ابزار های ضروری تعمیرگاه خودرو را بشناسیم؟!

تعمیرگاه خودرو

تعمیرگاه خودرو
تعمیرگاه خودرو

در این مقاله تعدادی از ابزار ضروری برای برپایی یک تعمیرگاه خودرو را معرفی می‌کنیم

حداقل‌های ابزاری مورد نیاز یک تعمیرگاه خودرو

در این مقاله تعدادی از ابزار ضروری برای برپایی یک تعمیرگاه خودرو را معرفی می‌کنیم
شاید تعمیر کاران دید خوبی نسبت به تعمیرگاه از نظر فضا و لوازم ضروری مورد استفاده برای تعمیر خودرو را نداشته باشند. در این مقاله قصد داریم نمایی کلی از اینابزار برای تعمیر کاران عزیز ترسیم کنیم.
مهمترین نیازمندی های یک تعمیرگاه ماشین را که می‌توان آنها حداقل ابزار لازم برای راه‌اندازی یک تعمیرگاه دانست ر آنها به اختصار لیست کرده ایم. با ما همراه باشید.
جک بالابر خودرو
برای بیشتر تعمیرگاه ها به دلیل کمبود فضا استفاده از این ابزار گزینه بسیاری مناسبی است و این امکان را به تعمیرکار می‌دهد که از فضای خود بیشترین استفاده و بهره‌وری را داشته باشد. با استفاده از جک بالابر خودرو تعمیرکار می‌تواند جای مانور بیشتری داشته و در فضای کاری بازتری به تعمیر وسایل نقلیه و بازبینی زیربندی آنها مشغول شود.
آچارها
بدون شک یکی از ضروری‌ترین و یا حتی می‌توان گفت ضروری‌ترین لوازم مورد نیاز هر تعمیرکار آچار است. متاسفانه به دلایل فنی و غیر فنی در اتوموبیل ها از پیچ و مهره های متفاوتی استفاده می‌شود و به همین دلیل تعمیر کاران برای سهولت هرچه بیشتر از آچار های مختلفی استفاده می‌کنند. حتی برخی از کمپانی‌ها مثل پژو پیچ مخصوص برای اتصال قطعات خودرو طراحی و آچار آن را نیز روانه بازار می‌کنند. بنابراین با توجه به حجم قابل توجه خودروهای فرانسوی در ایران خرید این آچارها نیز توصیه می‌شود.
دستگاه‌های عیب‌یابی
دستگاه‌های عیب‌یابی به تعمیر کاران این امکان را می‌دهند که در کم ترین زمان ایراد وسیله نقلیه را پیدا کرده و در حداقل زمان بهترین خدمات را به مشتریان ارائه کنند. این وسیله همچنین سبب می‌شود تا حد بسیاری آزمون و خطاهای مکانیکی سنتی کنار زده شده و عیب خودرو در لحظه مشخص شود.
دستگاه تعویض لاستیک
تعویض لاستیک یکی از موارد رایج در امور مربوط به خودروست که با وجود دستگاه های موجود در بازار کار تعمیر و تعویض لاستیک را تسهیل می‌کند و در یک تعمیرگاه می‌تواند در لیست موارد ضروری جای بگیرد.
جعبه ابزار
یکی از اقدامات و نیازهای ضروری در فضاهای تعمیرگاهی، در نظر گرفتن مکانی مناسب برای نگه داری هرچه بهتر و تمیزتر ابزار و تجهیزات تعمیرگاه است. همچنین این بخش باید به سالن یا سالن‌های اصلی نزدیک باشد تا تعمیرکار کمترین مسافت را برای دسترسی به ابزار طی کند.
گریس پمپ دستی
این مدل گریس پمپ، جهت استفاده با یک دست به‌صورت کلتی طراحی شده است. گریس پمپ کلتی دارای سوپاپ تخلیه هواست که سبب می‌شود حباب‌های هوا به‌راحتی تخلیه شود. فضای داخلی استوانه نیز کاملا صیقلی است و مانع از هواگرفتن گریس حین کار می‌شود.
