مشخصات فنی باتری ماشین از کجا بخوانیم ؟

باتری چگونه کار می کند

مشخصات فنی باتری ماشین

مشخصات فنی باتری ماشین را چگونه بخوانیم؟
جهت انتخاب باتری مناسب برای ماشینمان لازم است تا با مشخصات فنی باتری ماشین بیشتر آشنا شویم.

در مقالات قبلی با انواع باتری های ماشین از جمله باتری اتمی و باتری اسیدی ، مراحل نصب باتری ماشین و تست باتری ماشین آشنا شدیم. برای انتخاب باتری مناسب ماشینتان بازم است تا به ویژگی هایی از قبیل توان استارت و مقدار برق مصرفی ماشین اطلاعاتی داشته باشیم.در این مقاله قصد داریم تا با مشخصات فنی باتری ماشین بیشتر آشنا شویم. با ما همراه باشید.

مشخصات فنی باتری ماشین را چگونه بخوانیم؟
جهت انتخاب باتری مناسب برای ماشینمان لازم است تا با مشخصات فنی باتری ماشین بیشتر آشنا شویم.

اهمیت ظرفیت باتری خودرو به چه علت است؟
اینکه شما باتری با ظرفیتی مناسب برا خودروی خودتان را انتخاب نمایید از اهمیت بالایی بر خوردار است. اما به چه علت؟ فرض کنید که شما باتری با ظرفیتی پایین را انتخاب کرده اید. در هنگام استارت زدن اگر توجه کنید متوجه می شوید که طول مدت استارت زدن شما افزایش می یابد و حتی گاهی نیاز به چندین بار تکرار استارت زدن دارید تا ماشین روشن شود. استارت های پیاپی و طولانی می تواند باعث گرم شدن استارت شود و به خرابی آن منجر شود. و بالعکس نیز اگر ظرفیتی بالاتر از نیاز ماشین انتخاب کنیم، هنگام استارت زدن جریانی که از سیستم برق ماشین عبور می کند افزایش یافته و در پی آن دما به شدت افزایش می یابد. پس با انتخاب نادرست ظرفیت باتری عمر سیستم استارت ماشین و حتی چراغ های ماشین که از باتری (باطری) تغذیه می کنند کاهش می یابد.

مشخصات فنی باتری ماشین
BCI یا انجمن بین المللی باتری، روش های مختلفی را برای تعیین ظرفیت باتری ماشین ارائه داده است. در این جا به مهم ترین روش های ذکر شده می پردازیم:

آمپر گردان میل لنگ در شرایط سرد یا تست باتری در شرایط سرد (Cold Cracking Apms = CCA)
این مقدار برابر است با مقدار آمپری که یک باتری در دمای صفر درجه فارنهایت یا منفی۱۷٫۸ درجه سانتی گراد می تواند از خود خارح کند در حالی که مقدار ولتاژ باتری کمتر از مقدار ۷٫۲ ولت نشود. این مقدار توانایی یک باتری برای کار در شرایط سرد را نشان می دهد. شدت جریان استارت سرد باتری به دو عامل بستگی دارد که عبارت اند از: ۱٫ ظرفیت اسمی باتری ۲٫مقاومت درونی باتری . ظرفیت باتری با شدت جریان سرد رابطه مستقیم دارد یعنی هرچقدر که ظرفیت باتری بالاتر باشد مقدار شدت جریان استارت سرد آن نیز افزایش پیدا می کند. اما شدت جریان آمپر سرد باتری با مقاومت درونی رابطه ی عکس دارد.

آمپر گردان میل لنگ (Cracking Apms=CA)
رابطه ای که بین CA و CCA وجود دارد به این صورت است: CA=CCA*1.25

این کمیت در واقع نشان دهنده مقدار آمپری است که یک باتری در دمای ۳۲ درجه فارنهایت یا ۲۶٫۷ درجه سانتی گراد می تواند از خود خارح کند.

ظرفیت ذخیره باتری (Reserve Capacity=RC )
از دیگر مشخصات فنی باتری ماشین ظرفیت باتری (باطری) با همان RC است. از دلایل اهمیت این پارامتر اثرات افزایش مقدار بار پارازیتی (در حالت کلید خاموش(Key Off)) و در مواقع اضطراری است.

اما تعریف RC چنین است: مدت زمانی که طول می کشد تا یک باتری با شارژ کامل در دمای ۸۰ درجه فارنهایت یا ۲۶٫۷ درجه سانتی گراد و با جریان ۲۵ آمپر ساعت دشارژ شود و مقدار ولتاژ آن کمتر از ۱۰٫۵ ولت نشود. هر چه RC عدد بزرگتری باشد به علت وجود صفحات بزرگتر و سرب بیشتر باتری سنگین تر خواهد بود.

آمپر ساعت (AH)
آمپر ساعت برابر است با حاصلضرب شدت جریان باتری در مدتی زمانی که طول می کشد تا باتری این شدت جریان را تامین کند. یعنی:

آمپرساعت=شدت جریان×زمان

عوامل دخیل در میزان ظرفیت باتری عبارت اند از:

صفحات باتری، مساحت صفحات، الکترولیت، چگالی، دما و… .

تاریخ تولید باتری ماشین
به هنگام چک کردن مشخصات فنی باتری ماشین یکی دیگر از نکات مهمی که باید هنگام خرید باتری به آن توجه کنید تاریخ تولید باتری (باطری) می باشد. توجه کنید که هیچگاه باتری که ۶ ماه از تاریخ تولید آن گذشته است خریداری نکنید، چرا که حدوداً بعد از گذشت شش ماه از تاریخ تولید باتری عمل سولفاته شدن در آن آغاز می شود. تاریخ تولید باتری ترکیبی از اعداد و حروف است که، حروف نشان دهنده ماه تولید و اعداد سال و روز تولید می باشند.

سایز باتری ماشین
در ساخت باتری ها مشخصاتی بین المللی وجود دارد که توسط BCI یا انجمن بین المللی باتری پذیرفته شده اند و با شماره گروه هایی مانند ۲۴،۲۶، ۷۰، ۷۵ و… نشان داده می شوند. این شماره گروه ها بر اساس مواردی مثل محل تعبیه ترمینال، پلاریته ترمینال و ابعاد ظاهری جعبه تعیین شده اند.

باتری های Universal یا باتری هایی که دارای ترمینال دوتایی هستند جایگزین گروه هایی با سایزهای مختلف می شوند و در کنار اینکه روی ۷۵% ماشین ها قابل استفاده اند باعث کاهش هزینه ها نیز می شوند.

 

 

hamid
ارسال دیدگاه