راهنمای مسافرتی به سمنان|دامغان|شاهرود|گرمسار|نیشابور|سبزوار|  

سمنان مسجد امام
سمنان مسجد امام

راهنمای مسافرتی به سمنان | Travel Guide to Semna

استان سمنان بر سر راه استان های خراسان رضوی، گلستان و مازندران قرار دارد، به همین خاطر شاید بارها از آن عبور کرده باشید

سمنان از سمت شمال به استان های سرسبز گلستان و مازندران، از سمت مشرق به استان خراسان رضوی، از جنوب به استان های اصفهان و یزد و از سمت غرب به استان تهران محدود می شود.استان سمنان به سرزمین کویر، کوهستان و جنگل شهرت دارد. بهترین زمان سفر به سمنان، بستگی به منطقه ای از این استان دارد که قصد سفر به آن را دارید. اکثر مناطق این استان، اقلیمی گرم و خشک دارند و شاید در تابستان زیاد مناسب سفر نباشند.هتل های سنتی و اقامتگاه های بوم گردی استان سمنان شهرت زیادی دارند. هم می توانید یکی از اقامتگاه های بوم گردی با کیفیت و پر تعداد این منطقه از کشور را برای شب مانی انتخاب کنید.
راهنمای گردشگری در شهرهای سمنان  
جاذبه های گردشگری سمنان جاذبه های گردشگری سمنان سمنان یکی از استان های بزرگ ایران است که در جنوب رشته کوه البرز و شمال دشت کویر قرار دارد. این شهر در مسیر تهران به خراسان واقع است و جاذبه های تاریخی و گردشگری بسیاری را در خود جای داده است. استان سمنان از ۸ شهرستان تشکیل شده
دروازه ارگ سمنان: دروازه ارگ با ۷ متر ارتفاع یکی از مهمترین و معروف ترین بناهای تاریخی سمنان است که قدمت آن به زمان قاجار برمی گردد و تزئینات آن در حدی ست که حتما هنگام گذر از کنارش، نظرتان را جلب خواهد کرد.
آدرس: سمنان، شهر سمنان، میدان ارگ
مسجد جامع سمنان: یکی از بناهای تاریخی و کهنی که در شهر سمنان می توانید با آن روبرو شوید، مسجد جامع سمنان است. بسیاری براین عقیده‌اند مسجد جامع سمنان در قرن نخست هجری و بر روی خرابه‌های آتشکده بنا شده است.
مسجد جامع سمنان
مسجد جامع سمنان
آدرس: سمنان، سمنان، خیابان امام
مسجد امام سمنان (مسجد شاه یا سلطانی): یکی از زیباترین و مهمترین جاذبه های تاریخی سمنان مسجد امام است. این مسجد از لحاظ معماری در زمره مسجدهای چهارایوانی است.
آدرس: سمنان، مرکز شهر، ضلع جنوبی خیابان امام، روبه روی میدان تیر انداز
منار سلجوقی مسجد جامع: یکی از زیباترین مناره های تاریخی که از دوره سلجوقی باقی مانده در گوشه شمال شرقی مسجد جامع سمنان است و در کنار شبستان شرقی قرار دارد و به منار مسجد جامع نیز معروف است.
آدرس: سمنان، خیابان امام، مسجد جامع سمنان
گرمابه پهنه سمنان: گرمابه پهنه سمنان مربوط به دوره صفوی و دوره ی قاجاریه می باشد که به نام های حمام حضرت یا حمام پهنه هم نیز معروف است. این حمام از بناهای قرن نهم هجری قمری است که در سال ۱۳۶۷ و پس از انجام عملیات مرمت، به صورت موزه تغییر کاربری داده است.
