بالا رفتن آمپر آب خودرو بالاتر از 70-80 و جوش آوردن ماشین

مهره حرارتی درجه آمپر آب پراید کد ۱۱۴7

آمپر

بالا رفتن آمپر آب ماشین

داغ کردن موتور و بالا رفتن آمپر آب ماشین از مشکلاتی است که بسیاری از رانندگان با آن دست به گریبان اند.

بالا رفتن آمپر ماشین به خصوص در فصول گرم سال که کولر خودرو روشن می شود بیشتر احساس می شود.

دلایل بالا رفتن آمپر آب ماشین و جوش آوردن خودرو

بالا رفتن آمپر ماشین

داغ کردن موتور و بالا رفتن آمپر آب ماشین از مشکلاتی است که بسیاری از رانندگان با آن دست به گریبان اند. این معضل به خصوص در فصول گرم سال که کولر خودرو روشن می شود بیشتر احساس می شود.

در عین حال، بسیاری از دارندگان خودرو دوست دارند بدانند که دمای نرمال کارکرد موتور چقدر است؟ اگر شما هم به دنبال پاسخ به این سوال هستید تا انتهای این مطلب با فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی ماشین نو همراه باشید.

در این مقاله می خوانید:
1) دمای نرمال موتور خودرو چقدر است؟
2) دلایل بالا رفتن آمپر آب ماشین
3) دلایل بالا رفتن آمپر آب هنگام استفاده از کولر
4) جلوگیری از بالا رفتن آمپر خودرو
5) هنگام جوش آوردن خودرو چه کار کنیم؟
6) علت بالا نرفتن آمپر آب خودرو
دمای نرمال موتور خودرو چقدر است؟
چک کردن آمپر آب ماشین هنگام روشن و خاموش شدن فن رادیاتور خودرو محدوده دمای نرمال موتور را به شما نشان می دهد. به این منظور ابتدا کولر را خاموش کنید و از خودرو خود پیاده شوید.

فن خودرو را تحت نظر بگیرید و با روشن شدن آن میزان آمپر دما را نگاه کنید. سپس به محض توقف چرخش فن ها نیز موقعیت آمپر را بررسی کنید. این محدوده، بازه نرمال دمای موتور خودرو شماست.

لازم است بدانید که در سرپایینی ها ممکن است عقربه آمپر خودرو از این محدوده کمی پایین تر بیاید و یا در سربالایی ها یا هنگام روشن شدن کولر خودرو عقربه کمی بالاتر از این بازه قرار گیرد.

دلایل بالا رفتن آمپر آب ماشین

آمپر
قفل کردن ترموستات خودرو
در صورتی که رادیاتور خودرو سرد اما آمپر آب بالا باشد احتمالا ترموستات قفل کرده است.

آمپر

خرابی واترپمپ
اگر ترموستات خودرو سالم است و یا با تعویض ترموستات مشکل فوق همچنان باقی مانده باشد، واتر پمپ خودرو خراب شده است.

وجود هوا در سیستم خنک کننده
وجود هوا در رادیاتور خودرو مانع از گردش صحیح مایع خنک کننده می شود و در نتیجه آمپر آب ماشین را بالا می برد.

سرسیلندر
سرسیلندر

سر سیلندر و واشر
کاهش سریع آب رادیاتور، سخت روشن شدن خودرو در ابتدای صبح و سفتی شیلنگ های رادیاتور هنگام بالا بودن دمای موتور همگی از نشانه های وجود مشکل در سرسیلندر و واشر هستند. تشخیص این مشکل نیز نیازمند مهارت بالایی است و باید آن را به یک فرد متخصص بسپارید.

وجود مواد زائد در رادیاتور
کثیفی رادیاتور و وجود مواد زائد در داخل آن نیز از عواملی است که مانع از گردش آسان آب در سیستم خنک کننده خودرو می شود. برای تمیز کردن رادیاتور ابتدا باید آن را از ماشین جدا کرد. بنابراین بهتر است این کار را به یک مکانیک بسپارید.

دلایل بالا رفتن آمپر آب هنگام استفاده از کولر
گاهی ممکن است هنگامی کولر خودروی خود را روشن می­ کنید آمپر آب سریعا بالا برود. اگر این مشکل ادامه دار باشد، باعث جوش آوردن خودرو و مشکل ساز شدن برای شما می­ شود. این امر می ­تواند چندین دلیل داشته باشد که در زیر به چند مورد آن اشاره می ­کنیم:

یکی از دلایل آن می­تواند سوختن واشر سر سیلندر باشد. که در اینصورت باید از سالم بودن سر سیلندر اطمینان پیدا کنید.
اگر سر سیلندر سالم بود باید دو قسمت دیگر خودرو خود را مورد بررسی قرار دهید این دو قسمت شامل رادیاتور و فن خودرو می ­باشد.
اگر مشکل از رادیاتور باشد احتمالا کثیف شده و مانع از تبادل حرارتی می­ شود و موجب می­ شود دمای آب بالا برود در اینصورت رادیاتور باید باز شود و تمیز شود. اگر مشکل از فن خودرو باشد می­توان به راحتی مشکل آن را با تعویض و رفع ایراد فن برطرف کرد.

* نکته قابل توجه که باید به آن دقت کنیم این است که هنگامی خودرو در حال حرکت با دور موتور بالا است نباید کولر خودرو را روشن کنید بلکه هنگامی خودرو متوقف است و یا در حال حرکت است کلاچ را بگیرید بعد کولر را روشن کنید دلیل آن تحت فشار قرار دادن عملکرد موتور خودرو می­ باشد.

