جدول یک عیب یابی خودرو و روش رفع عیب آن
جدول کامل عیب یابی خودرو و روش رفع عیب آن
نوع عیب | علت خرابی |
روشن نشدن خودرو | 1 – سوئیچ اینرسی : ممکن است دراثر ضربه شدید به خودرو ( مانند دست انداز) عمل کرده باشد. |
2 – سنسور دورموتور ممکن است خراب باشد یا
براده به نوک آن چسبیده باشد. |
|
3 – پمپ بنزین ( فیوز – سیم کشی – پمپ بنزین ) | |
4 – رله اصلی دوبل : دراین حالت چراغ چک پشت آمپر نداریم . | |
ولی اگر رله بنزین ایراد داشته باشد چراغ چک داریم | |
5 – گیرکردن شافت استپر موتور | |
6 – با دیاگ چک شود دمای آب چند درجه است ( مثلاً اگر 40- یا 215+ را نشان دهد فشنگی آب یا سیم کشی ایراد دارد | |
7 – در خودروهای پیکان وRD سنسورMAP | |
8 – باتری | |
9 – قطع شدن تغذیهECU : در این حالت نیز چراغ چک پشت آمپر خاموش است . با توجه به نقشه ، مسیر ولتاژ 12 ولت و سوئیچ باز را چک کنید . | |
10 – خرابیECU : به عنوان مثال اگر چراغ چک نداشته باشیم ممکن است آی سی رگولاتور یا رله دبل خراب باشد . | |
خودرو درهنگام صبح با استارت زیاد روشن میشود اگر زیاد گاز داده شود خاموش میشود |
1 – سنسور مپMAP |
خودرو درهنگام صبح بااستارت اول روشن نمیشود اما دربقیه اوقات فوراً روشن میشود |
1 – فشنگی یا سنسور دمای آب |
خودرو درهوای سرد روشن نمیشود |
1 – فشنگی یا سنسور دمای آب |
خودرو درهوای سرد مثلاً صبح ها به محض روشن شدن خاموش میشود به معنای دیگر ساسات نمیکند و باید پا روی پدال نگه داشته شود |
1 – استپر موتور (ممکن است نوک آن کثیف شده باشد یا شفت آن براثر انبساط و انقباض گیر کرده باشد ( استپر را تمیزکرده و چند قطره به انتهای شفت روغن بزنید ) . |
2 – گرمکن هوزینگ دریچه گاز | |
3 – سنسور دمای آب | |
خودرو به صورت نیمه کامل روشن میشود و بارها کردن سوئیچ دوباره خاموش میشود |
1 – خراب شدن و نیم سوز شدن کویل |
روشن نشدن خودرو درهنگام استارت گرم ( یعنی 20 تا 30 دقیقه بعد از خاموش شدن موتور درتابستان ) |
1 – سنسور دور موتور ایراد دارد ( این سنسور دراثر گرما زیاد کیفیت خود را از دست داده است ) یا براده های نوک آن تمیز شود |
بد روشن شدن خودرو در آب و هوای سرد |
1 – سنسور دمای آب |
خودرو درهنگام روشن شدن دچار خام سوزی میشود |
1- سنسور اکسیژن خراب است
( گرم کن آن کار نمیکند ) |
خاموش شدن خودرو دردورآرام |
1 – گیرکردن شافت استپر موتور |
2 – دریچه گاز | |
خاموش شدن خودرو دراثر ضربه مانند دست انداز یا تصادف |
1 – سوئیچ اینرسی عمل کرده است . |
با ایجاد بار اضافی دردور آرام، موتور دچار لرش یا خاموش میشود |
1 – استپر موتور |
2 – اگر دیاگ خطای استپر دهد و با تعویض استپر درست نشد بایدECU را باز کرده و آی سی مربوط به استپر را تعویض کنید . | |
با چرخاندن فرمان هیدرولیک دردور آرام ، موتور دچار لرزش یا خاموش میشود |
1 – سنسور فشار فرمان هیدرولیک |
2 – استپر موتور | |
3 – اگردیاگ خطای استپر دهد و با تعویض استپر درست نشد بایدECU را بازکرده و آی سی
مربوط به استپر را تعویض کنید |
|
خاموش شدن موتور دربعضی اوقات هنگام کاهش سرعت و زمانیکه دنده درگیراست ( به خصوص پشت چراغ قرمز) |
1 – سنسور سرعت خودرو
( فیوز و سیم کشی چک شود) |
خاموش شدن (کپ کردن ) ماشین به خصوص درزمان رها کردن ناگهانی پدال |
1 – خرابی استپر موتور |
2 – اگر دیاگ خطای استپر دهد و با تعویض استپر درست نشد بایدECU را بازکرده و آی سی
مربوط به استپر را تعویض کنید |
|
درهنگام خاموش کردن ، موتور لرزش دارد |
1 – سنسور مپMAP |
ایجاد حالتCUT OFF قبل از رسیدن دور موتور به رد لاین ( مثلاً دور موتور به 3000 نمیرسد ) |
1 – سنسور دور موتور |
2 – ممکن است فاصله بین سنسور دور موتور
با دنده کم شده باشد ( با یک واشر نسوز 1 یا 2 میل بین سنسور و بدنه فاصله را زیاد کنید) |
|
2 –ECU موتور : مسیر منفی دریچه گاز را با یک سیم نازک اتصال کوتاه کنید یا مسیرهای جریان
روی برد را بازبینی کرده تا قطعی بوجود نیامده باشد . درغیراینصورت ایپرام برنامه ریزی شود یا آیسی دور موتور و دریچه گاز تعویض شود.