آدرس: سمنان، سمنان، مجاور مسجد جامع
دیگر جاذبه های این شهر
بازار سمنان
آرامگاه پیر نجم الدین
بازار پایین، بازار حضرت
بازار شیخ علاء الدوله (بازار مرده ها)
بازار آرادان
هتل سنتی خانه گل شهمیرزادآدرس: سمنان، شهمیرزاد، خیابان ساری، جنب اردوگاه حلال 
روستای مُجِن: دیگر شهر استان سمنان شاهرود است که جز جاذبه های گردشگری سمنان محسوب می شوند. روستای مجن در شهر شاهرود قرار دارد و عنوان ماسوله ی کویری ایران را توانسته از آن خود کند. این روستا در ۳۵ کیلومتری شمال غرب شاهرود قرار دارد.
چشمه هفت رنگ مُجِن: 
چشمه_هفت_رنگ_مجن
چشمه_هفت_رنگ_مجن
یکی از چشمه های نادر و کم نظیری ایران که در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال شهر شاهرود قرار دارد چشمه هفت رنگ مجن است. این چشمه نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.
پارک ملی خارتوران: 
پارکی در شهر شاهرود وجود دارد که به آفریقای ایران معروف است و نام آن خارتوران است. این پارک طبیعت بکر و منظرهای زیبایی را در خود جای داده است. جالب است بدانید که این پارک لقب دومین مجموعه حفاظت شده وسیع ایران را با خود به یدک می‌کشد.
کویر رضا آباد: 
روستایی به نام رضا آباد در شاهرود وجود دارد که در واقع یک روستای کویری است. تپه های ماسه ای این کویر دارای تپه های رسی بلند است و طرف دیگر دارای دشت برهوت و تپه های ماسه ای است.
روستای قلعه بالا: 
در همجواری پارک ملی خارتوران روستایی به نام قلعه بالا وجود دارد که از آن به عنوان نگین سبز توران یاد می شود. معماری این روستا نیز مانند روستای مجن به صورت پلکانی ساخته شده و نظر هر تازه‌واردی را به خود جلب می‌کند.
دشت آفتابگردان و شقایق های کالپوش: 
دشت شقایق از دیگر نقاط زیبا و دیدنی شهر شاهرود است که پیشنهاد می شود در ماه شهریور برای بازدید از گل های آفتابگردان بروید.
دیگر جاذبه های شاهرود
آبشار نکارمن
بازار تاریخی شاهرود
آبشار و قندیل های یخی آوستا
مجموعه کاروانسراهای شاه عباسی میاندشت
آشنایی با دیدنی های شهر گرمسار     
شهر گرمسار خراسان
شهر گرمسار خراسان
گرمسار دیدنی های شهر گرمسار شهر گرمسار در استان سمنان قرار دارد و قدمت آن به سال ها پیش و دوران اشکانیان باز می گردد.  شهر گرمسار در همسایگی کویر بنا نهاده شده و برای آن لقب خورشید تابان را انتخاب کرده اند و اولین زیستگاه یوزپلنگ ایرانی می باشد. این شهر در همسایگی کوه دماوند و چندین قله دیگر قرار دارد و رودخانه ها و چشمه ساران پر آبی از آن عبور می کنند که جلوه خاصی به دیدنی های شهر گرمسار بخشیده اند. علاوه بر جاذبه های طبیعی چندین بنای تاریخی نیز در گرمسار وجود دارد که اکثر آن ها مکان های مذهبی هستند. برای سفری کوتاه به گرمسار با الی گشت همراه باشید. مختصری از تاریخ گرمسار مطالب مرتبط: روستای پاده در استان سمنان با آفریقای کوچک ایران
کوه اژدها:
 کوه هایی در شهرستان گرمسار وجود دارد که با چین خوردگی های عجیب و زمین شناسی که دارد توانسته سالانه مسافران زیادی را به سمت خود جذب کند. این کوه نوارهای قرمز، قهوه‌ای و سفید رنگ به شکلی موج وار و درهم تنیده‌اند که یک ساختار خاص را پدید آورده‌اند.
آدرس: سمنان، گرمسار
کویر ریگ جن:
 یکی از کویرهای پر رمز و راز ایران کویر ریگ جن است. پیشنهاد می کنیم اگر خواستید به سمت این کویر بروید همراه خودتان یک افراد حرفه ای را ببرید.
