هیوندای آزرا مدل 2020: خودروی جذاب و ایمن

اگر از طرفداران هیوندای باشید حتما مطلع هستید که سری آزرا همیشه یکی‌ از محبوب‌ترین تولیدات این برند مطرح کره‌ای بوده‌است. اخیرا هیوندای از محصول جدید آزرا مدل 2020 با یک فیس‌لیفت جنجالی و جذاب رونمایی کرده‌است. این محصول که مدل تغییر یافته نسل ششم هیوندای آزرا محسوب می‌شود، در بازار جهانی با نام گرنجور شناخته شده‌است. در این مقاله قصد داریم تا همه‌چیز را در مورد محصول جدید هیوندای برای شما بازگو کنیم. پس اگر به‌دنبال یافتن اطلاعاتی در این زمینه هستید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مقاله با یدک‌جو همراه باشید.

هیوندای آزرا 2020 در یک نگاه

هیوندای گرنجور از سال 1986 میلادی پرچم‌دار تولیدات این خودروساز کره‌ای بود، این سدان لوکس و پرطرفدار خیلی زود جای خود را به رقیب بزرگش Dynasty داد و از رونق افتاد، اما در سال 2016 نسل جدید آزرا توانست دوباره از محصولات پرفروش و محبوب هیوندای باشد. نسل ششم هیوندای آزرا مشتریان خود را راضی نمی‌کرد بنابراین هیوندای بعد از سه سال از تولد آخرین نسل آزرا تصمیم گرفت با یک فیس‌لیفت اساسی مدل 2020 این خودروی زیبا را روانه بازار کند. آزرای جدید قرار است با سه موتور هیبریدی، بنزینی و گازسوز وارد بازارهای جهانی شود. این خودرو یک سدان سایز متوسط است که طبق استاندارد، گنجایش 5 سرنشین بالغ را داراست.

طراحی خارجی هیوندای آزرا
طراحی خارجی هیوندای آزرا

طراحی خارجی هیوندای آزرا 2020

هیوندای با معرفی نسل جدید سوناتا نشان داد که در طراحی خودروهای جدید خود به‌خوبی پیشرفت داشته‌است. بعد از طراحی فوق‌العاده سوناتا نوبت آزرا بود که حیرت منتقدان را به‌دنبال داشته باشد. آزرا گرنجور 2020 با یک فیس‌لیفت جامع در تغییرات ظاهری به بازار معرفی شده‌است. به‌خصوص نمای این اتومبیل در قسمت جلویی خودرو تغییرات زیادی داشته‌است. نمای جلوپنجره و چراغ‌های جلو کاملا متحول شده و جذابیت خاصی به این سدان کره‌ای بخشیده‌است. تغییرات در سپر عقب و جلو و هم‌چنین چراغ‌های عقب از دیگر تحولات در ظاهر آزرا 2020 است. چراغ‌های نواری شکل LED عقب خودرو اگرچه در گذشته هم وجود داشت اما این بار با یک طراحی جدید ظاهر شده‌است، نکته قابل توجه در طراحی خارجی آزرا 2020 تغییر در فرم بدنه خودرو است که همانند مدل جدید سوناتا حالت کوپه و اسپرت چهار در دارد.
از طرفی چراغ‌های کوچک با طراحی تیز و کشیده و جلو پنجره بزرگ در فیس‌لیفت 2020 باعث شده‌است تا گرنجور کمی عجیب و غریب به‌نظر برسد. طراحی جلوپنجره تفاوتی اساسی با سایر مدل‌ها دارد، استفاده از یک جلوپنجره توری با چراغ‌های لوزی‌شکل نقطه عطف فیس‌لیفت آزرا 2020 محسوب می‌شود. ورودی‌های هوا در عرض بدنه نیز به شکل زیبایی طراحی شده و هارمونی خوبی با جلوپنجره دارد. استفاده از لایت‌بار در بالای چراغ‌های عقب نیز باعث می‌شود تا عرض این چراغ‌ها به‌خوبی دیده شده، حالت سه‌بعدی به خود گرفته و جذابیت و تفاوت بیشتری با مدل‌های مشابه داشته باشد. استفاده از طراحی اگزوزهای دوقلو در دو طرف سپر عقب شاهکار دیگر این خودروساز در فیس‌لیفت جدید است.
آزرا 2020 یک افزایش طول 60 میلی‌متری نسبت به مدل قبلی خود دارد که طول آن را به 4990 میلی‌متر می‌رساند، 10 میلی‌متر نیز افزایش عرض در فیس‌لیفت جدید تجربه جدیدی برای آزرا 2020 بود، از طرفی فاصله طولی بین محورها نیز افزایشی 40 میلی‌متری را شاهد بوده‌است، بنابراین آزرای جدید به گفته این کمپانی جادارترین کابین را در بین رقیبان این کلاس خواهد داشت.

