همه چیز درباره موتور خودرو و اجزا موتور خودرو
۱- پیستون_موتور : پیستون قطعه استوانه شکلی است که در داخل سیلندر حرکت رفت و برگشت
دارد و زمانهای موتو ر را به وجود می اورد ضمنا نیروهای تراکمی و انبساط ناشی از احتراق را تحمل می کند
۲- شاتون_موتور : شاتون موتور اهرمی است که به پیستون موتور و میل لنگ متصل بوده , باعث
تبدیل شدن نیروی خطی پیستون به نیروی چرخشی میل لنگ می گردد
۳- سیلندر_موتور : استوانه ای است تو خالی که از بالا به وسیله سرسیلندر مسدود شده و از
طرف پایین با حرکت پیستون حجم ان مرتبا تغییر می کند
۴- میل_لنگ موتو ر میل لنگ یا محور موتور میله ای است که کار انجام شده در روی پیستون را به
صورت گشتاور و دور دریافت نموده قدرت را به سیستم انتقال قدرت ارسال می کند
۵- شمع موتور شمع موتور وسیله ای است متشک از دو الکترود و بدنه سرامیکی که بر اثر ولتاژ
زیاد ایجاد شده و به وسیله کویل در زمان مناسب طراحی شده ایجاد جرقه می نماید و مخلوط متراکم شده سوخت را منفجر می کند
۶- سوپاپ موتور = قطعه فلزی است قارچی شکل که در روی دریچه های ورودی و خروجی سرسیلندر
قرار گرفته است و در زمانهای کار موتور با باز و بسته شدن خود نقش متفاوتی را ایفا می کند
۷- سرسیلندر موتور سرسیلندر قطعه ای است که به عنوان درپوش در بالای بدنه سیلندر بسته
می شود تا محفظه احتراق را به وجود اورد معمولا در روی سرسیلندر جای شمع و جای سوپاپ وغیره قرار دارد
۸- سرسیلندر موتور سرسیلندر قطعه ای است که به عنوان درپوش در بالای بدنه سیلندر بسته
می شود تا محفظه احتراق را به وجود اورد معمولا در روی سرسیلندر جای شمع و جای سوپاپ وغیره قرار دارد
۹- مجاری_آب_موتور محفظه های عبور آب در اطراف سیلندر و سرسیلندر می باشد که آب در آن
گردش کرده , گرمای بیش از اندازه موتور را به رادیاتور انتقال می دهد
۱۰ – منتیفولد موتور لوله های انتقال دهنده ای است که سوخت را به موتور وارد یا دودهای حاصل
از احتراق را به فضای آزاد هدایت می کند #منتیفولد_دود #منتیفولد_هوا
۱۱- تایپیت موتور استوانه ای است که در زیر ساق سوپاپ و یا میل تایپیت قرار دارد و سوپاپ را از
محل نشست خود بلند می کند و حرکت خود را از بادامک میل سوپاپ می گیرد
۱۲- میل_سوپاپ موتور محوری است که حرکت خود را از میل لنگ می گیرد و دارای بادامکهای است
که به تایپیت حرکت رفت و برگشتی میدهد به علاوه استوانه خارج از مرکزی دارد که پمپ بنزین را
به کار می اندازد و نیز دارای دندانه محرک اویل پمپ و دلکو می باشد
۱۳- فلایویل یا چرخ طیار موتور قطعه نسبتا سنگینی است که به انتها میل لنگ بسته شده که جهت
ذخیره انرژی تولید شده در موتور و بازپس دهی ]ن در زمان مورد نیاز به کار می رود
۱۴- بادامک موتور قطعه ای است بادام شکل که در روی محور میل سوپاپ ساخته شده و حرکت
دورانی محور را به حرکت خطی قطعه دیگری که با آن درگیر است میسر می کند
۱۵- فنر_سوپاپ موتور وسیله ای است که در موارد لزوم سوپاپ را می بندد
۱۶ – اسبک موتور وسیله ای است که در موارد لزوم سوپاپ را باز می کند
۱۷ – کاربراتور موتور کاربراتور دستگاهی است که در آن سوخت موتور با نسبت معینی و در شرایط مختلف کارکرد موتور آماده می شود
۱۸ – دلکو موتور دستگاهی است که برق فشار قوی را در زمان لازم بین شمعها تقسیم می کند
۱۹- فیلتر_روغن موتور وسیله ای است که ناخالصیهای شناور در روغن را جذب می کند
۲۰- پمپ_روغن دستگاهی است که روغن را با فشار معین به قسمتهای محرک موتور می رساند
۲۱- استارت موتور = دستگاه الکتریکی است که برای راه اندازی موتور به کار می رود
۲۲- گیج_روغن موتور وسیله ای است که سطح روغن را در کارتل به وسیله ان مشاهده می کنند
۲۳ – وایرهای_فشار قوی در موتور وسایلی هستند که برق فشار قوی را از دلکو به سر شمعها می رسانند
۲۴ – دینام موتور دستگاهی است که بنزین را از باک به کاربراتور انتقال می دهد
۲۵- پمپ_بنزین موتور دستگاهی است که بنزین را از باک به کاربراتور انتقال می دهد
۲۶- ترموستات موتور دستگاهی است که در مدار خروجی اب موتور قرار گرفته , درجه حرارت
اب موتور را کنترل و در حد معینی ثابت نگاه می دارد
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.