آدرس: کویر مرکزی ایران، جنوب غربی دشت کویر، مرز استان های سمنان و اصفهان
مجموعه سیاهکوه: 
در دامنه ی شمالی ارتفاعات سیاه کوه در جنوب گرمسار مجموعه ای به نام سیاهکوه وجود دارد که در مسیر باستانی اصفهان، کاشان، خوار و خراسان قرار دارد. مجموعه این بناها تحت عنوان قصرهای عین الرشید، شاه عباس و حرم سرا بوده و نمایانگر اقتدار و عظمت گذشته و شکوه معماری ایران قدیم است.
دشت گرمسار: 
یکی از مناطق کویری و صحرایی که در شهرستان گرمسار قرار دارد، دشت گرمسار است که طول شرق به غرب آن حدودا ۴۸ کیلومتر است.
تونل نمکی گرمسار،   
تونل_نمکی
تونل_نمکی
  
شهر گرمسار از شمال به دماوند و از غرب با ورامین، از شرق با آرادان و از سمت جنوب با کویر مرکزی ایران همسایه است و از تنوع بالایی در طبیعتگردی برای گرشگران برخوردار می شود. از جمله جاذبه هایی که در این منطقه می توانید شاهد آن ها باشید تپه های مریخی هستند که از سراسر دنیا برای بازدید از آن ها به این منطقه سفر می کنند.تونل نمکی در گرمسار بزرگترین معدن و تونل نمکی در منطقه خاورمیانه است و در حال حاضر ۴۰ تونل نمک را در خود جای داده است. لازم به ذکر است که بگوییم این غار سهم عمده ای در استخراج نمک در کشور ایران دارا می باشد.
چشمه هفت رنگ مجن، در شاهرود      
آشنایی با چشمه هفت رنگ مجن شاهرود شهر شاهرود در استان سمنان را می توان بهشتی برای عاشقان طبیعت نام گذاری کرد، چچشمه هفت رنگ مجن در شهر شاهرود و در دامنه ی جنوبی رشته کوه البرز شرقی در شمال شهرستان شاهرود نیز واقع شده است. این چشمه روبروی باغ های منطقه ی گردشگری فرحزاد در فاصله ی ۵ کیلومتری از سه راهی مجن قرار دارد و همین سبب شده تا چشم انداز ویژه ای در این منطقه پدید بیاید. چشمه هفت رنگ مُجن از نوع چشمه‌ های گوگردی محسوب می شود و در ۲۵ کیلومتری شمال شاهرود در میان شکاف دره‌ های دامنه قله ۴۰۰۰ متری شاهوار واقع شده که این دره به دو دره کوچکتر نیز تقسیم می شود.
مهدی شهر   
مهدی_شهر
مهدی_شهر
   
مهدی شهر در سمنان شهرستانی خوش آب و هوا با چشم اندازهای بسیار جذاب و دیدنی می باشد، بهترین زمان برای بازدید از این منطقه فصل ها و پاییز است چرا که طبیعت نهایت جلوه گری خودش را انجام می دهد.مهدی شهر در جنوب استان سمنان قرار دارد و سمت شمال با ساری و سمت غرب به سمت فیروزکوه و از سمت شرق با دامغان نیز همسایه است.
