نشتی لوله های رادیاتور + 10 دلایل کاهش آب رادیاتور ماشین و تشخیص خرابی رادیاتور

رادیاتور آب آردی
رادیاتور
رادیاتور

در این مقاله تلاش کردیم به کلیه سوالات شما در زمینه آگاهی از خرابی رادیاتور خودرو اعم از گرفتگی رادیاتور، سوراخ شدن رادیاتور و نشتی رادیاتور پاسخ دهیم. همچنین می توانید بعد از مطالعه مقاله سایر سوالات خود را در بخش نظرات مطرح نمایید. پس با فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی خودرو یدک جو همراه باشید.

یکی از قسمت های نسبتا پیچیده خودرو رادیاتور خودرو است و در صورت خراب شدن آب آن کم می شود. به همین دلیل می خواهیم علل کم شدن آب رادیاتور را بررسی کنیم. در مقدمه باید گفت که تجربه نشان داده است که اگر سالی یک بار آب رادیاتور خودرو را کاملا عوض کنیم از خیلی از خطرات احتمالی پیشگیری کرده ایم. برای آن دسته از افرادی که با نقش و وظیفه رادیاتور آشنایی ندارند باید بگوییم که وظیفه رادیاتور تبادل حرارت با هوای جریان یافته و به طور کلی خنک نمودن موتور ماشین می باشد.

نقش رادیاتور در خودرو چیست؟

در موتور خودرو به دلیل اعمال عمل احتراق طبیعتا حرارت زیادی تولید می شود و این حرارت به قطعات داخل موتور می رسد. طبیعی است که دستگاهی باید وجود داشته باشد تا محیط موتور را خنک کند تا از آسیب رسیدن به موتور جلوگیری شود. حرارت تولید شده در اثر عمل احتراق به بیش از۲۰۰۰ درجه سانتی گراد می رسد. نکته اینجاست که کمبوذ حرارت یعنی پایین بودن بیش از حد دما موتور هم باعث آسیب رسیدن به موتور می شود. پس یک حرارت و دوای متعادل چاره کار است. مناسبترین حرارت برای موتور خودرو حدود ۸۰ درجه سانتی گراد می باشد. پس نتیجه می گیریم یک سیستم خنک کننده با طراحی دقیق می تواند دمای موتور را ثابت نگه دارد و وجود آن به منظور جلوگیری از ذوب شدن فلزات و قطعات موتور الزامیست. رادیاتور خودرو همین سیستم خنک کننده که خود از بخش هایی تشکیل شده و خراب شدن هر قسمت در کم شدن آب رادیاتور خواهد شد که در ادامه دقیق تر به آن می پردازیم.

اجزای تشکیل دهنده رادیاتور عبارتند از:

فن بخاری

مجاری آب

ترموستات

منبع انبساط

لوله برگشت آب از موتور

شبکه رادیاتور

محفظه پایین رادیاتور

فن

واتر پمپ

لوله ورودی آب به بخاری

لوله برگشت آب از بخاری

بخاری

کم شدن آب رادیاتور

دلایل کم شدن آب رادیاتور
خیلی از افراد و رانندگان نمی دانند که کم شدن آب رادیاتور ماشین یا همان کم شدن آب ماشین چه عواقبی را می تواند به همراه داشته باشد. جوش آوردن و کم شدن آب رادیاتور دلایل متعددی می تواند داشته باشد که اگر با آنها آشنایی نداشته باشیم می تواند خطرساز باشد و مثلا سوختن واشر سرسیلندر می تواند کوچک خطر ممکن باشد. خیلی از ماشین ها مثلا مانند پژو ۲۰۶ دارای سیستم حفاظتی هستند و مثلا در زمان جوش آوردن خودرو، با روشن شدن چراغ stop خودرو خاموش می شود. توجه داشته باشید که در صورت توجه نکردن به این موضوع، کم شدن آب رادیاتور حتی منجر به سوختن موتور خودرو و گریپاژ کردن پیستون ها شود که در این صورت یک خرج میلیونی روی دست شما می افتد.

