همه چیز درباره موتور خودرو و اجزاء آن

سیستم موتوری خودرو سواری
سیستم موتوری خودرو سواری

همه چیز درباره موتور خودرو و اجزا موتور خودرو

۱-  پیستون_موتور : پیستون قطعه استوانه شکلی است که در داخل سیلندر حرکت رفت و برگشت
دارد و  زمانهای موتو ر را به  وجود  می اورد ضمنا  نیروهای تراکمی و انبساط ناشی از احتراق را تحمل می کند
۲-  شاتون_موتور :  شاتون موتور اهرمی است که به پیستون موتور و میل لنگ متصل بوده  , باعث
تبدیل شدن نیروی خطی پیستون به نیروی چرخشی میل لنگ می گردد
۳-  سیلندر_موتور  :    استوانه ای است تو خالی که از بالا به  وسیله سرسیلندر مسدود شده و از
طرف پایین با حرکت پیستون حجم ان مرتبا تغییر می کند
۴-  میل_لنگ موتو ر میل لنگ یا محور موتور میله ای است که کار انجام شده در روی پیستون را به
صورت گشتاور و دور دریافت نموده قدرت را به سیستم انتقال قدرت ارسال می کند
۵-  شمع موتور   شمع موتور وسیله ای است متشک از  دو الکترود و بدنه سرامیکی که بر اثر ولتاژ
زیاد ایجاد شده و به وسیله کویل در زمان مناسب طراحی  شده ایجاد  جرقه  می نماید و مخلوط متراکم شده سوخت را منفجر می کند
۶-  سوپاپ موتور = قطعه فلزی است قارچی شکل که در روی دریچه های ورودی و خروجی سرسیلندر
قرار  گرفته  است  و در زمانهای  کار موتور با باز و بسته شدن خود نقش متفاوتی را ایفا می کند
۷-  سرسیلندر موتور  سرسیلندر قطعه ای است که به عنوان درپوش در بالای بدنه سیلندر بسته
می شود تا محفظه احتراق را به وجود اورد معمولا در روی سرسیلندر جای شمع و جای سوپاپ وغیره قرار دارد
۸-  سرسیلندر موتور  سرسیلندر قطعه ای است که به عنوان درپوش در بالای بدنه سیلندر بسته
می شود تا محفظه احتراق را به وجود اورد معمولا در روی سرسیلندر جای شمع و جای سوپاپ وغیره قرار دارد
۹- مجاری_آب_موتور  محفظه های عبور آب در اطراف سیلندر و سرسیلندر می باشد که آب در آن
گردش کرده , گرمای بیش از اندازه موتور را به رادیاتور انتقال می دهد
۱۰ – منتیفولد موتور  لوله های انتقال دهنده ای است که سوخت را به موتور وارد یا دودهای حاصل
از احتراق را به فضای آزاد هدایت می کند  #منتیفولد_دود #منتیفولد_هوا
۱۱-  تایپیت موتور  استوانه ای است که در زیر ساق سوپاپ و یا میل تایپیت قرار دارد و سوپاپ را از
محل نشست خود بلند می کند و حرکت خود را از بادامک میل سوپاپ می گیرد
۱۲-  میل_سوپاپ موتور  محوری است که حرکت خود را از میل لنگ می گیرد و دارای بادامکهای است
که به تایپیت حرکت رفت و برگشتی میدهد به علاوه استوانه خارج از مرکزی دارد که پمپ بنزین را
به کار می اندازد و نیز دارای دندانه محرک اویل پمپ و دلکو می باشد
۱۳-  فلایویل یا چرخ طیار موتور  قطعه نسبتا سنگینی است که به انتها میل لنگ بسته شده که جهت
ذخیره انرژی تولید شده در موتور و بازپس دهی ]ن در زمان مورد نیاز به کار می رود
۱۴-  بادامک موتور  قطعه ای است بادام شکل که در روی محور میل سوپاپ ساخته شده و حرکت
دورانی محور را به حرکت خطی قطعه دیگری که با آن درگیر است میسر می کند
۱۵-  فنر_سوپاپ موتور  وسیله ای است که در موارد لزوم سوپاپ را می بندد
۱۶ –  اسبک موتور  وسیله ای است که در موارد لزوم سوپاپ را باز می کند
۱۷ –  کاربراتور موتور  کاربراتور دستگاهی است که در آن سوخت موتور با نسبت معینی و در شرایط مختلف کارکرد موتور آماده می شود
۱۸ –  دلکو موتور  دستگاهی است که برق فشار قوی را در  زمان لازم بین شمعها تقسیم می کند
۱۹-  فیلتر_روغن موتور  وسیله ای است که ناخالصیهای شناور در روغن را جذب می کند
۲۰-  پمپ_روغن   دستگاهی است که روغن را با فشار معین به  قسمتهای محرک موتور می رساند
۲۱-  استارت موتور =  دستگاه الکتریکی است که برای راه اندازی موتور به کار می رود
۲۲-  گیج_روغن موتور وسیله ای است که سطح روغن را در کارتل به  وسیله ان مشاهده می کنند
۲۳ –  وایرهای_فشار قوی در موتور  وسایلی هستند که برق فشار قوی را از دلکو  به سر شمعها می رسانند
۲۴ –  دینام موتور   دستگاهی است که بنزین را از باک به کاربراتور انتقال می دهد
۲۵-  پمپ_بنزین موتور  دستگاهی است که بنزین را از باک به کاربراتور انتقال می دهد
۲۶-  ترموستات موتور  دستگاهی است که در مدار خروجی اب موتور قرار گرفته  , درجه حرارت

اب موتور را کنترل و در حد معینی ثابت نگاه می دارد

۲۷-  واتر_پمپ موتور  دستگاهی است که اب را بین موتور و رادیاتور به گردش در می اورد
۲۸ – پروانه موتور  قطعه ای است که هوای محیط خارج را  از لابلای پره های رادیاتور مکیده , اب
را خنک می کند
@YadakyMiladnor
hamid
ارسال دیدگاه