دروازه ارگ سمنان،        
دروازه ارگ سمنان در جای جای ایران آثار تاریخی زیادی هست و در هر شهری می توان چند نمونه از این آثار را به تماشا نشست. اینکه کمی درباره گذشته این آثار و قدمت آن ها آگاهی داشته باشید بازدید از آن ها را هم برایتان جذاب تر می کند. سمنان از مقاصد کمتر شناخته شده ایران است اما قدمتی بلندبالا دارد و همین تاریخچه طولانی، جاذبه های زیادی را برایش به ارمغان آورده، جاذبه هایی که کافیست کمی درباره آن ها بیشتر بدانید تا بازدید از آن ها را در لیست برنامه های گردشگری خود قرار دهید. یکی از مشهور ترین جاذبه های شهر سمنان دروازه ارگ است، دروازه ای که تبدیل به نماد شهر شده و نقش و نگارهایی تماشایی دارد. می خواهیم درباره دروازه ارگ سمنان حرف
 شهر دامغان       
دامغان
دامغان
سفر به دامغان      
دیدنی های دامغان فاصله دامغان تا تهران ۳۴۳ کیلومتر است و در استان سمنان قرار دارد. برای سفر به آن می توانید سوار راه آهن شوید که از مسیری فوق العاده عبور می کند فقط در حد فاصل بین سمنان و دامغان ۶۹۵ پل ساخته شده است. دامغان شهری تاریخی است که (۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح) در زمان پادشاهی اشکنیان پایتخت ایران و مرکز ایلات قومس بود. این شهر به دلیل داشتن دروازه ها، کاروان سراها و قرار گرفتن در سر راه جاده ابریشم از اهمیت بالایی برخوردار بود و به شهر صد دروازه شهرت داشت، تاریخ غنی موجب شده که دیدنی های دامغان بسیار باشد در ضمن علاوه بر این موارد طبیعت زیبایی (پر از باغ های پسته) نیز دارد 
جاذبه های دامغان جاذبه های دامغان دامغان شهری باستانی در استان سمنان است 
برج چهل دختران دامغان:
موقعیت آن در سمت غربی شهر دامغان و پشت آرامگاه امامزاده جعفر قرار دارد.
غار شیربند:
برای دسترسی به غار باید ۱۰ کیلومتر در امتداد جاده قدیم آب بخشان به گردنه بشم پیش بروید و پس از رسیدن به مزارع شیربند در جاده شرقی مزرعه به سمت روستای جزن ۵٫۱ کیلومتر پیش برویم در ادامه جاده فرعی جدید الاحداث سمت چپ خود را ۵۰۰ متر به طرف شمال بپیمایید. دهانه غار در دل کوهی با ارتفاع ۵۰ متر از سطح دریا قرار دارد
آرامگاه پیر علمدار:  گنبد زنگوله  –  راسته بازار یا بازار بالا  –  بازار دامغان  –  تپه حصار  –  مسجد تاریخانه  –  خانه لطفی  –  دیوار بارو  –  برج طغرل  –  چشمه علی
موزه باستان شناسی و مردم شناسی شاهرود  
موزه شاهرود آشنایی با پیشینه مردم شهر شاهرود شاهرود یکی از شهرهای استان سمنان است که جایی میان آب و هوای مرطوب و پربارش شمال کشور و کویرهایی جنوب آن قرار گرفته و این امر سبب شده تا آب و هوایی معتدل داشته باشد. بر اساس اسناد و مدارک موجود شاهرود و بسطام یکی از شهرهای مهم آریایی ها بوده اند. به خاطر مسائل امنیتی شهر را در بالای تپه ها کنار رودی بزرگ ساختند که موجب شد نام شاهرود را برای آن انتخاب کنند و از جایگاه ویژه ای برای اشکانیان برخوردار بود در سال های بعد نیز شاهرود در جاده ابریشم قرار گرفت و همچنان شهری مهم بود گذری از این تاریخ غنی و آداب و رسوم مردمان آن را می توان در موزه باستان شناسی و مردم شناسی شاهرود
 بازار شاهرود
تپه حصار      