جلوگیری از بالا رفتن آمپر آب ماشین
رعایت موارد زیر تا حد زیادی از بالا رفتن آمپر آب ماشین و خرابی قطعات سیستم خنک کننده خودرو جلوگیری می کند:

چک کردن میزان آب رادیاتور خودرو
اطمینان از عملکرد صحیح رادیاتور
بررسی و تعویض به موقع آب رادیاتور
اطمینان از سلامت ظاهری و داخلی رادیاتور
هواگیری سیستم خنک کننده و پره های رادیاتور
اطمینان از پر بودن گاز کولر خودرو
همچنین لوازم یدکی اصل و با کیفیت سلامت خودرو و سیستم خنک کننده آن را تا حد زیادی افزایش می دهد. شما با خرید لوازم یدکی از فروشگاه اینترنتی یدک جو ضمن اطمینان خاطر از کیفیت محصولات می توانید از تنوع گسترده محصولات، ضمانت بهترین قیمت و ارسال سریع به تمام نقاط ایران نیز بهره مند شوید (امکان خرید اقساطی به همراه ضمانت عودت کالا  | yadakjo.ir )

بالا رفتن آمپر آب ماشین و جوش آوردن

بیشتر بخوانید : روش های صداگیری اتاق خودرو و عایق بندی بدنه و درب ماشین
هنگام جوش آوردن خودرو چه کار کنیم؟
اگر آمپر آب خودرو از محدوده نرمال بالاتر رفت و با روشن شدن فن رادیاتور نیز مقدار آن پایین نیامد توصیه می کنیم موارد زیر را به ترتیب انجام دهید:

ابتدا خودروی خود را متوقف کرده و کاپوت ماشین را بالا بزنید تا دمای محیط اطراف موتور کاهش یابد.
به هیچ وجه درب رادیاتور یا درب مخزن انبساط را باز نکنید چرا که به دلیل گرمای موتور و بالا بودن دمای آب سیستم خنک کننده تحت فشار بالایی است و خطر سوختگی ناشی از پاشیدن آب را به همراه دارد.
عملکرد فن ها را بررسی کنید. در صورتی که فن ها خاموش است با روشن کردن کولر و بالا بردن دور آن، فن ها را وارد مدار کنید. اگر با روشن کردن کولر نیز فن ها روشن نشدند مقداری آب روی پره های رادیاتور بریزید. (هرگز آب را بر روی بدنه موتور داغ نریزید، چرا که موجب آسیب دیدن سرسلیندرها و قطعات داخلی آن می شود.)
در فن های مکانیکی که نیروی خود را از موتور دریافت می کنند باید از سلامت تسمه پروانه مطمئن شوید. در فن های الکتریکی نیز خرابی سنسور دما یا رله فن می تواند از دلایل کار نکردن آنها باشد.
در صورتی که فن ها کار کنند اما آمپر آب ماشین پایین نیاید احتمال کم بودن آب رادیاتور وجود دارد. در این صورت ابتدا خودرو را خاموش کنید. هر چند ثانیه در حدی که موتور روشن نشود یک تک استارت بزنید تا مانع از چسبیدن رینگ پیستون ها به دیواره سیلندرها شوید. این کار را تا خنک شدن دمای موتور ادامه دهید و سپس درب رادیاتور را باز کنید و در صورت کم بودن آب رادیاتور، مقداری به آن اضافه کنید.
علت بالا نرفتن آمپر آب خودرو
در برخی مواقع با بالا نرفتن آمپر خودرو تا دمای متوسط و ایده آل، مشکلاتی را به وجود می ­آورد. یکی از این مشکلات می­ تواند گرم نکردن بخاری در زمستان باشد و یا ممکن است در عملکرد خودرو مشکلاتی را ایجاد کند.

دلایل بالا رفتن آمپر آب ماشین

بررسی وضعیت گرمای بخاری
اولین اقدامی که باید انجام دهید، بررسی بخاری خودرو می­ باشد که از تولید هوای گرم بخاری اطمینان پیدا کنید. بعد از اطمینان از هوای گرم بخاری، اگر دمای آمپر آب باز پایین باشد دو حالت ممکن است اتفاق بیفتد.

در حالت اول: فشنگی آب خراب می­ باشد که در اینصورت دمای آب در داشبورد صحیح نمایش داده نمی شود.

در حالت دوم: گردش آب در موتور و رادیاتور جریان نداشته باشد که پر خطر می باشد.

در روش بعدی که حالتی خطرناک است، می ­تواند خرابی دلایل مختلفی داشته باشد از جمله خرابی واتر پمپ، عدم عبور هوا به آب خودرو، عدم جریان آب در مسیر خود، دمای بالا بخشی از آب و دمای پایین بخشی دیگر آب، ایجاد رسوب و عوامل دیگر که در اینصورت هر چه سریع تر باید به تعمیرکار مراجعه شود تا از آسیبهای وارده به موتور خودرو جلوگیری شود.

بررسی وضعیت ترموستات خودرو
یکی از روش­های بررسی خرابی ترموستات کار کردن فن رادیاتور در هنگام خنک بودن خودرو است که نشان دهنده این است که ترموستات دچار مشکل شده و باید تعویض شود.دو ایجاد رسوب مانع هم یکی از علایم درست کار نکردن آن می ­باشد.

بررسی وضعیت ECU در خودروهای مدرن
امروزه با پیشرفت تکنولوژی، کامپیوتر یا ECU خودرو کنترل کننده­ دمای موتور است. که در صورت خرابی کامپیوتر خودرو، این مشکل ایجاد می شود که باید مورد بررسی قرار گیرد.

منبع انگلیسی: yourmechanic.com

پشتیبانی
ارسال دیدگاه