جک سوسماری مخصوص اتومبیل
به قطع مبحث هیدرولیک و به خصوص سیلندر یا همان جک سوسماری یکی از پرکاربردترین مباحث در صنایع گوناگون به‌شمار می‌آید. گستره وسیع و تنوع زیادی که در کاربری این محصول وجود دارد سبب شده جک‌های هیدرولیک در هزاران نوع مختلف و با قطر‌ها، طول‌ها و طرح‌های گوناگون ساخته شوند. همین گستردگی و تنوع باعث شده بسیاری از مهندسین و سازندگانی که قصد استفاده از این محصول را دارند به سردرگمی دچار شده و نتوانند با توجه به نیازهای کاری و محدودیت‌های سیستمی‌ خود بهترین نمونه ممکن را انتخاب کرده و مورد بهره‌برداری قرار دهند. از نظر کارشناسان رگلاژ جک سوسماری بهترین گزینه برای تعمیرات خودرو در تعمیرگاه به حساب می‌آید.
پولی کش دستی خودرویی
ذکر نکات ذیل درخصوص این ابزار ضروری است:
پولی کش های ریلی گوشواره‌ای به علت طراحی بازوی یک تکه، حتی برای کاربرد بسیار شدید به‌ کار می‌آید.
بخش صلیبی شکل آن که به صورت یک مقطع تیر I شکل طراحی شده و به وسیله مقطع ذوزنقه‌ای شکل در پروفیل آن تقویت شده است.
دارای ساچمه فرو رونده در ابتدای پیچ مرکزی برای جدایی راحت و سریع در انتهای کار است.
دستگاه ساکشن روغن موتور
برای جلوگیری از آسیب دیدن اجزاء موتور باید روغن موتور در زمان مناسب تعویض شود. همچنین برای تعویض روغن موتور علاوه بر دقت در حجم روغن، نوع و ویسکوزیته آن، باید به نحوه تعویض‌اش هم دقت کنیم. در ادامه نکاتی در رابطه با روش‌های تعویض روغن بیان می‌شود.
در حال حاضر سرویس کاران از ۲ روش برای تعویض روغن استفاده می‌کنند.
۱) تخلیه از پیچ کارتل
برای تعویض روغن موتور می‌توان از پیچ کارتل موتور استفاده کرد اما این روش قدیمی و سنتی با دردسرهایی همراه است. به عنوان مثال چون پیچ کارتل آلومینیومی است با باز و بسته کردن آن به مرور زمان رزوه اش خراب شده و روغن نشتی خواهد کرد. برای تعمیر دوباره این پیچ باید به صافکار مراجعه کرد که مشکلات خاص خود را دارد. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی دستگاهی مختص انجام این عمل طراحی شده که با مکانیزم ایجاد خلا توسط باد، سپس مکش روغن خودرو بدون حتی ذره‌ای آلودگی تخلیه به آسانی و با حفظ سلامت قطعات خودرو انجام می‌شود.
۲) تخلیه با دستگاه ساکشن
این روش که تقریبا روشی به روز می باشد تعویض روغن را آسوده و پاک کرده است. در دفترچه ی خودروهای به روز تخلیه ی روغن را به وسیله ی مکش پیشنهاد می کنند.
• نحوه کار دستگاه ساکشن
با خلاء موجود در مخزن دستگاه ساکشن اگر شلنگ دستگاه را به موتور (گیج) اتصال دهیم، روغن موجود در موتور را کاملا مکش می‌کند و چون در حالت تقریبا داغ موتور این عمل انجام می‌شود، لجن‌ها و رسوبات در صورت وجود کاملا از موتور خارج می‌شوند.
دربعضی دستگاه‌های ساکشن مخزن شیشه‌ای و مدرج است و بنابراین حجم روغن خارج شده، همچنین مواد ناخالصی موجود در روغن با چشم غیرمسلح نیز قابل بررسی خواهد بود.
• مزایای استفاده از دستگاه ساکشن روغن موتور
استفاده آسان برای انواع مدل‌های خودرو
کمک به افزایش طول عمر موتور
داشتن محیط کار تمیزتر
مناسب برای خودروهایی که پیچ تخلیه یا پیچ کارتر آنها در دسترس نیست.
ابزار های ضروری تعمیرگاه خودرو شامل دستگاه تنظیم باد لاستیک و دستگاه بالانس نیز می باشد.
دستگاه تنظیم باد لاستیک
این وسیله شاید آورده مالی چندانی برای شما نداشته باشد، اما جور جنس است و سبب می‌شود بسیاری از مالکان خودرو با مراجعه برای این کار، سایر خدمات تعمیرگاه شما را نیز بشناسند و به قول بازاری‌ها مشتری شوند. اگر بتوانید در کنار تنظیم باد، دستگاه نیتروژن‌‌ساز را نیز داشته باشید که حسابی جنس‌تان جور می‌شود.
