جدول کامل عیب یابی خودرو و روش رفع عیب آن 1

سیستم موتوری خودرو سواری
خودرو ام وی ام 550 MVM 550
خودرو ام وی ام ۵۵۰ MVM 550

جدول کامل  عیب یابی خودرو و روش رفع عیب آن

جدول اول  عیب یابی خودرو و روش رفع عیب آن 1

جدول اول عیب یابی خودرو و روش رفع عیب آن 1

نوع عیب   علت خرابی
روشن نشدن خودرو   1 – سوئیچ اینرسی : ممکن است دراثر ضربه شدید به خودرو ( مانند دست انداز) عمل کرده باشد.
   
  2 – سنسور دورموتور ممکن است خراب باشد یا براده به نوک آن چسبیده باشد.
   
  3 – پمپ بنزین ( فیوز – سیم کشی – پمپ بنزین )
   
  4 – رله اصلی دوبل : دراین حالت چراغ چک پشت آمپر نداریم .
   
  ولی اگر رله بنزین ایراد داشته باشد چراغ چک داریم
   
  5 – گیرکردن شافت استپر موتور
   
  6 – با دیاگ چک شود دمای آب چند درجه است ( مثلاً اگر 40- یا 215+ را نشان دهد فشنگی آب یا سیم کشی ایراد دارد
   
  7 – در خودروهای پیکان وRD     سنسورMAP
   
  8 – باتری
   
  9 – قطع شدن تغذیهECU    : دراین حالت نیز چراغ چک پشت آمپر خاموش است . باتوجه به نقشه ، مسیر ولتاژ 12 ولت و سوئیچ باز را چک کنید .
   
  10 – خرابیECU  : به عنوان مثال اگر چراغ چک نداشته باشیم ممکن است آی سی رگولاتور یا رله دبل خراب باشد .
خودرو درهنگام صبح با استارت زیاد روشن میشود اگر زیاد گاز داده شود خاموش میشود   1 – سنسور مپMAP
خودرو درهنگام صبح بااستارت اول روشن نمیشود اما دربقیه اوقات فوراً روشن میشود   1 – فشنگی یا سنسور دمای آب
خودرو درهوای سرد روشن نمیشود   1 – فشنگی یا سنسور دمای آب
خودرو درهوای سرد مثلاً   صبح ها به محض روشن شدن خاموش میشود به معنای دیگر ساسات نمیکند و باید پا روی پدال نگه داشته شود   1 – استپر موتور (ممکن است نوک آن کثیف شده باشد یا شفت آن براثر انبساط و انقباض گیر کرده باشد ( استپر را تمیزکرده و چند قطره به انتهای شفت روغن بزنید ) .
   
  2 – گرمکن هوزینگ دریچه گاز
   
  3 – سنسور دمای آب
خودرو به صورت نیمه کامل روشن میشود و بارها کردن سوئیچ دوباره خاموش میشود   1 – خراب شدن و نیم سوز شدن کویل
روشن نشدن خودرو درهنگام استارت گرم ( یعنی 20 تا 30 دقیقه بعد از خاموش شدن موتور درتابستان )   1 – سنسور دور موتور ایراد دارد ( این سنسور دراثر گرما زیاد کیفیت خود را از دست داده است ) یا براده های نوک آن تمیز شود
بد روشن شدن خودرو در آب و هوای سرد   1 – سنسور دمای آب
خودرو درهنگام روشن شدن دچار خام سوزی میشود   1- سنسور اکسیژن خراب است ( گرم کن آن کار نمیکند )
خاموش شدن خودرو دردورآرام   1 – گیرکردن شافت استپر موتور
   
  2 – دریچه گاز
خاموش شدن خودرو دراثر ضربه مانند دست انداز یا تصادف   1 – سوئیچ اینرسی عمل کرده است .
با ایجاد بار اضافی دردور آرام، موتور دچار لرش یا خاموش میشود   1 – استپر موتور
   