دامغان سایت باستان شناسی تپه حصار تپه حصار در دو کیلومتری شهر دامغان قرار دارد و در استان سمنان واقع شده است. بررسی های باستان شناسی بیان گر آن است که قدمت تمدن در این تپه قدیمی به اواسط هزاره پنجم قبل از میلاد مسیح بازمیگردد و تا ۱۷۰۰ قبل از میلاد مسیح نیز زندگی در آن جریان داشته است اما از آن زمان به بعد خالی از سکنه شده و دیگر کسی در آن زندگی نکرده است. این تپه از سال ۱۹۳۰ میلادی مورد کاوش قرار گرفت وهنور برخی از رازهای آن پنهان مانده است. برای آشنایی بیشتر با این تپه تاریخی با الی گشت همراه شوید. آغاز کاوش در تپه حصار مطالب مرتبط: آشنایی با تپه تاریخی تورنگ تپه گرگان سفر به دامغان، شهر صد دروازه اشکانیان در دهه
کاروانسراهای استان سمنان     
سمنان کاروانسراهای استان سمنان کاروانسرا ساختمانی است که در گذشته کاروان ها به آن پناه می بردند. در آن دوران راه ها پرخطر و راهزنان در کمین افراد کاروان بودند بدین ترتیب کاروانسراها تبدیل به محلی برای گذراندن شبی امن گشتند. در تاریخ ایران می توان دوران حکومت صفویان را پررونق ترین زمان برای ساخت کاروان سرا دانست چرا که آن ها تصمیم به احیای جاده ابریشم داشتند و مهم ترین عامل برای استفاده از آن تامین امنیت کاروان ها بود. استان سمنان نیز در این مسیر قرار داشت و این امر موجب شد کاروانسراهای استان سمنان پرتعداد شوند برای آشنایی با این بناهای تاریخی با الی گشت همراه شوید. کاروانسرای شاه عباسی ده نمک مطالب مرتبط: کاروانسرای قصر بهرام در کجا قرار دارد؟ کاروانسرای مرنجاب، نگینی در دل کویر هنگام
بند دره بیرجند       
بند دره در بیرجند بند دره در بیرجند بیرجند شهری با قدمت تاریخی در دل کویر ایران است که جزء یکی از مناطق گردشگری محبوب ایرانی به شمار می رود. جاذبه های بسیاری در این شهر وجود دارد که یکی از آنها «بند دره» است؛ این جاذبه سدی است تاریخی که در نزدیکی شهر بیرجند قرار گرفته و یکی از مهمترین جاذبه های تاریخی این شهر محسوب می شود. قدمت بند دره به اواخر دوره ی زندیه و اوایل دوره قاجاریه بر می گردد و دلیل نام گذاری آن این بوده که آب از دره ی بالا به پایین عبور می کند. در ادامه ی این مطلب همراه الی گشت باشید تا با سفری به سمنان بیشتر درباره بند دره در بیرجند خدمتتان شرح دهیم. مطالب مرتبط: قلعه بیرجند، قلعه ای که نگهبان واقعی شهر
سفر به شهمیرزاد
شهمیرزا
شهمیرزا
شهمیرزاد تنها ۲۴ کیلومتر با مرکز استان سمنان، شهر سمنان فاصله دارد. در واقع می توان با خودرو شخصی در حدود ۲۰ دقیقه این مسافت را طی کرد و به دیدنی های شهمیرزاد رسید. با وجود این فاصله کم اما شرایط آب و هوا در این منطقه کاملا متفاوت و خنک است. جالب است بدانید که مردم شهمیرزاد به زبان مازندرانی صحبت می کنند. از شهمیرزاد راه ارتباطی به مرکز استان مازندران (ساری) نیز وجود دارد که ۱۸۰ کیلومتر است و به منطقه کیاسر و سپس ساری می رسد، در این مسیر کوه های بلند البرز مانند دیوارهایی عظیم در اطراف جاده قرار گرفته اند و منظره ای فراموش نشدنی را شکل داده اند.
 جشنواره گل غلتان در سمنان، میراثی صد ساله 
جشنواره_گل
جشنواره_گل
 
جشنواره ملی و مذهبی گل غلتان به عنوان اولین اثر معنوی استان سمنان به ثبت ملی رسیده است. این جشنواره که نوزادان تا یک ساله در آن حضور دارند، بیش از یک صد سال در این استان قدمت دارد. هر ساله در اردیبهشت ماه و فصل رویش گل های محمدی، در بخش امیریه شهر دامغان، این جشنواره معنوی برگزار می گردد.
