پتانسیومتر CO چیست ؟

پیکان

پتانسیومتر CO

پتانسیومتر CO تنظیم سوخت :

جهت خرید اینجا کلیک کنید

این قطعه وظیفه تنظیم سوخت را در خودروهای گروه SL96 در پیکان و پژو RD به عهده دارد.

۱- محل قرارگیری :

در پیکان SL96 روی بدنه خودرو و داخل موتور کنار جعبه فیوز قرار دارد. (جای قدیم بوستر ترمز)

در پژو RD داخل موتور چسبیده به گلگیر سمت راننده، پشت چراغ جلو قرار دارد.

۲- ساختار داخلی :

این قطعه عنصری مقاومتی می باشد که ساختار داخلی آن همانند ساختار پتانسیومتر دریچه گاز است، با این تفاوت که مقاومت سیم پیچ آن با یک متغییر که توسط نوک پیچ گوشتی تنظیم می شود قابل تغییر است. این متغییر در هر گردش کامل بدور خود، ۵۰۰Ω تغییر اهمی دارد.

۳- مدارهای الکتریکی :

یک سوکت سه پایه به رنگ مشکی دارد :

پایه ۱ : اتصال بدنه

پایه ۲ : ارسال سیگنال یا ولتاژ

پایه ۳ : تغذیه ۵v+

 ۴- شرح کار قطعه پتانسیومتر CO:

با استفاده از دستگاه چهار گاز، سنسور آنرا در اگزوز خودرو میگذاریم. سپس نوک پیچ گوشتی را داخل جای پتانسیومتر CO می گذاریم و آنرا به آرامی می گردانیم تا گازهای خروجی به حد استاندارد برسد. به این صورت که با سفت کردن آن سوخت زیاد و با شل کردن آن سوخت کم می شود.

۵- روش های عیب یابی :

_ شناسایی عیب هایی که در صورت خرابی قطعه در خودرو به وجود می آید :

وقتی مصرف سوخت در خودرو بالاست بعد از چک کردن قطعات دیگر خودرو به سراغ این قطعه می رویم که ممکن است خراب باشد یا از تنظیم خارج شده باشد. در صورت تنظیم نبودن پتانسیومتر CO خودرو در دور آرام با نوسان کار می کند.

۶- روش تست قطعه :

تست اهمی : قطعه را از بدنه خودرو باز می کنیم و سوکت آنرا جدا کرده و مقاومت بین پایه های ۱ و ۳ را اندازه می گیریم. باید مقاومتی در حدود ۱۳ الی ۱۴ کیلو اهم باشد. در غیر این صورت قطعه خراب است.

سپس مقاومت بین پایه های ۱ و ۲ را اندازه می گیریم و با چراندن محل تنظیم قطعه باید مقاومت آن تغییر کند.

**-نکات :

? چون دستگاه چهار گاز گران قیمت می باشد می توان از روش زیر برای تنظیم سوخت استفاده کرد :

خودرویی را که در شهر محل کار شما تردد دارد سوخت مصرفی آن در حد استاندارد است، از بین مشتریان پیدا کرده و پتانسیومتر CO آنرا باز کنید. مقاومت بین پایه های ۱ و ۲ آنرا اندازه بگیرید و مقاومت اهمی آنرا به عنوان مرجع در نظر بگیرید.

خودروهایی که در شهر محل کار شما تردد دارند را با همان مقدار مقاومت بین پایه های ۱ و ۲ پتانسیومتر CO تنظیم کنید.

مثلا در شهر تهران مقاومت بین دو پایه های ۱ و ۲ باید حدود ۷/۸ کیلر اهم باشد که به تجربه به دست آمده است.

? بعضی اوقات دور آرام خودرو منظم کار نمی کند و با تغییر دور مواجه هستیم. با تنظیم متغیر قابل تنظیم وسط پتانسیومتر CO می توان دور آرام خودرو را تنظیم کرد.

? برای تنظیم سوخت خودروهای گروی SL96 که پتانسیومتر CO ندارند مثل سمند و پژو ۴۰۵ ، باید از دستگاه دیاگ – اسکنر مهاد صنعت استفاده کرد. به این صورت که سوکت دستگاه دیاگ – اسکنر مهاد صنعت را به خودرو وصل کرده و سوئیچ خودرو را باز می کنیم. داخل منوی تنظیم سوخت می شویم و عدد قابل تنظیم سوخت را روی ۸ الی ۱۰ قرار می دهیم.

? برای تنظیم سوخت خودروهای گروه MM8P مثل پژو پرشیا و سمند مثل روش بالا عمل کرده و عدد قابل تنظیم سوخت را روی ۸ الی ۱۰ گذاشته و عدد قابل تنظیم برای آوانس جرقه را روی عدد صفر می گذاریم.

hamid
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
ارسال دیدگاه