  2 – اگر دیاگ خطای استپر دهد و با تعویض استپر درست نشد بایدECU     را باز کرده و آی سی مربوط به استپر را تعویض کنید .
با چرخاندن فرمان هیدرولیک دردور آرام ، موتور دچار لرزش یا خاموش میشود   1 – سنسور فشار فرمان هیدرولیک
   
  2 – استپر موتور
   
  3 – اگردیاگ خطای استپر دهد و با تعویض استپر درست نشد بایدECU     را بازکرده و آی سی مربوط به استپر را تعویض کنید
خاموش شدن موتور دربعضی اوقات هنگام کاهش سرعت و زمانیکه دنده درگیراست ( به خصوص پشت چراغ قرمز)   1 – سنسور سرعت خودرو ( فیوز و سیم کشی چک شود)
خاموش شدن (کپ کردن ) ماشین به خصوص درزمان رها کردن ناگهانی پدال   1 – خرابی استپر موتور
   
  2 – اگر دیاگ خطای استپر دهد و با تعویض استپر درست نشد بایدECU     را بازکرده و آی سی مربوط به استپر را تعویض کنید
درهنگام خاموش کردن ، موتور لرزش دارد   1 – سنسور مپMAP
ایجاد حالتCUT OFF     قبل از رسیدن دور موتور به رد لاین ( مثلاً دور موتور به 3000 نمیرسد )   1 – سنسور دور موتور
   
  2 – ممکن است فاصله بین سنسور دور موتور با دنده کم شده باشد ( با یک واشر نسوز 1 یا 2 میل بین سنسور و بدنه فاصله را زیاد کنید)
   
  2 –ECU موتور : مسیر منفی دریچه گاز را با یک سیم نازک اتصال کوتاه کنید یا مسیرهای جریان روی برد را بازبینی کرده تا قطعی بوجود نیامده باشد . درغیراینصورت ایپرام برنامه ریزی شود یا آیسی دور موتور و دریچه گاز تعویض شود.
ثابت ماندن یا حرکت نکردن دورسنج دریک دورموتور مشخص ( یا شلاق زدن )   1 – سنسور دور موتور
دودکردن خودرو به طور محسوس در زمانی که موتور خنک میباشد یا بعد از گرم شدن موتور ( معمولاً دریکی از حالات )   1 – سنسور دمای آب
   
  2 – برنامه ریزی ایپرامECU
دود کردن موتور درحالت عادی ( دود سیاه )   1 – گرفتگی انژکتورها
   
  2 – نشتی از ناحیه اورینگ انژکتور
   
  3 – برنامه ریزی ایپرامECU
دود کردن موتور گاهی اوقات که درهنگام گازدادن کم یا زیاد میشود   1 – سنسور سرعت خودرو
   
  2 – گرفتگی و کثیفی فیلتر بنزین
درسربالایی ها و هنگام شتاب گیری   1 – پمپ بنزین
خودرو درسربالایی ها شتاب لازم ندارد ولی به سمت سرپایینی بدون مشکل است   1 – سنسور مپ ( منیفولد)
   
  2 – اگر موتور تعمیر شده است تسمه تایم چک شود
در سربالایی و هنگام دنده معکوس خودرو ریپ میزند   1 – سنسور سرعت خودرو
درشتاب گیری موتور مکث دارد ( سکته میزند)   1 – فیلتر بنزین خراب است
   
  2 – شمع ها و وایر
   
  3 – برای 206 بهتر است از شمع سوزنی اصلی استفاده شود
خودرو درهنگام گازخوردن یا برداشتن پدال گاز دچار دور موتور نامنظم (ریپ) میشود   1 – سنسور مپMAP
موتور کشش ندارد و مصرف بنزین افزایش یافته است   1 – خراب شدن و نیم سوز شدن کویل
   
  2 – کثیف بودن فیلتر هوا
   
  3 – شمع و وایرها ( برای 206 بهتراست از شمع سوزنی اصلی استفاده شود)
   