ایجاد نشتی در اتصالات

از کار افتادن فن مثلا بعلت سوختن فیوز یا سوختن خود موتور پروانه

ایجاد خرابی در رادیاتور

سوراخ بودن رادیاتور

ورود آب ب داخل سیلندر

خروج آب از سر سیلندر بخاطر سوختن واشر سر سیلندر

گیر کردن توموستات

نشتی ازبخاری ماشین

خراب شدن پمپ آب یا واتر پمپ

هواگیری نکردن رادیاتور

نشتی آب از در رادیاتور

خراب شدن قمقه رادیاتور

جوش آوردن خودرو به علت نداشتن ضدیخ

رسوب گذاشتن داخل موتور بدلیل نداشتن ضدیخو کیپ شدن منافذ آب

نشتی از بلوکه سیلندر بخاطر ترک داشتن

نشت آب رادیاتور از درب منبع انبساط

منبع: اسمارت کار

علائم خرابی رادیاتور خودرو و آگاهی از عملکرد آن

نشانه های خرابی رادیاتور خودرو

رادیاتور در خودرو
رادیاتور خودرو یکی از قسمت های پیچیده اتومبیل محسوب می شود که وظیفه آن خنک کردن موتور از طریق کاهش دمای آب گردشی در اطراف آن است. رادیاتور در جلوی خودرو نصب می شود و با تبادل هوا آب داغی بازگشته از موتور را خنک می کند تا دوباره به وسیله واترپمپ به سوی موتور هدایت شود. این قطعه همواره در معرض آسیب های مختلف از جمله نشتی قرار دارد که موجب کم شدن آب آن می شود.

تشخیص خرابی، گرفتگی یا نشتی رادیاتور کار چندان سختی به نظر نمی رسد. روشن شدن چراغ هشدار دما نخستین نشانه ای است که بروز مشکل در سیستم خنک کننده خودرو را به شما اعلام می کند. این مشکل که عمدتا به خاطر کاهش آب رادیاتور ایجاد می شود ممکن است به دلیل نشت رادیاتور یا سایر اجزای در مسیر آن باشد.

اما پیش از آنکه دلایل خرابی رادیاتور و نشانه های گرفتگی رادیاتور را بررسی کنیم باید نحوه عملکرد رادیاتور خودرو را بشناسیم. چرا که رانندگی با یک خودرو بدون یک سیستم خنک کننده کاری مناسب تقریبا غیر ممکن است.

موتورهایی که در خودروهای ما قرار دارند از نوع درون سوز یا احتراق داخلی هستند. در این موتورها به دلیل جرقه زدن شمع و اشتعال سوخت در هر دقیقه چندین هزار انفجار کوچک رخ می دهد.

این انفجارها به سرعت دمای موتور خودرو را بالا می برند. پیشرانه خودروها برای عملکرد صحیح به یک سیستم خنک کاری برای کاهش دما نیاز دارند و رادیاتور خودرو یکی از اجزای مهم این سیستم محسوب می شود.

عملکرد سیستم خنک کننده موتور خودروها

با وجود پیشرفت هایی که طی یک قرن اخیر در صنعت خودروسازی شکل گرفته، جالب است که عملکرد سیستم خنک کننده موتور خودروها تقریبا تغییر چندانی نکرده است.

از دهه 1920 تاکنون برای خنک کردن پیشرانه خودروها از آب استفاده می کنند. مایع خنک کننده یا آب با گردش در موتور خودرو، حرارت آن را کاهش می دهد. سپس این مایع به رادیاتور باز می گردد و در اثر برخورد با هوای آزاد دمای آن کاهش می یابد. رادیاتور ماشین ها از ابتدا تا امروز به منظور تماس بیشتر با هوا در قسمت جلوی خودرو نصب می شوند.

رادیاتور خودرو چگونه موتور را خنک می کند؟
رادیاتور خودرو ساختمان ساده ای دارد اما همین ساختمان ساده دلایل زیادی برای خرابی رادیاتور و سرد بودن رادیاتور ماشین به وجود می آورد. این قطعه از لوله های نازکی ساخته شده که درون آنها آبی که از موتور خارج می شود جریان دارد. این لوله های به شکل زیگزاگی افقی رادیاتور نصب می شوند در مجاورت هوا قرار دارند. البته در اطراف این لوله ها نیز نوارهای نازک آلومینیومی نصب می شوند تا به تبادل گرما سرعت ببخشند.

در پشت رادیاتور خودرو نیز یک یا دو فن الکتریکی یا مکانیکی قرار دارد که با بالا رفتن دمای آب شروع به چرخش می کنند و دمای موتور را کاهش می دهند.