|
|
ثابت ماندن یا حرکت نکردن دورسنج دریک دورموتور مشخص ( یا شلاق زدن ) |
1 – سنسور دور موتور |
دودکردن خودرو به طور محسوس در زمانی که موتور خنک میباشد یا بعد از گرم شدن موتور ( معمولاً دریکی از حالات ) |
1 – سنسور دمای آب |
2 – برنامه ریزی ایپرامECU | |
دود کردن موتور درحالت عادی ( دود سیاه ) |
1 – گرفتگی انژکتورها |
2 – نشتی از ناحیه اورینگ انژکتور | |
3 – برنامه ریزی ایپرامECU | |
دود کردن موتور گاهی اوقات که درهنگام گازدادن کم یا زیاد میشود |
1 – سنسور سرعت خودرو |
2 – گرفتگی و کثیفی فیلتر بنزین | |
درسربالایی ها و هنگام شتاب گیری |
1 – پمپ بنزین |
خودرو درسربالایی ها شتاب لازم ندارد ولی به سمت سرپایینی بدون مشکل است |
1 – سنسور مپ ( منیفولد) |
2 – اگر موتور تعمیر شده است تسمه تایم چک شود | |
در سربالایی و هنگام دنده معکوس خودرو ریپ میزند |
1 – سنسور سرعت خودرو |
درشتاب گیری موتور مکث دارد ( سکته میزند) |
1 – فیلتر بنزین خراب است |
2 – شمع ها و وایر | |
3 – برای 206 بهتر است از شمع سوزنی اصلی استفاده شود | |
خودرو درهنگام گازخوردن یا برداشتن پدال گاز دچار دور موتور نامنظم (ریپ) میشود |
1 – سنسور مپMAP |
موتور کشش ندارد و مصرف بنزین افزایش یافته است |
1 – خراب شدن و نیم سوز شدن کویل |
2 – کثیف بودن فیلتر هوا | |
3 – شمع و وایرها ( برای 206 بهتراست از شمع سوزنی اصلی استفاده شود) | |
4- به هم ریختن برنامه ایپرامECU | |
موتور کشش ندارد |
1 – نشتی یا گرفتگی انژکتورها |
2 – به هم ریختن برنامه ایپرامECU | |
کاهش دور موتور به مقدار قابل توجه درزمان گرفتن کولر دردور آرام خودرو |
1 – خرابی استپر موتور |
گازخوردن بی دلیل پس از روشن شدن موتورخودرو |
1 – خرابی استپر موتور |
خودرو بی دلیل گاز می خورد و یا دور موتور بالا میرود |
1 – استپر موتور |
2 – سنسور و موتور دریچه گاز ( درصورت وجود) | |
3 – مپ سنسور ( سنسور فشار هوای ورودی) | |
4 – ایراد سیم و پدال و دریچه گاز | |
5 – سیستم ورودی هوا و منیفولد (نشتی هوا از هوزینگ دریچه گاز) | |
6 – سنسور دور موتور | |
7 –ECU موتور ( ایپرام یا فلش برنامه ریزی شود ) | |
8 – انژکتر ها و غیره | |
9 – ممکن است دراثر شستشوی موتور و یا بارندگی به بعضی از سنسورها مانند کیلومتر آب رسیده باشد و باعث کارکرد نامنظم و بهم ریختگی آی سی یو شود. معمولاً با فلش رفع عیب میشود | |
نوسان دور موتور دردور آرام و کاهش افزایش دورموتور |
1 – ترمینالهای سوکت دریچه گاز ممکن است سولفاته شده باشند |
2 – خرابی استپر موتور | |
3 – نشتی هوا از اتصالات مجموعه هواکش تا دریچه | |
4 – تنظیم نبودن پتانسیومترCO در پیکان وRD | |
5 – کثیف شدن نوک سنسور دور موتور | |
6 – انژکتورها | |
7 – شمع ها | |
8 –ECU موتور (ایپرام یا فلش برنامه ریزی شود) | |
خودرو دردور آرام بد کارمیکند و مصرف سوخت زیاد است |
1 – سنسور دمای آب |
2 –ECU موتور ( ایپرام یا فلش برنامه ریزی شود) | |
نوسان دورموتور دردورهای بالا |
1 – کثیف بودن یا آب خوردگی سنسور دریچه گاز |
هنگامیکه خودرو سرد است دورموتور در حد نرمال و درموقع گرم بودن دورموتور تا حالتCUT OFF بالا میرود |
1 – سنسور دریچه گاز |
بالا رفتن دورموتور (پراید بدون فرمان هیدرولیک ) و نوسان دردور آرام |