  4- به هم ریختن برنامه ایپرامECU
موتور کشش ندارد   1 – نشتی یا گرفتگی انژکتورها
   
  2 – به هم ریختن برنامه ایپرامECU
کاهش دور موتور به مقدار قابل توجه درزمان گرفتن کولر دردور آرام خودرو   1 – خرابی استپر موتور
گازخوردن بی دلیل پس از روشن شدن موتورخودرو   1 – خرابی استپر موتور
خودرو بی دلیل گاز می خورد و یا دور موتور بالا میرود   1 – استپر موتور
   
  2 – سنسور و موتور دریچه گاز ( درصورت وجود)
   
  3 – مپ سنسور ( سنسور فشار هوای ورودی)
   
  4 – ایراد سیم و پدال و دریچه گاز
   
  5 – سیستم ورودی هوا و منیفولد (نشتی هوا از هوزینگ دریچه گاز)
   
  6 – سنسور دور موتور
   
  7 –ECU     موتور ( ایپرام یا فلش برنامه ریزی شود )
   
  8 – انژکتر ها و غیره
   
  9 – ممکن است دراثر شستشوی موتور و یا بارندگی به بعضی از سنسورها مانند کیلومتر آب رسیده باشد و باعث کارکرد نامنظم و بهم ریختگی آی سی یو شود. معمولاً با فلش رفع عیب میشود
نوسان دور موتور دردور آرام و کاهش افزایش دورموتور   1 – ترمینالهای سوکت دریچه گاز ممکن است سولفاته شده باشند
   
  2 – خرابی استپر موتور
   
  3 – نشتی هوا از اتصالات مجموعه هواکش تا دریچه
   
  4 – تنظیم نبودن پتانسیومترCO     در پیکان وRD
   
  5 – کثیف شدن نوک سنسور دور موتور
   
  6 – انژکتورها
   
  7 – شمع ها
   
  8 –ECU     موتور (ایپرام یا فلش برنامه ریزی شود)
خودرو دردور آرام بد کارمیکند و مصرف سوخت زیاد است   1 – سنسور دمای آب
   
  2 –ECU     موتور ( ایپرام یا فلش برنامه ریزی شود)
نوسان دورموتور دردورهای بالا   1 – کثیف بودن یا آب خوردگی سنسور دریچه گاز
هنگامیکه خودرو سرد است دورموتور در حد نرمال و درموقع گرم بودن دورموتور تا حالتCUT OFF     بالا میرود   1 – سنسور دریچه گاز
بالا رفتن دورموتور (پراید بدون فرمان هیدرولیک ) و نوسان دردور آرام   1 – اتصال بدنه شدن سیم فشار هیدرولیک ( از اتصال بدنه بودن ممانعت شود)
بالا نرفتن دورموتور از یک حد خاص   1 – پتانسیومتر دریچه گاز
با گازدادن خودرو خاموش میشود   1 – پتانسیومتر دریچه گاز
   
  2 – ممکن است پمپ بنزین ضعیف باشد و فشار سوخت کم شده باشد
   
  3 – احتمال دارد منفی دریچه گاز قطع باشد . مسیر هرسه سیم را تاECU     چک کنید. اگز سالم بودECU     را بازکنید و مسیر منفی را با یک سیم اتصال کوتاه کنید . اگر درست نشد ایپرام را برنامه ریزی کنید درغیراینصورت آی سی دریچه گاز تعویض شود و همچنین مسیرهای روی برد چک شود.
خودرو حالتی شبیه به سه کار میکند ( لرزش شدید)   1 – سنسورMAP     (پارس ، سمند و 405) چک شود
   
  2 – انژکتور
   
  3 – شمع و وایرها
   
  4 –ECU     موتور : ممکن است آی سی انژکتور خراب شده باشد
دمای آب و آمپر آب بالا میرود   1 – شمع ها چک شود
   