طراحی داخلی هیوندای آزرا
طراحی داخلی هیوندای آزرا

طراحی داخلی و امکانات آزرا گرنجور 2020

از نظر طراحی داخلی باید بگوییم این مدل از هیوندای نسبت‌ به مدل قبلی خود (آزرا 2018) بسیار لوکس‌تر و با فضایی جادارتر و هم‌چنین ظاهری آرام‌تر به تولید رسیده‌است.
در کابین آزرا 2020 دو صفحه نمایش لمسی تمام رنگی با ابعاد 12.3 اینچی به‌عنوان سیستم سرگرمی در بالای داشبورد وجود دارد، فرمان و شیفترهای مدل جدید، کنسول وسط با تغییرات گسترده به‌صورت بزرگ‌تر و از جنس چرم، سیستم تهویه مطبوع با کنترلرهای دیجیتالی و نمایشگر، تغییر شکل ظاهری خروجی‌های سیستم سرمایشی و گرمایشی و یک سیستم نورپردازی با 64 رنگ متفاوت در داخل کابین از جمله تغییرات دیگر در طراحی داخلی بوده‌است.
این تغییرات ظاهری در بخش کنسول بیشتر قابل‌ رویت است، دکمه‌ها و کنترلرهای سنتی جای خود را به یک نمایشگر دیجیتال داده‌اند، حتی دنده آزرا 2020 به جای مدل‌های سنتی به شکل دکمه‌های کوچک کنترل‌کننده دیده می‌شود تا این فیس‌لیفت هم‌چنان جذابیت‌های خود را به‌رخ بکشد. با این اوصاف می‌توان گفت که فضای کنسول آزرا در مدل جدید بسیار مرتب و لاکچری دیده می‌شود.
از جمله دیگر امکانات رفاهی و تجهیزات گرنجور 2020 می‌توان به رینگ‌های 19 اینچی، هدآپ دیسپلی، سان‌روف پانورامیک، صندلی‌های تهویه‌دار، سیستم صوتی JBL با 12 بلندگو، چراغ‌های جلوی LED، طیف گسترده سیستم‌های ایمنی و کمک‌راننده از جمله سنسورهای پارک خودرو، هشدار برخورد از تمام جهات، سیستم جلوگیری از تصادف در حالت خودکار، رادار نقاط کور، سیستم کمک خارج شدن ایمن از پارک، دستیار هوشمند سیستم پارک از راه دور، سنسور گرد و غبار، فیلتر هوای میکرو و عایق سروصدا اشاره کرد.

طراحی موتور هیوندای آزرا
طراحی موتور هیوندای آزرا

آزرا 2020 از نظر فنی و موتور

هیوندای مدل جدید خود را با یک پیشرانه 2.5 لیتری بنزینی 8 سرعته اتوماتیک با 286 اسب‌بخار قدرت و مصرف سوخت 8.4 لیتر در ازای هر صد کیلومتر، هم‌چنین، در طرحی دیگر با یک موتور هیبریدی با ترکیبی از یک پیشرانه 2.4 لیتری بنزینی و پیشرانه الکتریکی 38 کیلوواتی 6 سرعته اتوماتیک با 262 اسب‌بخار قدرت ارائه کرده‌است. این موتور اقتصادی با مصرف 6.2 لیتر به ازای هر صد کلیومتر عرضه می‌شود و برای تامین انرژی مورد نیاز موتور الکترونیکی نیز از یک بسته باتری لیتیوم‌یونی استفاده شده‌است.
یک پیشرانه قدرتمند 3.3 لیتری V6 با 290 اسب‎بخار قدرت و 343 نیوتن‌متر گشتاور نیز قابل سفارش است.
گفته می‌شود یک موتور 3 لیتری پایه گازسوز با سوخت LPG نیز به‌صورت سفارشی قابل تولید است.
شتاب صفر تا صد هیوندای آزرا گرنجور 2020 حدود 7.5 ثانیه است که میانگین بسیار خوبی در این کلاس محسوب می‌شود. نهایت سرعت آن نیز در حدود 230 کیلومتر در ساعت است.