مجموعه باستانی بسطام 
بسطام
بسطام
 
شهر بسطام بیش از ۹۰۰۰ سال قدمت دارد و نشانه های آن در تپه سنگ چخماخ یافت شده است. برخی می گویند بسطام حاکم خراسان در زمان پادشاهی خسرو پرویز این شهر را تاسیس کرد. پس از حمله قوم مغول کم کم شهر رو به افول رفت. یکی از اصلی ترین منابع تامین آب شهر قنات هایی است که در آن جاری هستند و قدمت برخی از آن ها به ۵۰۰ سال پیش می رسد نکته جالب این جا است که آب این قنات ها در طول تابستان بسیار خنک و گوارا و در روزهای سرد زمستان گرم است.در غرب شهر رشته کوه های شاهوار و شهر مجن است در شرق آن نیز میامی و مناطق کویری واقع شده اند. از سمت شمال نیز همسایه استان گلستان است.
روستای عشین 
روستای_عشین
روستای_عشین
روستای عشین نام روستایی در ۳۰ کیلومتری شهری به نام شهر انارک در استان اصفهان است. این روستا روی تپه ای واقع شده است  و وقتی که به این روستا نگاه می کنید مجموعه ای دیدنی از خانه های گلی در جلوی چشمانتان قرار می گیرد. این خانه های گلی به اندازه ای با طبیعت عجین شده اند که این تصور را به وجود می آورند که از دل طبیعت به بیرون آمده اند.
روستای عشین در منطقه ای بسیار خشک واقع شده است و با نگاهی به روستا هم می توان این موضوع را متوجه شد، یکی از اولین سوال هایی که هنگام ورود به این روستا به ذهن می رسد این است که چرا باید در چنین جای خشک و بی آب و علفی زندگی وجود داشته باشد. شاید امروزه چنین باشد اما در این منطقه ۳ رود وجود دارد که در گذشته پل ارتباطی بین این روستا با شهرهای  انارک و اردکان بوده است.
جنگل ابر
جنگل ابر
جنگل ابر
اگر می خواهید این جنگل رویایی که در میان اقیانوسی از ابرها قرار دارد را از نزدیک ببینید به مرز استان سمنان و گلستان در ۴۵ کیلومتری شمال شاهرود بروید. در مسیر جاده شاهرود به آزادشهر که حرکت کنید تابلوهای راهنما خبر از جنگلی در آن حوالی می دهند جنگلی که موزه ای از گونه های گیاهی و جانوری است. این جنگل که از قدیمی ترین و بزرگ ترین جنگل های هیرکانی است از زیباترین نقاط استان شاهرود به حساب می آید و گردشگران زیادی دارد. در واقع جنگل ابر ادامه جنگل های سرسبز شمال است اما چون در بیشتر اوقات، اقیانوسی از ابر فضای جنگل را دربرگرفته به آن جنگل ابر می گویند. در این جنگل ۸۵ نوع گونه های گیاهی وجود دارد و به داخل آن که بروید تنوع گیاهی و درختان آن شما را به وجد می آورد به هر طرف که نگاه می کنید انواع درختان را می بینید درختانی مثل نارون، بارانک، سرخدار، راش، بلوط، توسکا. سرتان را که بالا بگیرید ابرها را در نزدیکی درختان می بینید انگار که جنگل سوار بر این ابرها شده و گشت و گذاری رویایی در میان این ابرها دارید.