فن رادیاتور خودرو

فن های مکانیکی برای چرخش از نیروی موتور خودرو استفاده می کنند و با خاموش شدن موتور نیز از کار می افتند. در نتیجه دمای موتور خودروهای قدیمی با فن مکانیکی پس از خاموش شدن نه تنها کاهش نمی یافت بلکه تا مدتی سیر افزایشی خود را ادامه می داد.

بنابراین فن های الکتریکی جایگزین فن های مکانیکی شدند. این فن ها دستورات خود را از کامپیوتر خودرو دریافت می کنند و پس از خاموش شدن موتور با کمک انرژی باتری به چرخش خود ادامه می دهند.

نقش ترموستات در خنکی خودرو و عدم خرابی رادیاتور
بدون ترموستات آب همواره از موتور به سوی رادیاتور خودرو جریان دارد. در نگاه اول شاید این موضوع خالی از اشکال باشد اما بد نیست بدانید که دمای خیلی پایین به اندازه دمای بالا برای موتور خودرو مضر است.

خنک کاری بیش از اندازه در موتور خودرو موجب احتراق ناقص و افزایش آلایندگی و مصرف سوخت می شود. از این رو، دمای موتور خودروها باید همواره مقداری ثابت داشته باشد و این عدد توسط قطعه ای به نام ترموستات کنترل می شود.

ترموستات رادیاتور خودرو

ترموستات قطعه بین رادیاتور و موتور خودرو است که وظیفه باز کردن جریان آب به سوی موتور را بر عهده دارد. هنگامی که دمای موتور از سطح خاصی پایین تر باشد ترموستات مسیر جریان آب به سمت رادیاتور خودرو را می بندد. در نتیجه آب به جای حرکت به سوی رادیاتور در یک مسیر بسته در موتور خودرو جریان پیدا می کند تا دمای آن افزایش یابد.

با رسیدن دمای موتور به یک حد مشخص این بار ترموستات باز می شود و آب برای خنک شدن به رادیاتور خودرو می رود. طراحی ترموستات ها به گونه ای است که می توانند دمای آب را بین 89 تا 91 درجه سانتیگراد ثابت نگه دارند.

تاثیر ضد یخ در خنک کنندگی خودرو
ضد یخ مایع خنک کننده ای است که به نسبت آب مزایای زیادی به همراه دارد و می تواند در فصول سرد سال از خرابی رادیاتور جلوگیری کند. ترکیب ضد یخ با آب هم از انجماد آب در روزهای سرد زمستانی جلوگیری می کند و هم مانع از بخار شدن آن در دمای زیاد می شود. افزون بر این ضد یخ ها حاوی ماده جرم گیر هستند که از رسوب جرم و املاح آب در لوله های سیستم خنک کننده موتور جلوگیری می کنند. رسوب جرم در مدار گردش آب موجب افزایش دمای موتور می شود و بسیار خطرناک است.

به طور معمول ضد یخ و آب به نسبت مساوی باید در رادیاتور خودرو ریخته شوند. با این حال در مناطق سردسیر نسبت ضد یخ می تواند تا 75 درصد نیز افزایش یابد.

به یاد داشته باشید ضد یخ به علت وجود ماده ای به نام اتیلن ژلیکول در آن ماده ای سمی محسوب می شود. افزون بر این، رنگ ضد یخ ها نشانگر طول عمر آنهاست. ضد یخ های قرمز دارای بیشترین طول عمر (حدود 150 هزار کیلومتر) هستند و در اغلب خودروهای ژاپنی و آمریکایی مورد استفاده قرار می گیرند.

ضد یخ هایی که در ایران بیشتر استفاده می شود سبز رنگ هستند و حدود 30 هزار کیلومتر عمر مفید دارند. به یاد داشته باشید که ترکیب دو نوع ضد یخ مختلف عمر مفید آنها را کاهش می دهد. بنابراین در صورتی که می خواهید مدل ضد یخ خودرو را تغییر دهید باید تمام سیستم خنک کننده را از مایع خالی کنید.