 هیوندای آزرا
هیوندای آزرا

بازار هیوندای آزرا مدل 2020

این خودرو در روز 19 نوامبر سال جاری در کشور کره جنوبی به‌صورت پیش‌فروش عرضه خود را آغاز کرد و طی 11 روز در نخستین مرحله از پیش‌فروش توانست به رکورد فروش 32 هزار دستگاه دست پیدا کند که خبر از موفقیت فروش آن در عرصه جهانی دارد. قیمت آن در پیش فروش 33 میلیون وون (واحد پول کره جنوبی) معادل 28 هزار دلار در مدل پایه 2.5 لیتری آغاز و به حدود 45 میلیون وون معادل 38.5 هزار دلار برای مدل هیبریدی می‌رسد. هنوز قیمت رسمی آپشن‌های آن در حالت سفارشی اعلام نشده‌است و فروش آن فعلا فقط در کشور تولیدکننده می‌باشد.

نگاهی به هیوندای آزرا در بازار ایران
هیوندای آزرا به‌طور رسمی با نسل چهارم خود در سال‌های 2010 و 2011 وارد ایران شد، در غیاب خودروسازهای بزرگ غربی در کشور، حضور محصولات کره‌ای توانست نسل جدیدی از انتخاب‌ها را پیش روی دوست‌داران اتومبیل در ایران قرار دهد. آزرا از نظر قیمت و امکانات در رقابت تنگاتنگ با کیا اپتیما قرار داشت و بسیار مورد توجه خانواده‌های متوسط و مرفه ایرانی قرار گرفت. بعد از آن هر ساله مدل جدید خودرو آزرا در بازار ایران حضور داشته و مورد توجه خریداران بوده‌است. آخرین مدل موجود هیوندای آزرا در ایران مدل 2019 آن است که علی‌رغم تمام مشکلات ارزی، اقتصادی و هم‌چنین تحریم‌ها توانست حضور خود را در ایران تثبیت کند، بنابر آمار رسمی منتشر شده، آخرین قیمت این خودرو با توجه به نوسانات ارزی بین 900 میلیون تا 1 میلیارد تومان بوده‌است. این درحالی است که قیمت آن از رقبای جهانی‌ش نظیر بی‌ام‌و سری 5 و بنز کلاس E در سطح جهانی بیشتر است بنابراین به‌نظر می‌رسد این خودرو در ایران بسیار بیشتر از ارزش واقعی آن قیمت‌گذاری شده باشد.
گفتنی است با توجه به شرایط کنونی کشورمان و بحران اقتصادی و تحریم‌ها بعید به‌نظر می‌رسد که مدل 2020 هیوندای آزرا گرنجور در بازار ایران حضور پررنگی داشته باشد.

 هیوندای آزرا
هیوندای آزرا

رقبای جهانی هیوندای آزرا 2020

با توجه به شرایط ذکر شده می‌توان گفت این خودرو با اتومبیل‌هایی نظیر تویوتا آوالون، کرایسلر 300 و نیسان ماکسیما، هم‌چنین شورولت ایمپالا و بیوک لاکراس در عرصه جهانی رقابت می‌کند که از نظر قیمت، قدرت و طراحی نسبت به رقبا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

 

جمع‌بندی نهایی

با توجه به نکات ارائه شده باید گفت هیوندای آزرا اگرچه از نظر ظاهری و فنی حرف‌های بسیاری برای گفتن در بازار جهانی خودرو دارد اما عملا در کنار رقبای غربی یک پله پایین‌تر قرار می‌گیرد. این خودرو در کلاس خود در زمره خودروهای با قیمت متوسط و امکانات قابل‌قبول در سطح انتخاب خانواده‌های متوسط قرار دارد، اما در بازار ایران، با توجه به امید بسیار ناچیز برای حضور آخرین مدل آزرا باید گفت این اتومبیل کره‌ای هم‌چنان در زمره خودروهای لاکچری با قیمت بالا و مورد توجه خانواده‌های مرفه جامعه خواهد بود.

منبع: motor1

پشتیبانی
ارسال دیدگاه