دستگاه بالانس
این مورد شاید چندان از ضروریات نباشد اما وجودش آورده زیادی خواهد داشت و در بسیاری از موارد سبب می‌شود از حواله مشتری به سایر تعمیرگاه‌ها و حتی رقبا معاف شوید و با ارائه خدمات کامل، مشتری‌هایتان را برای خودتان حفظ کنید.
با رعایت این نکات صاحب بهترین تعمیرگاه باشید
بهترین تعمیرگاه
افرادی که در تعمیرگاه ها مشغول به فعالیت هستند روزانه در معرض آسیب‌های جدی قرار می گیرند، پاره‌ای از این آسیب ها عبارتند از:
• آلودگی هوا
• آلودگی صوتی
• کثیفی محیط کاری
• استفاده از مواد دارای آلودگی شیمیایی
آیتم‌های استاندارد
طبق آیین نامه کشور آلمان در طراحی بهترین تعمیرگاه باید موارد زیر در نظر گرفته شود:
۱٫ طرح پلن جانمایی تعمیرگاه
۲٫ ارتفاعات استاندارد
۳٫ میزهای کار
۴٫ ابزار کار
در فضایی که به تعمیرگاه اختصاص می دهیم باید از نظر فضای مورد نیاز شرایطی را ایجاد کنیم که نیروی انسانی فضای مناسب برای پارک وسایل نقلیه نیازمند تعمیر و تجهیزات مورد نیاز خود را در دسترس داشته باشد.
طرح پلن جانمایی تعمیرگاه
جانمایی منطقی برای تعمیرگاه ها یکی از اصلی ترین مواردی است که به بهبود فضای کار و احساس آرامش در مکان کار کمک می کند.
طبق مطالعات انجام شده فضای مناسب برای هر مکان پارک خودرو در تعمیرگاه ها ۳,۷۰×۷,۲۰ m است و فاصله مورد نیاز با وسیله نقلیه بعدی ۱,۸۰ m است و فاصله تا میز کار ۱,۵۰ m و بیشترین ارتفاع برای قرار دادن وسایل در ارتفاع ۱,۹۰ m است.
میزهای کار
میزهای کار باید به گونه ای طراحی شوند که امکان کار به صورت نشسته و ایستاده وجود داشته باشد.
عرض میز کار نباید از ۸۰ سانتیمتر کم تر باشد. برای افزایش راندمان کاری ترجیحا باید میز کار در فضایی که به نور طبیعی دسترسی دارد مانند کنار پنجره قرار گیرد و چشم انداز به فضای بیرونی داشته باشد.
باید یک صندلی در کنار میز کار برای نشستن تعبیه شود که شرایطی را داشته باشد که بتوان ارتفاع را تنظیم کرد و به فرم ایده آل و استاندارد رسید.
بهترین حالت برای قرار دهی صندلی بر روی یک ورق چوبی یا فلزی است که پایه صندلی را در ارتفاع ۱۰ سانتیمتری قرار دهد.
ابزار کار
برای تعمیر یک وسیله نقلیه به ابزاری از قبیل آچار، پمپ باد، دستگاه عیب یاب و … نیاز است.
جای قرار گیری این ابزار باید به گونه ای باشد که تعمیر کار در کمترین فاصله و با صرف کم ترین انرژی به این قبیل لوازم دسترسی داشته باشد.
روشنایی
با توجه به این که بیش از ۸۰٪ از دریافت اطلاعات ما از طریق چشم صورت می گیرد از این رو بررسی نور فضای کار بسیار سودمند بوده و هر تعمیرگاه باید شرایط زیر را دارا باشد:
۱٫ استفاده از لامپ های بیش از ۳۰۰ لوکس در سالن اصلی
۲٫ استفاده از لامپ های ۴۰ تا ۱۵۰ لوکس در چاله سرویس
۳٫ لامپ مورد استفاده در وسط سالن نباید بیش تر از نور اصلی سالن باشد
۴٫ از لامپ مخصوص برای میز کار استفاده نکنید.
رنگ
استفاده از رنگ ها علاوه بر شاد کردن و جذاب کردن فضا برای افراد مشغول در محیط کار بهترین راه حل برای دسته بندی فضا است.
در زیر رنگ های مورد استفاده در استاندارد اروپا به ویژه آلمان را ذکر خواهیم کرد:
محیط تعمیرگاهی زیبا و با طراحی مناسب باعث ایجاد آرامش برای تعمیرکاران و باعث رونق کسب و کار خواهد شد.