دلایل کاهش آب رادیاتور ماشین
بد نیست بدانید که کاهش آب رادیاتور ماشین به جز نشتی می تواند دلایل دیگری هم داشته باشد. بنابراین با روشن شدن چراغ دما بهتر است قسمت های مختلف را همزمان بررسی کنید. این دلایل عبارتند از:

سوراخ بودن رادیاتور
نشتی در اتصالات رادیاتور
ورود آب به سیلندرها
نشتی از بخاری ماشین
خرابی درب رادیاتور و نشتی آب از آن
نشتی از درب منبع انبساط
تشخیص خرابی رادیاتور
با روشن شدن چراغ هشدار دما و یا افزایش حرارت روی داشبورد می تواند نشانه نشتی یا سوراخ شدن رادیاتور خودرو باشد. به این منظور ابتدا سطح کولانت (ترکیت 50 50 آب رادیاتور و ضد یخ) را در مخزن انبساط چک کنید.

اگر سطح کولانت پایین است مرحله بعد چک کردن سطح کولانت در رادیاتور است. اما به خاطر داشته باشید که این کار باید چند ساعت پس از خاموش شدن خودرو یا اصطلاحا هنگامی که موتور سرد است صورت گیرد.

خرابی رادیاتور خودرو

کم شدن سطح کولانت نشانه های دیگری هم دارد که از جمله آنها می توان به گرم شدن بیش از حد موتور و خروج باد سرد در هنگام روشن بودن بخاری اشاره کرد.

به هر حال این کاهش سطح می تواند ناشی از نشتی رادیاتور باشد و این نشتی ممکن است از درزهای زیر رادیاتور قابل مشاهده باشد. اما در صورتی که از درزهای زیرین نشتی وجود نداشت بهتر است از تمام زوایا بدنه رادیاتور را بررسی کنید.

رادیاتورهای آلومینیومی اگرچه دچار زنگ زدگی نمی شوند اما همواره در معرض فرسودگی قرار دارند و در نتیجه ممکن است به جای نشتی از درزها سوراخ شوند. معمولا زنگ زدگی ها، تغییر رنگ در قسمت هایی از بدنه رادیاتور نیز می توانند به شما در پیدا کردن محل نشتی کمک کنند.

نشتی رادیاتور ماشین

لازم به ذکر است که ممکن است در هنگام کار کردن موتور متوجه نشتی کولانت نشوید. چرا که در حالت گرم کولانت تحت فشار قرار دارد و ممکن است به صورت بخار خارج شود که در نتیجه تشخیص آن کمی سخت می شود.

در هر صورت اگر نشتی و دلیل کاهش آب رادیاتور خودرو را مشاهده نکردید بهتر است در مرحله بعد به سراغ سایر اجزای سیستم خنک کننده بروید. به عنوان مثال شیلنگ هایی که از رادیاتور تا موتور کشیده شده اند نیز با وجود ضخامت مناسب ممکن است دچار پوسیدگی یا ترک شده باشند.

درپوش رادیاتور، واترپمپ خودرو، بلوک موتور، ترموستات و بخاری ماشین نیز محل هایی هستند که می توانند مستعد نشتی و عامل کم شدن آب رادیاتور باشند. همچنین خرابی واشر سر سیلندر نیز موجب ورود کولانت به محفظه احتراق می شود. در این مواقع دود اگزوز خودرو به رنگ سفید در می آید که نشانه وجود بخار آب در آن است.

گرفتگی رادیاتور ماشین

با توجه به اینکه رادیاتور خودرو و سایر قطعات سیستم خنک کننده ماشین از اهمیت و ضرورت قابل توجهی برخوردارند در صورتی که خودروی ایرانی یا خارجی به علت گرفتگی نشتی یا سوراخ شدن دچار خرابی رادیاتور شده است می توانید رادیاتور خود را از فروشگاه اینترنتی یدک جو خریداری نمایید.

مزیت خرید لوازم یدکی خودرو از فروشگاه یدک جو:

برخورداری از تنوع محصول بالا و تضمین بهترین قیمت است. همچنین این فروشگاه از سیستم استعلام قیمت نیز برخوردار است که امکان بررسی قیمت روز لوازم یدکی ناموجود را هم فراهم می کند. در این سیستم شما بلافاصله پس از اطلاع از قیمت امکان خرید قطعه مورد نظر را نیز خواهید داشت.

برای مشاهده انواع رادیاتور و قطعات آن و نیز سایر لوازم یدکی مورد نیاز خودروی ایرانی یا خارجی خود کلیک کنید: خرید رادیاتور

hamid
ارسال دیدگاه