. سیم آبی که سیم اتصال است، سیم سبز که منبع برق باز شدن سانروف و سیم سیاه که منبا برق بسته شدن سانروف است. سیم آبی را جدا کنید و آن را به قسمت منفی انتهای باتری و یک سیم دیگر را به قسمت مثبت بزنید در این حالت موتور باید شروع به کار کردن کند در غیر این صورت باید آن را تعویض کنید.

سیم کشی سوویچ سانروف

اگر شما مطمئن نیستید که سوویچ سانروف کار می کند، بهترین راه فهمیدن آن چک کردن سیم هایی است که وارد سوویچ شده است. برای انجام این کار شما باید با آچار باکس 10 mm و پیچ گوشتی به زیر داشبورد بروید. شما سوویچ سانروف را که بر روی یک پنل کمکی سیاه رنگ است پیدا می کنید. با آچار باکس پشت پنل را باز کرده سپس پیچ جلوی آن را باز کنید. زیر سوویچ 3 سیم وجود دارد. سیم وسطی باید سیم قرمز رنگ کلفتی باشد که به فیوز وصل می شود و 2 سیم دیگر(یکی باید قرمز باشد و دیگری قرمز با نوار رنگی متفاوت) باید متصل به سقف باشند جایی که به سیم سبز و سیاه موتور سانروف وصل می شود. در سقف باید یک رابط دوتایی سیاه به سیاه وجود داشته باشد. وقتی سیم کشی را درست انجام دادید، شما می توانید کابل ما بین راننده و موتور را جدا کنید سپس سوویچ را بزنید و ببینید که موتور کار می کند یا نه. اگر موتور در همان لحظه کار کرد یعنی سوویچ و سیم کشی سالم است.

سانروف نشت دار

ممکن است شما روی صندلی ماشینتون دقیقا زیر سانروف چند قطره آب ببینید و می خواهید مطمئن باشید که این اتفاق دوباره نیوفتد. اگر می خواهید مشکل رو با دستای خودتون حل کنید تفنگ درزگیر را روی زمین بزارید و آرام از ماشین فاصله بگیرید. معمولا مشکل سانروف نشت دار تیوب آبی آن است که با کثیفی و آشغال بند آمده است. آب قادر به حرکت و رها سازی نیست و می تواند به داخل ماشین نشت پیدا کند.نگران نباشید تعمیر این نشتی آسان است و چند دقیقه طول می کشد.
وسایل مورد نیاز:1.کابل سیم نازک 2.لباس یا تیکه پارچه ای خیس 3. تیوب نازک 4.تمیزکننده 5.آویز کت 6.آب
قدم اول
اولین چیزی که در تعمیر سانروف نشت دار باید انجام بدهیم این است که مطمئن شویم که پنل شیشه ای که روی سقف است تمیز باشد. از یک تیکه پارچه یا یک لباس به دردنخور خیس استفاده کنید. تهویه را باز کنید سپس سانروف را هم همینطور. در این مرحله درزها را به دقت نگاه کنید. اگر متوجه شدید که کثیفی یا خورده ریزهایی در هر جایی مانع بسته شدن سانروف می شود مخصوصا در محل درزها آنجا را باید با دستمال خیس پاک کنید.
قدم دوم
به دقت به درزها نگاه کنید و سعی کنید بفهمید که آیا درزها هرگونه ترکی دارند یا نه. اگر ترکی وجود داشته باشد شما باید درزها را عوض کنید چون این ترک ها باعث نشت کردن می شوند. شما همچنین باید تمام تیوب های آبی را هم بررسی کنید و به دنبال آب راکد یا انباشته شده باشید. اگر چیزی پیدا کردید باید آن را با یک کابل نازک سیمی یا یک چوب رختی که قبلا آن را صاف کرده ایم بیرون آورید.
قدم سوم
اگر می خواهید که مطمئن شوید که تیوب ها گرفتگی ندارند سیم را داخل تیوب ها کرده و چند ثانیه آن را به طرف عقب بکشید. همینظور شما می توانید مقداری آب را داخل تیوب ها بریزید تا از مسدود نبودن آن ها مطمئن شوید.
اگر شما تمام این کارها را انجام دادید ولی هنوز با مشکلاتی رو به رو هستید بهتر است که ماشین خود را به یک فرد حرفه ای بسپارید تا آن را تعمیر کند.
hamid
ارسال دیدگاه