راه های زیادی جهت افزایش گشتاور خودرو و قدرت خودرو وجود دارد از قبیل افزایش پاشش سوخت، افزایش هوای ورودی، خروج سریع تر دود ها، افزایش حجم خودرو و استفاده از سیستم های پرخوران (توربو شارژ). حال موضوعی که اهمیت زیادی دارد این نیرو از چه دوری تا چه دوری باقی می ماند یا به عبارتی پیک توان چقدراست؟
#سیستم_VTEC
راه های زیادی جهت افزایش گشتاور خودرو و قدرت خودرو وجود دارد از قبیل افزایش پاشش سوخت، افزایش هوای ورودی، خروج سریع تر دود ها، افزایش حجم خودرو و استفاده از سیستم های پرخوران (توربو شارژ). حال موضوعی که اهمیت زیادی دارد این نیرو از چه دوری تا چه دوری باقی می ماند یا به عبارتی پیک توان چقدراست؟
خودرو های SOHC
در خودرو های SOHC مجهز به یک میل سوپاپ و ۲ سوپاپ برای هر سیلندر (۱ دود – ۱ هوا) تکنولوژی قدیمی وجود داشت لذا این پیشرانه ها قدرت کمی در برابر موتورهای ۱۶ سوپاپ داشتند دلیل آن هم به عدم تنفس و تخلیه کامل است. در این خودروها یک سوپاپ دود برای خروج گازهای آلاینده از سیلندر داشت و همچنین یک سوپاپ هوا برای هر سیلندر لذا عمل تخلیه و تنفس به سختی انجام می شود و به دلیل کم بودن تعداد سوپاپ متاسفانه در بعضی از خودروهای وطنی دیده می شود که جای تاسف دارد.
خودرو های DOHC
در خودروهای جدید که مجهز به دو میل سوپاپ یا DOHC هستند موتورهایی با کارایی و بهره وری بهتری هستند و قدرت بیشتری نسبت به موتورهای SOHC تولید می کنند. در این موتورها در هر سیلندر ۴ سوپاپ وجود دارد که دو عدد سوپاپ برای دود و دو عدد برای هوا اما همه تکنولوژی موتور احتراق داخلی به اینجا ختم نمی شود و پیشرانه های جدید مجهز به سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ هستن که میزان همپوشانی سوپاپ ها را افزایش میدهند و باعث افزایش گشتاور در دورهای بالا و حتی در دورهای پایین می شود این مروری مختصر بر تکنولوژی زمان بندی متغیر سوپاپ بود که اختصارا VVT گفته می شود که سوپاپ های دود مدت زمان بیشتری باز می مانند تا تخلیه کامل صورت بگیرد.
همه این صحبت هایی که شد اهمیت افزایش گشتاور و قدرت و تنظیم پیک قدرت موتور می باشد و حالا وارد بحث اصلی می شویم. در موتورهای مسابقه ای به اصطلاح Race همیشه از دور موتور بالایی استفاده می شود (۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ دور در دقیقه). موضوع اصلی ما افزایش دور موتور نیست، بلکه اگر زمان بندی و تکنولوژی موتور ما به گونه ای نباشد که بتوان تا دورهای بالا گشتاور را به دست آوریم، افزایش دور موتور به جز افزایش استهلاک حتی کاهش قدرت چیزی به دست نمی آوریم لذا باید گشتاور در همه دورها بسته به نیاز ما تقسیم شود. در موتورهای ریس گشتاور در دور بالا و در موتورهای شهری و سدان ها دور پایین به دست می آید.
همانطورکه در بالا گفتیم، موتورهایی که برای مسابقه تنظیم می شوند، باید گشتاور بالا در دور بالایی داشته باشند که توضیح مختصری در اول مقاله داده شد. یکی از اصلی ترین و مهم ترین مسئله ها میل سوپاپ و زاویه میل سوپاپ هست اما دو پارامتر مهم در میل سوپاپ داریم: Lift و Duration لیفت (Lift) به معنی میزان بلندی بادامک ها هستند و دیوریشن (Duration) به معنی میزان پهنای نقطه سر بادامک ها است. هر چه لیفت افزایش پیدا کند سوپاپ ها مقدار بیشتری باز می شوند و هر چه دیوریشن افزایش پیدا کند سوپاپ ها زمان بیشتری باز می مانند و گشتاور به دور بالاتری انتقال داده می شود.
حالا ما به اهمیت میزان لیفت و دیوریشن میل سوپاپ پی بریدم لذا استفاده از میل سوپاپ ریس (Race) برای خودرو های خانوادگی مشکل ساز هست چرا که دور ایدل را به هم میزند (دور موتور پایینی که پای راننده روی پدال گاز نیست و موتور در حالت در جا کار می کند را دور ایدل گویند یعنی زیر ۱۰۰۰RPM) حالا پاسخی برای همه این نیاز ها فراهم شده و فناوری جدیدی که اولین بار توسط هوندا ارایه شد VTEC یا لیفت متغیر سوپاپ گفته می شود. همان گونه که قبلاً گفته شد لیفت Lift لیفت سوپاپ به میزان بلندی بادامک میل سوپاپ گفته می شود و هر چه لیفت سوپاپ بیشتر باشد سوپاپ ها زمان بیشتری و میزان بیشتر باز می شوند که سبب افزایش گشتاور در دور بالا افزایش قدرت خودرو می شود.
تکنولوژی VTEC یا variable valve control system گفته می شود در این تکنولوژی به جای استفاده از دو بادامک برای دو سوپاپ و دو انگشتی برای دو سوپاپ از ۳ بادامک و سه انگشتی استفاده می شود. بادامک سمت راست و چپ از نظر اندازه و لیفت یکسان می باشند و در دور موتورهای پایین این دو بادامک به کار گرفته می شوند و بادامک وسط با لیفت بلند هرز می چرخد و انگشتی هم با همین بادامک هرز می چرخد اما زمانی که دور موتور بالا می رود و واحد کنترل خودرو از طریق سنسورهایی پارامترهایی همچون موقعیت دریچه گاز دمای آب دور موتور فشار روغن دمای موتور سرعت خودرو را کنترل از طریف عملگرهای هیدرولیکی به گیره ها دستور قفل این سه انگشتی را می دهند و بادامک با لیفت بلندتر وارد مدار می شود و دو بادامک با لیفت کمتر هرز می چرخند، چون لیفت آن ها کمتر از بقیه است، هیچ ارتباطی با انگشتی چپ و راست ندارد.
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.