ابزارهای جدید و جذاب برای تعمیرگاه و نگهداری از خودرو (قسمت نخست)
هر تعمیرگاه یا آدم دست به آچاری که عاشق تعمیر خودروهاست یک لیست رویایی از تجهیزات و ابزارهای جدید و جذابی دارد که با داشتن آنها از کار خود لذت بیشتری خواهد برد و تعمیرات برای او آسان‌تر می‌شود.
اما غیر از این لیست تجهیزات به ظاهر ساده دیگری نیز وجود دارند که شاید نیاز به آنها احساس نشود اما اگر در فرآیند تعمیر و نگهداری از خودرو به کار گرفته شوند، کار بسیار ساده تر پیش خواهد رفت. در مقالات چند قسمتی معرفی «ابزارهای جدید و جذاب برای تعمیرگاه و نگهداری از خودرو» ترکیبی از لیست رویایی مذکور و نیازهای پنهان هر تعمیرگاه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
۱-صندلی چرخدار چندکاره
تخته یا صندلی چرخدار چندکاره Omega 91000 Z به سادگی یک مشکل بزرگ را حل کرده است. با استفاده از این وسیله دیگر نیازی نیست دائم تخته چرخدار زیر خود را حین تعمیر بخش های زیرین خودرو جا به جا کنید تا در شکاف های موزائیک کف تعمیرگاه یا پارکینگ فرو نرود و متوقف نشود. همچنین بخش تکیه گاه این ابزار از جنس نرم تهیه شده و طی طولانی مدت از خستگی کاربر می‌کاهد. چرخ های این صندلی چرخدار از جنس پلی اورتان ساخته شده اند و به نرمی روی هر پوششی حرکت می کنند.
اما ویژگی هیجان انگیز این وسیله در قابلیت تبدیل آن به صندلی و یک تخت کوچک نهفته است. موردی که دامنه کاربردهای آن را گسترده تر می کند.
۲-نگهدارنده ابزار کوچک و دستمال
Torin No. MPH10RT نام یک نگهداره مگنتی ابزار تعمیرگاهی است. به این ترتیب حین تعمیر خودرو نیاز نیست ابزارتان را دور و بر خود روی زمین پخش و پلا کنید. با استفاده از این وسیله می‌توانید خیلی راحت پیچ گوشتی‌ ها و آچارها را در محیطی منظم و امن قرار بدهید، همچنین به سادگی به رول دستمال مورد نیاز برای پاک کردن آلودگی ها و روغن های اضافی دسترسی داشته باشید و پیچ ها و قطعاتی که احتمال مفقود شدن آنها زیاد است را روی سینی بالایی آن قرار بدهید. این وسیله ساده حین تعمیر خودرو می تواند از حجم دغدغه های ساده یک تعمیرکار بکاهد.
۳-بازکننده پیچ‌های هرز
پیچ های هرز همیشه در تعمیر هر وسیله ای یک معضل اعصاب خرد کن به شمار می روند. با نصب این وسیله ساده روی چکش بادی‌تان می توانید خیلی راحت چند ضربه بر سر میله رزوه پیچ هرز وارد کرده و ظرف چند ثانیه آن پیچ نا اهل را شل و با آچار باز کنید. مطمئن هستیم این وسیله به کار هر تعمیرکار و انسان دست به آچاری خواهد آمد. شک نداشته باشید.
۴-پاور بانک باتری خودرو
امروز حجم بالای استفاده از گوشی های هوشمند و نیاز مبرم به باتری رزرو باعث شده بازار پاوربانک ها حسابی داغ شود. البته به علت اینکه باتری خودرو مانند باتری موبایل و تبلت نیست که دائم نیاز به شارژ داشته باشد، این نیاز چندان برای باتری خودرو مطرح نیست. اما امان از روزی که باتری یکباره خالی شود و دست راننده را کنار خیابان در پوست گردو بگذارد. آن زمان است که چنین وسیله ای می تواند به فریادتان برسد. البته تعمیرگاه ها نیز در بسیاری از موارد می توانند از چنین وسیله‌ای برای استارت خودروهایی که باتری آنها خوابیده استفاده کنند. این وسیله برای استارت خودروهای ۴ و ۶ سیلندر کارایی خواهد داشت.
