دانستنیهای دنده و دنده معکوس در خودرو

پیاده شدن از خودرو
لوازم موتوری خودرو
موتوری

برخی از رانندگان تازه وارد به عرصه رانندگی شاید با روش صحیح و حرفه ای تعویض دنده خودروهای گیربکس دستی و منوماتیک آشنایی نداشته باشند . اگر شما هم جزو این دسته از افرادید و به تازگی با اصول رانندگی آشنا شده اید ، با مطالعه دقیق و کامل این بخش مفید از نمناک روش صحیح عوض کردن دنده و انتخاب سرعت مناسب برای تعویض دنده را فرا بگیرید.

زمان تعویض دنده ؛ چه زمانی دنده را عوض کنیم ؟

هر دنده ای دامنه حرکت و سرعت موثری دارد که به دامنه دور موتور آن اتومبیل بستگی دارد  بنابراین زمان تعویض دنده در ماشین های مختلف متفاوت است و راننده خود باید تشخیص بدهد کی دنده ماشین خود را عوض کند . همچنین زمان تعویض دنده در مسیرهای مختلف مانند مسیرهای صاف و سربالایی و سر پاینی ها متفاوت است .

اگر تا به حال سوار دوچرخه دنده ای شده باشید می دانید که اگر زنجیر چرخ را در خورشیدی بزرگ چرخ عقب قرار داده باشید رکاب زدن دوچرخه آسان تر می شود اما دوچرخه سرعت زیادی نمی گیرد و ثابت می ماند هر چه قدر هم که تند رکاب بزنید رکاب زیر پایتان هرز می چرخد و شل می شود .

زمان شیفتینگ دنده

بهترین زمان مناسب برای تعویض دنده

 

این مثال مانند دنده یک خودرو است ، هنگامی که با دنده یک خودرو حرکت می کنید و گاز میدهید شتاب شما تا حدی زیاد می شود اما سپس ثابت باقی می ماند و گاز دادن زیاد سبب می شود تنها دور موتور بالا رود و زوزه بکشد . این کار به موتور و گیربکس آسیب می زند . این رویه در دنده های دیگر خودرو نیز به همین شکل است.

برای اینکه بخواهیم عمر قطعات موتور و گیربکس بالا ببریم و بهترین مصرف سوخت را داشته باشیم باید زمان تعویض دنده ها را نسبت به سرعت خودرو بدانیم .

زمان تعویض دنده ها نسبت به سرعت خودرو اینگونه است:

از ۰تا ۲۵کیلومتر در ساعت دنده ۱

از ۲۵ کیلومتر تا۵۰کیلومتر در ساعت دنده ۲

از ۵۰ کیلومتر تا ۷۵کیلومتر در ساعت دنده ۳

از ۷۵ کیلومتر تا۱۰۵ کیلومتر در ساعت دنده ۴

از ۱۰۵ کیلومتر به بالا دنده ۵

#تعویض_دنده

برای تعویض دنده کلاج را تا ته گرفته میشود و سپس جاگذاری دنده انجام میشود.

#خلاص_کردن_دنده

دنده یک ← به سمت چپ بالا

دنده دو ← از یک مستقیم پایین

دنده سه ← از دو خلاص و به سمت راست بالا

دنده چهار ← از سه مستقیم پایین
دنده پنج ← از چهار خلاص و به سمت راست بالا

دنده عقب ← سمت راست محوطه خلاص انتهای فنر پایین

https://t.me/YadakyMiladnor
http://yadakjo.IR

#دنده کشی از یک به دو

دنده یک دنده ایستت قدرتی و تنها برای حرکت دادن خودرو از حالت ایست می‌باشد. براین اساس پس از اینکه گاز دنده ۱ پر شد اگجر در راه کفی حرکت انجام می‌شود و دورسنج دور موتور را از ۲ تا ۵/۲ نشان داد ابتدا گاز خودرو را قطع کرده ، کلاج را تا انتها گرفته و دسته دنده را از ۱ به دنده ۲ انتقال می‌دهیم . در سر بالایی‌ها پس از اینکه دورسنج دور موتور را ار عدد ۵/۲ تا ۳ نشان داد دنده را را از ۱ به ۲ انتقال می‌دهیم.