1 – اتصال بدنه شدن سیم فشار هیدرولیک ( از اتصال بدنه بودن ممانعت شود) |
بالا نرفتن دورموتور از یک حد خاص |
1 – پتانسیومتر دریچه گاز |
با گازدادن خودرو خاموش میشود |
1 – پتانسیومتر دریچه گاز |
2 – ممکن است پمپ بنزین ضعیف باشد و فشار سوخت کم شده باشد | |
3 – احتمال دارد منفی دریچه گاز قطع باشد . مسیر هرسه سیم را تاECU چک کنید. اگز سالم بودECU را بازکنید و مسیر منفی را با یک سیم اتصال کوتاه کنید . اگر درست نشد ایپرام را برنامه ریزی کنید درغیراینصورت آی سی دریچه گاز تعویض شود و همچنین مسیرهای روی برد چک شود. | |
خودرو حالتی شبیه به سه کار میکند ( لرزش شدید) |
1 – سنسورMAP (پارس ، سمند و 405) چک شود |
2 – انژکتور | |
3 – شمع و وایرها | |
4 –ECU موتور : ممکن است آی سی انژکتور خراب شده باشد | |
دمای آب و آمپر آب بالا میرود |
1 – شمع ها چک شود |
2 – ترموستات کنترل شود | |
3 – سنسور دمای آب | |
4 –ECU موتور ( آی سی مربوط دمای آب ممکن است خراب باشد ) | |
فن با روشن شدن موتور یکسره کارمیکند |
1 – رله فن چک شود |
2 – مقاومت یا یونیت فن چک شود | |
3 – ایپرامECU برنامه ریزی یا فلش شود ( ممکن است است دراثر شستشوی موتور و یا بارندگی به بعضی از سنسورها مانند کیلومتر آب رسیده باشد و باعث کارکرد نامنظم و بهم ریختگی ای سی یو شود ، معمولاً با فلش رفع عیب میشود) | |
4 – آی سی فن یا دمای آبECU تعویض شود | |
دمای آب و آمپر آب بالا میرود و صدای قل قل درهنگام خاموش کردن به گوش میرسد |
1 – واشر سرسیلندر سوخته است |
2 – سنسور دمای آب | |
3 – آی سی فن یا دمای آبECU تعویض شود | |
درمسافت های به طور پیوسته پرگاز موتور سکته (مکث) دارد |
1 – فیلتر بنزین خراب است |
2 – درخودروهای دوگانه درهر دو حالت اگر این اتفاق بیفتد معمولاً به سیم کشی کوئل مربوط میشود. | |
دوده سیاه خشک روی شمع می بندد |
1 – سنسور دمای آب |
حافظه موقت دائماً پاک میشود |
1 – رله دوبل ایراد دارد |
ریپ زدن موتور درحال حرکت:توضیح مشکل : روشن شدن موتور و حرکت آن بدون مشکل است ولی هنگامیکه سعی میکنید با سرعت ثابت حرکت کنید ، موتور بد کار میکند. مشاهده میکنید که عملکرد موتور هنگامیکه گرم و سرد است متفاوت است . |
1 – اگر خودروی شما دارای کاربراتور است ، دهانه آن ممکن است تنظیم نباشد و یا خراب شده باشد |
2 – موتور ممکن است خیلی داغ شده باشد | |
3 – تنظیم کننده فشار بنزین ممکن است درفشار خیلی کمی کارکند | |
4 – زمانبندی احتراق ممکن است غلط باشد | |
5 – ممکن است مشکل احتراق وجود داشته باشد | |
6 – ممکن است مشکلی در کامپیوتر کنترل کننده خودرو وجود داشته باشد | |
7 – فیلتر بنزین ممکن است که گرفتگی داشته باشد | |
8 – مبدل گشتاور درگیربکس ممکن است که درزمان صحیحی قفل نکند یا سربخورد | |
9 – ممکن است نشت درسیستم واکیوم وجود داشته باشد | |
10 – سوپاپEGR ممکن است گیر کرده باشد | |
11 – اکسل ها ممکن است شل شده باشند یا خوردگی داشته باشند | |
12 – انژکتورهای سوخت ممکن است کثیف شده باشند. | |
صدای تق تق از اگزوز :توضیح مشکل : با فشاردادن پدال گاز ، از اگزوز صدای تق تق میشنوید . کارکردن موتور بنظر خوب میرسد ولی مصرف سوخت بالا رفته است . |
1 – در سیستم واکیوم نشت وجود دارد |
2 – یک یا چند تا از انژکتورهای خودروی شما نشت دارند | |