موضوع جالب دیگر اینکه این پاوربانک پورت USB نیز دارد و از آن می توان برای شارژ انواع گوشی و تبلت و لپ تاپ های ۱۹ ولتی هم استفاده کرد. به نظر شما وسیله‌ای از این به درد بخورتر برای تامین برق ذخیره در خودرو می تواند تاکنون اختراع شده باشد؟
۵-آچار بادی کامپکت
آچارهای بادی از آن وسیله های به درد بخوری هستند که امروزه تقریبا در هر تعمیرگاهی می توان آنها را مشاهده کرد. وسایلی ساده و پر کاربرد. اما این وسایل معمولا به علت وزن زیاد و بزرگی و قطر بالا امکان استفاده در بخش های تنگ و باریک را ندارند و برای باز کردن پیچ در این قسمت ها به ناچار باید به آچارهای ساده و زور بازویتان اکتفا کنید! اما نگران نباشید شرکت «شیکاگو پنوماتیک» با عرضه یک آچار بادی کامپکت و قدرتمند این مشکل را تا حد بسیار زیادی مرتفع کرده است. به این ترتیب تقریبا می توان روی باز کردن هر پیچی با استفاده از این ابزار حساب باز کرد.
این آچار بادی تنها ۱۱ سانتی متر طول و یک کیلو و ۳۰۰ گرم وزن دارد و گشتاور قابل توجهی برابر با ۶۱۰ نیوتن متر تولید می کند. به نظر شما این وسیله نیز برای یک مکانیک خوب و تعمیرگاه مجهز ضروری نیست؟
ابزارهای جدید و جذاب برای تعمیرگاه و نگهداری از خودرو (قسمت دوم)
ابزارهای به روز تعمیرگاه را از کجا می توانیم تهیه نماییم ؟ هر تعمیرگاه یا آدم دست به آچاری که عاشق تعمیر خودروهاست یک لیست رویایی از تجهیزات و ابزار های جدید و جذابی دارد که با داشتن آنها از کار خود لذت بیشتری خواهد برد و تعمیرات برای او آسان تر می شود.
اما غیر از این لیست تجهیزات به ظاهر ساده دیگری نیز وجود دارند که شاید نیاز به آنها احساس نشود اما اگر در فرآیند تعمیرو نگهداری از خودرو به کار گرفته شوند، کار بسیار ساده تر پیش خواهد رفت. در مقالات چند قسمتی معرفی «ابزارهای جدید و جذاب برای تعمیرگاه و نگهداری از خودرو» ترکیبی از لیست رویایی مذکور و نیازهای پنهان هر ابزارهای به روز تعمیرگاه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.  اکنون از شما دعوت می کنیم با ما و ۵ ابزار دوم این لیست بیست تایی همراه باشید.
۶-نگهدارنده آچار و ابزار
برای اینکه حین کار از آشفتگی و پخش و پلا شدن قطعات و ابزار دوری کنید بهترین راه استفاده از ابزارهای به روز تعمیرگاه است. Lisle No. 404090 یک نگهداره آچار و ابزار با ۱۳ شکاف و ۲ سایز مختلف شیار است که برای نظم دادن به محیط کار شما مخصوصا حین تعویض قطعات به شما یاری می‌رساند.
۷-فِرِز الکتریکی برای فلزات
برای هر کسی که در زمینه تعمیرات فعالیت می کند و با فلزات سر و کار دارد، حتما نیاز به بریدن بخشی از قطعات، یا بریدن کل آن به منظور جدا کردن از سیستم اصلی پیش آمده است. فرزهای بادی برای این کار در بازار بسیار است که می توان با قیمتی معادل ۳۵۰ هزار تومان آنها را خریداری کرد اما باید توجه داشت که این ابزار یک پیش نیاز نیز دارند: «کمپرسور قدرتمند باد».
پس اگر در تعمیرگاه یا گاراژی در آن خودرو را تعمیر می کنید کمپرسور به هر دلیلی ندارید و یک فرز بسیار به کارتان می آید، می توانید با قیمتی در حدود ۴۰۰ هزار تومان نمونه الکتریکی این وسیله را خریداری کنید. Chicago Electric No. 68523 یکی از انواع قابل اعتماد از این ابزارهاست.
۸-نورافکن فلورسنت تاشو
در تعمیرگاه های سنتی بسیاری از اوقات مشاهده می شود که نوردهی در شب را یک لامپ رشته ای متصل به یک سیم بلند بر عهده دارد. موردی که وقتی این لامپ داغ شده و به قطعات خودرو نزدیک می شود بسیار خطرناک است، چرا که می تواند موجب اشتعال گازهای ناشی از بنزین در فضای محفظه موتور شود. علاوه بر این خطر بالقوه استفاده از یک لامپ رشته ای با نوردهی نامناسب که نمی توان آن را در بخش های تاریک و باریک محفظه موتور فرو برد چندان نمی تواند کارایی بالایی داشته باشد.