  2 – ترموستات کنترل شود
   
  3 – سنسور دمای آب
   
  4 –ECU      موتور ( آی سی مربوط دمای آب ممکن است خراب باشد )
فن با روشن شدن موتور یکسره کارمیکند   1 – رله فن چک شود
   
  2 – مقاومت یا یونیت فن چک شود
   
  3 – ایپرامECU     برنامه ریزی یا فلش شود ( ممکن است است دراثر شستشوی موتور و یا بارندگی به بعضی از سنسورها مانند کیلومتر آب رسیده باشد و باعث کارکرد نامنظم و بهم ریختگی ای سی یو شود ، معمولاً با فلش رفع عیب میشود)
   
  4 – آی سی فن یا دمای آبECU     تعویض شود
دمای آب و آمپر آب بالا میرود و صدای قل قل درهنگام خاموش کردن به گوش میرسد   1 – واشر سرسیلندر سوخته است
   
  2 – سنسور دمای آب
   
  3 – آی سی فن یا دمای آبECU     تعویض شود
درمسافت های به طور پیوسته پرگاز موتور سکته (مکث) دارد   1 – فیلتر بنزین خراب است
   
  2 – درخودروهای دوگانه درهر دو حالت اگر این اتفاق بیفتد معمولاً به سیم کشی کوئل مربوط میشود.
دوده سیاه خشک روی شمع می بندد   1 – سنسور دمای آب
حافظه موقت دائماً پاک میشود   1 – رله دوبل ایراد دارد
ریپ زدن موتور درحال حرکت:توضیح مشکل : روشن شدن موتور و حرکت آن بدون مشکل است ولی هنگامیکه سعی میکنید با سرعت ثابت حرکت کنید ، موتور بد کار میکند. مشاهده میکنید که عملکرد موتور هنگامیکه گرم و سرد است متفاوت است .   1 – اگر خودروی شما دارای کاربراتور است ، دهانه آن ممکن است تنظیم نباشد و یا خراب شده باشد
   