3 – در اگزوز خودرو سوراخی پدید آمده است. | |
روشن شدن چراغ آب به همراه چراغSTOP درخودروی خانواده 405 وRD | روشن شدن چراغ آب به همراهSTOP زمانیکه درجه آب پایین باشد و دور تند فن یکسره عمل نماید به احتمال قوی ایراد از سنسور دمای آب خودرو و یا سیم کشی وECU میباشد و با چک کردن میزان آب رادیاتور و خنک بودن موتور به نزدیک ترین نمایندگی جهت تعویض سنسور و بازدید سیم کشی و ای سی یو مراجعه نمایید . حال درصورتیکه دمای آب نیز بالا باشد درنتیجه موتور واقعاً جوش آورده و نیاز به بررسی سیستم خنک کننده دارد . در صورت عدم عملکرد فن های رادیاتور ابتدا جهت چک کردن فیوزهای فن موجود در جعبه فیوز کالسکه ای ( داخل محفظه موتور سمت راننده پشت چراغ جلو چسبیده به گلگیر) که داخل آن 4 فیوز سبز رنگ وجود دارد 2 فیوز متمایل به سمت جلو خودرو که شل میباشند یدک بوده و 2 فیوز دیگر اصلی میباشند درصورت معیوب بودن با یدک تعویض گردند . حال از سفت بودن سوکت های زیر جعبه فیوز کالسکه ای اطمینان حاصل نمایید . درصورت عملکرد فن ها هواگیری را روی خودرو انجام دهید . بدین ترتیب که ابتدا خودرو را خاموش نموده و اجازه دهید سیستم کاملاً سرد گردد . دو پیچ هواگیری قبل و بعد از ترموستات که یکی برنجی و دیگری پلاستیکی میباشد را با احتیاط بازنموده و از درب رادیاتور آب اضافه کرده تا آب بدون حباب از این دوپیچ بیرون بزند سپس به میزان مناسب ضد یخ اضافه کرده و پیچ ها و درب رادیاتور را محکم ببندید . درصورت جوش آوردن مجدد ، ایراد احتمالی از ترموستات ، سنسور آب و فن ها ، رله ها و یایونیت مربوطه و سیم کشی میباشد. |
ایراد دزدگیر خودروی سمند و پارسELX | اگر خودروی شما از خانواده سمند و یا پارسELX و دارای سیستم هوشمند (دزدگیر) میباشد جهت تنظیم ابتدا میزان حساسیت شوک سنسور را در سیستم هوشمند روی 30 – 40 تنظیم نمایید . حال جهت ریست نمودن سیستم هوشمند ابتدا توسط کلید آژیر صدای آن را قطع کرده و سپس با برداشتن سر منفی باتری و سوکت سه پایه قهو ه ای آژیر مشکی رنگ ( داخل محفظه موتور سمت شاگرد) سیستم را ریست نموده و مجدد سوکت و سرباتری نصب و سیستم آژیر را با کلید مربوطه فعال نمایید . درصورت برطرف نشدن ایراد با آزاد کردن سوکت دوپایه مشکی پشت چراغ جلو سمت راننده ، موقتاً میکروسوئیچ درب موتور را ازمدار خارج نموده و جهت بازدید سیستم هوشمند ، میکروسوئیچ ها و آژیر به تعمیرگاه مراجعه نمایید. |
اگر ماشین موقع شروع به گازدادن یا برداشتن پا از روی پدال گاز در دنده 1 یا 2 ماشین تقه بزند |
1 – سنسور کیلومتر ایراد یا قطع است |
خاموش شدن ماشین درمواقعی که درجا کارمیکند |
1 – سنسور کیلومتر ایراد یا قطع است |
افزایش مصرف سوخت و بدکارکردن خودرو به خصوص در دورهای بالا |
1 – سنسور کیلومتر ایراد یا قطع است |
کد دهی به سمند معمولی |
سمت چپ زیر فرمان یک درب قراردارد که همانند یک جا فیوزی است . که با چند پیچ چهارسو و چند دیاق وصل شده . آنرا آزاد کرده و گیرنده آن را که همانند یک رله است خارج میکنید . سپس دوعدد پدی که داخل کیت گیرنده قراردارد را برای لحظه ای اتصال کوتاه داده و رها میکنید . آنگاه دکمه ریموت کنترل را چند بار فشار دهید تا باصدای چند رله اتمام کددهی را بشنوید . ریموتها اینک کد گرفته است . |
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.