Bayco SL-8908 یک نورافکن تاشو برخوردار از ۱۳ لامپ دوتایی ۲۶ واتی است که هم نور بسیاری دارد و هم می توان آن را وارد بخش های تاریک و ناپیدای محفظه موتور کرد و از روشنایی‌اش بهره گرفت. گاه حتی در طول روز نیز برای تعمیر و وارسی بخش های تاریک بدنه خودرو نیاز به چنین نورافکنی وجود دارد. پس فکر نکنید یک چراغ قوه ساده یا فلش گوشی موبایل به سادگی کارتان را راه می اندازد.
۹-جعبه شست‌وشو قطعات
قطعات کثیف روغنی و گریسی یکی از عواملی هستند که می توانند نتیجه کار شما را به راحتی خراب کنند و آن را زیر سئوال ببرند. دلیل آن هم عدم چفت و بست کامل قطعات با وجود این مواد روی قطعات است. پس شست‌وشو قطعات را جدی بگیرید و فکر نکنید این موضوع منحصر به تعمیرگاه های لوکس است.
برای این کار هم می توانید از یک جعبه شست‌وشو پلاستیکی مانند آنچه در عکس می بینید کمک بگیرید. وسیله ای که شلنگ قابل تنظیم داخلی دارد و با اتصال به آب شهری برای کار شما می تواند بسیار مفید باشد. فقط توجه کنید که برای شستن قطعات حتما باید از مایع تمیزکننده مخصوص کمک بگیرید و قطعه ها را خیلی سریع خشک کنید و اجازه ندهید طولانی مدت در مخلوط آب و مایع تمیزکننده باقی بمانند.
۱۰-سینی پلاستیکی روغن‌گیر
ذات تعمیرات خودرو کار کثیفی است. پس اگر حین کار چندان مراقب حفظ نظافت محیط فعالیت خود نباشید، پس از مدتی با یک محیط گریسی و روغنی و به شدت نامطلوب مواجه خواهید شد. اگر هم اجازه بدهید محیط کار شما کثیف شود و بعد اقدام به تمیزی آن بکنید، وقت گران بهایتان را تا حد زیادی تلف کرده‌اید. پس بهترین راه چیست؟ همیشه گفته شده پیشگیری از درمان بهتر است. پس اگر اجازه ندهید کف و محیط نعمیرگاه شما کثیف و روغنی بشود، بهترین کار را انجام داده اید.
معمولا روغن ریزی از زیر خودرو اتفاق می افتد بنابراین به جای کارتن و مقوا و یا زیراندازهای پلاستیکی، استفاده از یک سینی لبه دار پلاستیکی و قرار دادن آن زیر خودرو می تواند بسیار اثربخش باشد.
ابزارهای جدید و جذاب برای تعمیرگاه و نگهداری از خودرو (قسمت سوم)
هر تعمیرگاه یا آدم دست به آچاری که عاشق تعمیر خودروهاست یک لیست رویایی از تجهیزات و ابزارهای جدید و جذابی دارد که با داشتن آنها از کار خود لذت بیشتری خواهد برد و تعمیرات برای او آسان‌تر می‌شود.
اما غیر از این لیست تجهیزات به ظاهر ساده دیگری نیز وجود دارند که شاید نیاز به آنها احساس نشود اما اگر در فرآیند تعمیرو نگهداری از خودرو به کار گرفته شوند، کار بسیار ساده‌تر پیش خواهد رفت. در مقالات چند قسمتی معرفی «ابزارهای جدید و جذاب برای تعمیرگاه و نگهداری از خودرو» ترکیبی از لیست رویایی مذکور و نیازهای پنهان هر تعمیرگاه را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در قسمت نخست ۵ ابزار نسبتا ساده اما کارآمد با عناوین صندلی چرخدار چندکاره، نگهدارنده ابزار کوچک و دستمال، بازکننده پیچ‌های هرز، پاوربانک باتری خودرو و آچار بادی کامپکت را معرفی کردیم. در قسمت دوم نیز به معرفی نگهدارنده آچار و ابزار، فرز الکتریکی برای فلزات، نورافکن فلورسنت تاشو، جعبه شست‌وشو قطعات و سینی پلاستیکی روغن‌گیر پرداختیم.
حال با قسمت سوم و ۵ ابزار سوم این لیست ۲۰ تایی در خدمت شما عزیزان هستیم.