  2 – موتور ممکن است خیلی داغ شده باشد
   
  3 – تنظیم کننده فشار بنزین ممکن است درفشار خیلی کمی کارکند
   
  4 – زمانبندی احتراق ممکن است غلط باشد
   
  5 – ممکن است مشکل احتراق وجود داشته باشد
   
  6 – ممکن است مشکلی در کامپیوتر کنترل کننده خودرو وجود داشته باشد
   
  7 – فیلتر بنزین ممکن است که گرفتگی داشته باشد
   
  8 – مبدل گشتاور درگیربکس ممکن است که درزمان صحیحی قفل نکند یا سربخورد
   
  9 – ممکن است نشت درسیستم واکیوم وجود داشته باشد
   
  10 – سوپاپEGR     ممکن است گیر کرده باشد
   
  11 – اکسل ها ممکن است شل شده باشند یا خوردگی داشته باشند
  12 – انژکتورهای سوخت ممکن است کثیف شده باشند.
صدای تق تق از اگزوز :توضیح مشکل : با فشاردادن پدال گاز ، از اگزوز صدای تق تق میشنوید . کارکردن موتور بنظر خوب میرسد ولی مصرف سوخت بالا رفته است .   1 – در سیستم واکیوم نشت وجود دارد
  2 – یک یا چند تا از انژکتورهای خودروی شما نشت دارند
  3 – در اگزوز خودرو سوراخی پدید آمده است.
روشن شدن چراغ آب به همراه چراغSTOP     درخودروی خانواده 405 وRD   روشن شدن چراغ آب به همراهSTOP     زمانیکه درجه آب پایین باشد و دور تند فن یکسره عمل نماید به احتمال قوی ایراد از سنسور دمای آب خودرو و یا سیم کشی وECU     میباشد و با چک کردن میزان آب رادیاتور و خنک بودن موتور به نزدیک ترین نمایندگی جهت تعویض سنسور و بازدید سیم کشی و ای سی یو مراجعه نمایید . حال درصورتیکه دمای آب نیز بالا باشد درنتیجه موتور واقعاً جوش آورده و نیاز به بررسی سیستم خنک کننده دارد . در صورت عدم عملکرد فن های رادیاتور ابتدا جهت چک کردن فیوزهای فن موجود در جعبه فیوز کالسکه ای ( داخل محفظه موتور سمت راننده پشت چراغ جلو چسبیده به گلگیر) که داخل آن 4 فیوز سبز رنگ وجود دارد 2 فیوز متمایل به سمت جلو خودرو که شل میباشند یدک بوده و 2 فیوز دیگر اصلی میباشند درصورت معیوب بودن با یدک تعویض گردند . حال از سفت بودن سوکت های زیر جعبه فیوز کالسکه ای اطمینان حاصل نمایید . درصورت عملکرد فن ها هواگیری را روی خودرو انجام دهید . بدین ترتیب که ابتدا خودرو را خاموش نموده و اجازه دهید سیستم کاملاً سرد گردد . دو پیچ هواگیری قبل و بعد از ترموستات که یکی برنجی و دیگری پلاستیکی میباشد را با احتیاط بازنموده و از درب رادیاتور آب اضافه کرده تا آب بدون حباب از این دوپیچ بیرون بزند سپس به میزان مناسب ضد یخ اضافه کرده و پیچ ها و درب رادیاتور را محکم ببندید . درصورت جوش آوردن مجدد ، ایراد احتمالی از ترموستات ، سنسور آب و فن ها ، رله ها و یایونیت مربوطه و سیم کشی میباشد.
ایراد دزدگیر خودروی سمند و پارسELX   اگر خودروی شما از خانواده سمند و یا پارسELX     و دارای سیستم هوشمند (دزدگیر) میباشد جهت تنظیم ابتدا میزان حساسیت شوک سنسور را در سیستم هوشمند روی 30 – 40 تنظیم نمایید . حال جهت ریست نمودن سیستم هوشمند ابتدا توسط کلید آژیر صدای آن را قطع کرده و سپس با برداشتن سر منفی باتری و سوکت سه پایه قهو ه ای آژیر مشکی رنگ ( داخل محفظه موتور سمت شاگرد) سیستم را ریست نموده و مجدد سوکت و سرباتری نصب و سیستم آژیر را با کلید مربوطه فعال نمایید . درصورت برطرف نشدن ایراد با آزاد کردن سوکت دوپایه مشکی پشت چراغ جلو سمت راننده ، موقتاً میکروسوئیچ درب موتور را ازمدار خارج نموده و جهت بازدید سیستم هوشمند ، میکروسوئیچ ها و آژیر به تعمیرگاه مراجعه نمایید.
اگر ماشین موقع شروع به گازدادن یا برداشتن پا از روی پدال گاز در دنده 1 یا 2 ماشین تقه بزند   1 – سنسور کیلومتر ایراد یا قطع است
خاموش شدن ماشین درمواقعی که درجا کارمیکند   1 – سنسور کیلومتر ایراد یا قطع است
افزایش مصرف سوخت و بدکارکردن خودرو به خصوص در دورهای بالا   1 – سنسور کیلومتر ایراد یا قطع است
کد دهی به سمند معمولی   سمت چپ زیر فرمان یک درب قراردارد که همانند یک جا فیوزی است . که با چند پیچ چهارسو و چند دیاق وصل شده . آنرا آزاد کرده و گیرنده آن را که همانند یک رله است خارج میکنید . سپس دوعدد پدی که داخل کیت گیرنده قراردارد را برای لحظه ای اتصال کوتاه داده و رها میکنید . آنگاه دکمه ریموت کنترل را چند بار فشار دهید تا باصدای چند رله اتمام کددهی را بشنوید . ریموتها اینک کد گرفته است .

 

hamid
ارسال دیدگاه