چشمه باداب سورت  
چشمه_باداب_سورت
چشمه_باداب_سورت
  باداب سورت از چشمه های طبیعی پلکانی است که فقط در تعداد کمی از نقاط جهان وجود دارند، الی گشت را همراهی کنید. مطالب مرتبط ایرانگردی امروز در گنبد سلطانیه، بلندترین گنبد آجری جهان شکوه طبیعت ایران در بهشت گمشده گیلان، ماسال است.  چشمه باداب سورت در کجای ایران است باید بدانید که این چشمه در استان مازندران، در جنوب ساری، در روستای سورت قرار دارد. در واقع برای رفتن به این چشمه ها باید در جاده کیاسر به سمت سه راه تلمادره و از آنجا به روستای اروست بروید. می توانید در جاده کیاسر با خیال راحت در مسیری که در ۱۰ سال اخیر آسفالت شده است تا روستای اروست بروید، از روستای اروست تا باداب سورت حدود ۳ کیلومتر خاکی است، بعد از پارک ماشین بعد از حدود ۱۵ دقیقه پیاده روی به چشمه می رسید. مسیر دیگر رفتن به این چشمه جاده سمنان – شهمیرزاد است که بعد از رسیدن به فولاد محله به سمت روستای اروست و باداب سورت می روید
 روستای میامی
پس از شاهرود و در جاده بین تهران مشهد به روستایی می رسید که اسم بسیار آشنا و جالبی دارد. نام این روستا، میامی بوده و جاذبه های کویری بسیاری نیز در آن دیده می شود. شاید بتوان بعد از یک ساعت رانندگی از شاهرود به این روستا برسید. در کنار جاده، بنای آجری کاروانسرای میامی یا موزه مردم شناسی میامی واقع شده است. در این موزه نه تنها می توانید با بخش های مختلف کاروانسرای شاه عباسی آشنا شوید، بلکه درون حجره ها با خانواده نشسته و استراحت کنید. همچنین زنان میامی در بعضی از این حجره ها به فروش غذاهای محلی و یا نان های محلی مشغول هستند.
سوغات این شهر هم در این کاروانسرا فروخته می شود. از بخش های مختلف این کاروانسرای بزرگ دیدن کنید و در آن گم شوید. در مسیر حرکت و در میان جاذبه های جاده تهران به مشهد می توانید یکی از وعده های غذایی خود را در این کاروانسرا میل کنید.
داورزن و مزینان
هنگامی که در طول جاده تهران-مشهد به داورزن می رسید، در کنار جاده تابلویی وجود دارد که مسیر دسترسی به مزینان را به شما نشان می دهد. مزینان را تمام ایرانیان به دلیل دکتر شریعتی می شناسند. چرا که این روستا محل تولد و زندگی این اندیشمند ایرانی بوده است. می توانید از خانه دکتر شریعنی دیدن کنید. همچنین روستای مزینان، به خاطر صحرا و کویر شنی که دارد، یکی از جاذبه های کویرنوری استان خراسان رضوی محسوب می شود. تورهای بسیاری از اقصی نقاط کشور برای شتر سواری، کویر نوردی و بازدید از دریاچه نمک مزینان برگزار می شود. گردشگران می توانند از غذاهای محلی سبزواری هم در این روستا امتحان کنند. غذاهایی که تمام مواد پخت آن ها توسط کشاورزان و روستاییان و به شیوه ای ارگانیک کاشته می شوند.
روستای مهر
همینطور که به شهر سبزوار نزدیک می شوید، در کیلومتر ۶۴۳ حرکتتان از تهران، به روستای مهر می رسید. روستای مهر کاروانسرای بزرگی دارد که یکی از جاذبه های بین راهی بوده و هم اکنون پس از مرمت بسیار زیباتر به نظر می رسد. این کاروانسرا در حقیقت یکی از کاروانسراهایی است که در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته و در گذشته بسیار پر رونق بوده است.
کاروانسرای-مهر سبزوار-جاذبه های جاده تهران به مشهد
سبزوار
شهر سبزوار خراسان رضوی
شهر سبزوار خراسان رضوی
در میان جاذبه های جاده بین تهران به مشهد و نرسیده به سبزوار،  با مناره آجری خسروگرد در میان کویر و بین دو بزرگراه روبرو می شوید. منار سبزوار یکی از قدیم ترین منارهای بین شهری مربوط به دوره سلجوقیان است. برای دیدن منار کمی توقف کنید. در کنار منار خشروگرد، کافه ای نیز قرار گرفته است. اگر کمی جلوتر بروید، با مجسمه های سربداران روبرو خواهید شد. سبزوار روزگاری پایتخت سربداران بوده است. شهر سبزوار پر از جاذبه های متعددی است که همگی آن ها را تنها در زمانی حدود یک ساعت می توانید تماشا کنید. به رسم تمام شهرهای خراسان، در ایام نوروز در این شهر نیز مجسمه های نوروزی زیبا و فانتزی در سرتاسر شهر نصب می کنند. در کنار جاده ورودی به سبزوار نمایشگاه صنایع دستی و معرفی جاذبه های شهر قرار گرفته است. از کاروانسرای این شهر و موزه مردم شناسی آن، دیدن کنید. در ورودی این شهر، پمپ بنزین هم وجود دارد.