۱۱-گیره ثابت میزی
گیره‌های رومیزی سبک را به راحتی با قیمت مناسب می‌توان خریداری کرد اما شک نکنید برای باز و بسته کردن پیچ‌ها و برخی قطعات بدون تردید نیاز به یک گیره رومیزی بزرگ و محکم پیدا می‌کنید. مطمئن باشید گیره‌های بزرگ و سنگین از آن قطعاتی هستند که سرمایه‌گذاری روی آنها کاملا منطقی است. اما اگر بنیه مالی لازم برای سرمایه‌گذاری روی این وسیله را ندارید یا به هر دلیلی پرداخت ارقام چند میلیون تومانی برای خرید یک گیره در اولویت شما نیست، می‌توانید از نمونه‌های دست دوم سراغ بگیرید. مطمئن باشید با صرف کمی وقت به سادگی می‌توانید یک گیره قرص و محکم رومیزی بیابید.
۱۲-آچار ضربه‌ای الکتریکی
در زمانی کمتر از اینکه نیاز است تا فشار کمپرسور هوای آچار بادی به درجه مورد نیاز برسد به سادگی می‌توانید با استفاده از یک آچار ضربه‌ای الکتریکی پیچ‌های ۲ چرخ را باز کنید و ببندید. آچارهای الکتریکی شاید گشتاور زیادی مانند نمونه‌های بادی در اختیار شما قرار ندهند اما مطمئن باشید برای کار شما کافی هستند و اصلا نیازی به این‌همه گشتاور ندارید. پس با استفاده از نمونه‌های برقی در زمان خود حسابی صرفه‌جویی خواهید کرد. آچار ضربه‌ای برقی DEWALT DW292 1/2-Inch 345-ft.-lb یکی از نمونه‌های مطمئن در میان این قبیل ابزارهاست.
۱۳-صندلی غلتان
تصور می‌کنیم اهمیت یک صندلی غلتان چیزی نیست که نیاز به شرح و توضیح چندانی داشته باشد. با استفاده از این وسیله می‌توانید تا حد بسیاری از دردهای زانو و کمر دوری و در طول روز کمتر خستگی را احساس کنید. با استفاده از این صندلی به سادگی قادر خواهید بود در تمام تعمیرگاه خود جابه‌جا شوید، ابزارهای مورد نیاز را روی سینی زیر آن بگذارید و خلاصه از کار خود لذت ببرید. صندلی غلتان Sunex یکی از مدل‌های مشهور این وسیله است که خرید آن را به شدت توصیه می‌کنیم.
۱۴-استوتسکوپ
از اعماق وجود یک خودرو صداهای عجیب و غریب مانند ضربه و امثال آن می‌شنوید اما نمی‌توانید منبع صدا را تشخیص بدهید؟ برای این مشکل نیز یک راه حل بامزه داریم. استوتسکوپ یا همان گوشی دکترها اما مختص ماشین‌ها! با استفاده از این وسیله به سادگی می‌توانید همه بخش‌های خودرو را معاینه کنید و منبع صداهای غیرعادی را بیابید.
۱۵-تمیزکننده‌های دستی شیمیایی
اگر در حال فعالیت در زمینه تعمیر خودرو چه به‌صورت حرفه‌ای و چه به‌صورت شخصی هستید، بدون حتی ذره‌ای تردید نیاز به انواع روغن‌ها، روان‌کارها و تمیزکننده‌ها به‌صورت اسپری و دستی خواهید داشت. در این قسمت لیستی از این مواد تقدیم حضورتان می‌کنیم:
گریس لیتیوم برای روان‌کاری لولاها و چفت و بست‌ها
تمیزکننده ترمز برای از بین بردن روغن‌ و گریس روی سطح قطعات فلزی
ضدزنگ برای از میان بردن زنگ روی لولاها
روان‌کارهای خشک برای روغن‌کاری میان سطوح در تماس فلز با فلز، فلز با پلاستیک و فلز با لاستیک
تمیزکننده قطعات الکتریکی برای از بین بردن خوردگی‌های روی اتصالات
روان‌کارهای ضد هرز شدن برای جلوگیری از هرز شدن پیچ و مهره‌ها و از بین رفتن رزوه آنها
گریس عایق الکتریکی برای دفع آب از روی قطعات برقی و ممانعت از خوردگی بخش‌های برقی
اسپری سیلیکون برای روغن‌کاری پنجره‌ها و از بین بردن منافذ هوای موجود در اطراف درزگیرهای آنها
ابزارهای جدید و جذاب برای تعمیرگاه و نگهداری از خودرو (قسمت چهارم)
هر تعمیرگاه یا آدم دست به آچاری که عاشق تعمیر خودروهاست یک لیست رویایی از تجهیزات و ابزارهای جدید و جذابی دارد که با داشتن آنها از کار خود لذت بیشتری خواهد برد و تعمیرات برای او آسان‌تر می‌شود.