پس از به انتها بردن کلاج برای تعویض دنده از یک به دو چون خودرو حرکت دارد بنابراین دیگر نیازی به نگهداشتن کلاج در نقطه حرکت نیست و بایستی آن را رها کرد.
https://t.me/YadakyMiladnor
http://yadakjo.IR

#دنده معکس از دو به یک

هر گاه سرعت خودرو کم شود و به زیر ۱۰ کیلومتر در ساعت (محوطه ایست) برسد در این صورت دنده از دو به دنده یک انتقال داده می‌شود، بنابراین گاز خودرو قطع می‌شود و در همین لحظه کلاج تا ته گرفته می‌شود و دنده دو را به دنده یک انتقال می‌دهیم.
https://t.me/YadakyMiladnor
http://yadakjo.IR

تمرکز گرفتن #فرمان با دست چپ

پیش از اینکه دنده‌کشی دو به سه و معکوس آن را بیاموزیم ضروری است به مدت نیم ساعت تمرین رانندگی با دست چپ انجام گردد.
روش انجام

دست راست را روی دسته دنده به صورت ثابت باشد و دسته دنده گرفته شود و دست چپ به تنهایی کار کنترل فرمان را انجام دهد.

این روش کار آموزشی است برای دست راست که جای دنده‌ها را یاد می‌گیرد و دست چپ یا گرفته می‌گیرد که چگونه فرمان را بدون حضور دست راست کنترل کند.
https://t.me/YadakyMiladnor
http://yadakjo.IR

#دنده کشی از دو به سه

چنانچه فضای جلوی خودرو باز باشد و در ۵۰۰ متر جلوی خودرو هیچ محوطه خطر و مانع ساکنی باشد می‌توان گاز دنده دو را پر کرده و دورسنج در کفی از ۲ تا ۵/۲ را نشان دهد و در سربالایی‌ها از ۳ تا ۵/۲ برسد و گاز را قطع و کلاج تا ته گرفته و دنده سه جاگذاری شود.
https://t.me/YadakyMiladnor
http://yadakjo.IR

#دنده معکوس از سه به دو

هرگاه سرعت خودرو کم شود و به زیر ۳۰ کیلو متر در ساعت کاهش پیدا کرد بایستی دنده را از ۳ به ۲ انتقال داد. که برابر روش گاز خودرو قطع می‌شود و کلاج تا ته گرفته می‌شود و دنده ۳به ۲ انتقال داده می‌شود.
https://t.me/YadakyMiladnor
http://yadakjo.IR

#دنده کشی از سه به چهار

جنانچه جلوی خودرو به اندازه ۱۰۰۰ متر هیچ گونه محوطه خطر و مانع ثابتی نباشد و تابلوی محدودیت سرعت نیز نباشدف گاز دنده سه را پر کرده و دورسنج دور موتور را از ۵/۲ تا ۳ نشان دهد همزمان گاز را قطع کرده و کلاج را تا ته گرفته شده و دنده چهار جاگذاری می‌شود.
https://t.me/YadakyMiladnor
http://yadakjo.IR

#دنده معکس از چهار به سه

هر گاه سرعت خودرو کم شود و به زیر ۶۰ کیلومتر در ساعت کاهش پیدا کرد، بایستی همزمان گاز قطع و کلاج تا ته گرفته شود و دنده چهار به دنده سه انتقال یابد.
https://t.me/YadakyMiladnor
http://yadakjo.IR

#دنده سنگین چسیت؟

به دنده‌های یک به دو خودروهای سواری به دلیل اینکه از نیروی بسیار بالایی برخوردار هستند ، دنده‌های قدرتی و یا سنگین گفته می‌شود. که در جاهایی برای به حرکت در آوردن خودرو به کار می‌رود که قدرت زیادی نیاز باشد مانند شروع حرکت و سربالایی‌ها و همچنین در سرازیری‌ها برای کاهش استفاده از ترمز و کنترل بهتر سرعت خودرو دنده سنگین به کار می‌رود.
https://t.me/YadakyMiladnor
http://yadakjo.IR

#دنده سبک چیست؟

در خودروهای سواری به دنده‌های سه ، چهار و پنج به دلیل اینکه از سرعت بالایی برخوردار هستند دنده‌های سرعتی و یا دنده‌های سبک گفته می‌شود.
https://t.me/YadakyMiladnor
http://yadakjo.IR

پشتیبانی
ارسال دیدگاه