روستای زعفرانیه
روستای زعفرانیه سبزوار
روستای زعفرانیه سبزوار
در جاده بین سبزوار و نیشابور به روستایی پر از جاذبه می رسید. از جاذبه های جاده تهران به مشهد می توان به مجموعه جاذبه های روستای زعفرانیه اشاره کرد. در این روستا، کمی توقف کرده و وارد روستا شوید. در اینجا می توانید به دیدن کاروانسرای زعفرانیه و آب انبار روستا که مرمت شده اند، بروید. همچنین در انتهای روستای کوچک زعفرانیه با قلعه ای از دوران ایلخانی روبرو خواهید شد که اسماعیلیه در آن مدتی زندگی می کردند. اصطبل این قلعه کهنه مرمت شده و نشان دهنده رونق آن در گذشته است. اقامتگاه بومگردی در این روستا، برای مهمانانی که قصد اقامت شبانگاهی را دارند، بهترین امکانات را فراهم نموده است و حال و هوایی بی نظیر از روستاهای کویری را به شما نشان می دهد.
مردم محلی این روستا، نان های تنوری بسیاری خوشمزه ای می پزند. پیشنهاد ما در این روستا به شما، این است که سفر طولانی ۱۴ ساعته خود را کمی به تعویق بیندازید و به جای اینکه به سرعت و یک روزه به مشهد بروید، یک شب را در اقامتگاه بومگردی روستای زعفرانیه بمانید. از جاذبه های این روستا دیدن کنید. تجربه اقامت شبانگاهی در روستاهای کویری خراسان را در زعفرانیه می توانید داشته باشید. صبحانه را با نان تازه محلی و صبحانه محلی صرف کنید و سپس ۳ ساعت باقی مانده تا مشهد را بپیمایید. در این صورت می توانید قبل از ساعت ۱۲ ظهر در مشهد باشید و به نماز ظهر در حرم برسید.
در ورودی روستا، پمپ بنزین و رستوران مارال ستاره زعفرانیه قرار دارد.
نیشابور
نیشابور شهری پر از جاذبه های مطرح در ایران است. از جاذبه های این شهر مانند آرامگاه عطار، خیام و یا دهکده چوبی آن دیدن کنید.
قدمگاه
قدمگاله نیشابور خراسان رضوی
قدمگاله نیشابور خراسان رضوی
پس از گذشتن نیشابور اگر وارد فرعی قدمگاه شوید، می توانید خود را به یکی از جاذبه های جاده تهران به مشهد برسانید. از نیشابور تا منطقه زیارتی-سیاحتی قدمگاه باید نیم ساعت رانندگی کرده و بعد از اینکه تابلوی بوژ مهران را در کنار جاده رد کردید، به تابلوی جاده فرعی قدمگاه خواهید رسید. به شما پیشنهاد می دهیم که در این سفر طولانی، کمی را در کنار این جاذبه گذرانده و نه تنها استراحت کنید؛ بلکه از سنگ سیاه درون قدمگاه که نقش دو جای پا بر آن بسته شده است، دیدن کنید. گفته می شود که امام رضا (ع) در سفر خود از مدینه به مرو در این مکان برای نماز توقف کرد. چشمه جاری شده در قدمگاه را از برکات امام رضا (ع) می دانند.
hamid
ارسال دیدگاه