اما غیر از این لیست تجهیزات به ظاهر ساده دیگری نیز وجود دارند که شاید نیاز به آنها احساس نشود اما اگر در فرآیند تعمیرو نگهداری از خودرو به کار گرفته شوند، کار بسیار ساده‌تر پیش خواهد رفت. در مقالات چند قسمتی معرفی «ابزارهای جدید و جذاب برای تعمیرگاه و نگهداری از خودرو» ترکیبی از لیست رویایی مذکور و نیازهای پنهان هر تعمیرگاه را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در ادامه با قسمت چهارم و پایانی و ۵ ابزار شماره ۱۶ تا ۲۰ همراه شما خواهیم بود.
۱۶-میز ابزار غلتان
قدیم‌ترها تعمیرکاران حین کار ابزارهایشان را روی یک سفره لبه‌دار پهن می‌کردند اما بعد از مدتی قطعات ریز را روی زمین پیدا می‌کردند. در مواردی هم اگر این سفر درون کاپوت پهن می‌شد ابزار درون حفره‌های بین قطعات موتور می‌افتاد و بیرون آوردنشان دردسر می‌شد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم کیت کامل این میز را سفارش بدهید، قطعات آن را سر هم کنید و یک میز لبه دار و غلتان کنار خود داشته باشد و نگرانی‌هایی که ذکر کردیم را از ذهن‌تان دور کنید.
۱۷-ست سری‌های ساکتی کرومی
معمولا یک مکانیک خوب، پیش از آنکه دست به کتار بشود پیچ‌ها را بررسی می‌کند. بعضی پیچ‌ها نیز نیاز به آچارهای ساکتی دارند. بنا بر این یک ست از سری مورد نیاز این آچارها می‌تواند گره‌گشای بسیاری از فعالیت‌های شما باشد. البته همان‌گونه که در تصویر مشاهده می‌کنید نمونه‌های دستی و مورد نیاز آچارهای برقی و بادی ضربه با یکدیگر فرق دارند.
۱۸-کمپرسور هوا
همان‌گونه که در قسمت قبل گفتیم آچارهای ضربه‌ای از آچارهای بادی کار راه بندازتر هستند اما برای برخی از موارد که نیاز به قدرت بیشتر باشد این آچارها جواب کار را نمی‌دهند. بنا بر این بهتر است در تعمیرگاه‌تان یک آچار بادی نیز داشته باشید. برای اینکه بتوانید از آچار بادی نیز استفاده بکنید پیش از هر چیز نیاز به یک کمپرسور هوا دارید. یک نمونه مجهز به باک ۱۵ تا ۲۰ گالنی و خروجی ۵ cfm در ۹۰ psi برای همه کارها جز سندبلاست کافی است. برای سندبلاست نیز نیاز به خروجی بالای ۱۰ cfm و یک پدر پولدار برای تامین هزینه خرید آن خواهید داشت!
۱۹-چراغ LED باریک
لامپ‌های فلورسنت اگرچه بسیار کارآمد هستند اما برای محیط بسیار تنگ باز هم بزرگ به نظر می‌رسند. از طرفی لامپ‌های فلش نیز آنقدر نوردهی ندارند که بتوان از آنها برای محیط‌های تاریک درون موتور یا قطعات جلوبندی بهره گرفت. راه حل این موضوع بسیار ساده است. خرید یک لامپ قابل شارژ فلش ال‌ای‌دی که هم باریک‌تر از لامپ‌های فلورسنت است و هم نوردهی زیادی دارد. همچنین این لامپ‌ها را با استفاده از یک گیره جداگانه و مخصوص آویزان کرد و تا ۱۲۰ درجه از آنها نور گرفت.
۲۰-نگهدارنده جعبه دستمال
به راحتی تنها یک دستمال از جعبه دستمال مخصوص تعمیرگاه جدا کنید. با استفاده از این جعبه نگهدارنده مگنتی دیگر نیازی ندارید دقایقی را برای جدا کردن دستمال‌ها از یکدیگر صرف کنید و به سادگی می‌توانید آنها را از محلی که برش خورده‌اند پاره کرده و مورد استفاده قرار بدهید.
خوب در آخر امیدواریم این مطلب به کار شما بیاید مورد استفاده خوبی داشته باشد 

به امید دیدار: یدک جو

پشتیبانی
ارسال دیدگاه