قابلیت مخفی وردپرس شاید شما از وجود آن ها خبر نداشته باشید؟

کدهای مخفی وردپرس
کدهای مخفی وردپرس

همه کسانی که از وردپرس به طور مرتب استفاده می کنند آشنایی نسبتا خوبی با قسمت های مختلف آن دارند و می دانند که اکثر کارها را چگونه باید انجام دهند.

در این مطلب ۱۹ مورد از قابلیت های مخفی وردپرس را با هم بررسی کرده تا بیشتر با توانایی این سیستم مدیریت محتوا آشنا شده و از صد در صد پتانسیل آن استفاده کنیم. مخاطب اصلی این مطلب کاربران تازه کار وردپرس هستند. با این حال، اگر خود را یک خوره وردپرس هم می دانید خواندن این مطلب به شما توصیه می شود، چرا که ممکن است در گذر زمان بیشتر این قابلیت ها را فراموش کرده و یا نکات جدیدی را یاد بگیرید.

۱- تنظیمات صفحه

اجازه دهید با این تب دوست داشتنی آموزش را شروع کنیم چرا که این گزینه پنجره ای برای دسترسی به بیشتر قابلیت های مخفی وردپرس محسوب می شود.
به صورت پیشفرض در بیشتر صفحه های وردپرس تنها گزینه های معمولی نمایش داده می شوند، برای دسترسی به سایر توابع، گزینه ای تحت عنوان تنظیمات صفحه در قسمت بالا و چپ صفحه وجود دارد.
با انتخاب این گزینه پنجره ای باز می شود که در آن می توانید بخش های مختلف آن صفحه را فعال و یا غیرفعال نمایید.

تنظیمات صفحه

۲- راهنما

هر جا از وردپرس که بودید و با مشکلی مواجه شدید، اولین کاری که انجام می دهید این باشد که زبانه راهنما را مشاهده کنید. این گزینه در بیشتر صفحه های بخش پیشخوان وردپرس وجود دارد.
گزینه راهنما وردپرس
با کلیک روی این گزینه زبانه ای باز می شود که در آن توضیحاتی درباره بخش های مختلف صفحه جاری ارائه شده است. همچنین در این زبانه لینک هایی وجود دارد که با استفاده از آن ها وارد قسمت توضیحات رسمی وردپرس می شوید.

۳- ابزارک های پیشخوان

بیشتر افراد (از جمله خود من) لغت پیشخوان وردپرس را برای کل قسمت مدیریت استفاده می کنند. این در حالی است که پیشخوان نام صفحه ای است که پس از ورود به بخش مدیریت با آن مواجه می شویم. به هر حال این اشتباه رایجی است که بین اکثر وردپرس دوستان رایج شده است.
در صفحه پیشخوان می توانید ابزارک های متفاوت را اضافه و یا حذف کرده و اطلاعات مناسبی درباره وضعیت فعلی وبسایت خود کسب کنید.
پیشخوان وردپرس به صورت پیشفرض با یک سری ابزارک آماده ارائه شده است. برخی از این ابزارک ها عبارت اند از : در یک نگاه، فعالیت، اخبار وردپرس و … . فراموش نکنید که برخی از افزونه ها هم دارای ابزارکی برای پیشخوان وردپرس هستند که می توانید آن ها را از طریق قسمت تنظیمات صفحه به پیشخوان اضافه کنید.
کلیه ابزارک های پیشخوان دراای قابلیت کشیدن و رها کردن هستند که با استفاده از آن می توانید ابزارک ها را مطابق با سلیقه و نیاز خود شخصی سازی نمایید. فراموش نکنید که ابزارک هایی که لازم ندارید را می توانید از قسمت تنظیمات صفحه غیرفعال کنید.
ابزارک های پیشخوان

۴- پست های سنجاق شده

حال کمی نگاهمان را عوض کرده و به بررسی قابلیت های مخفی بخش ویرایگر مطالب وردپرس می پردازیم.
اگر مطلبی دارید که می خواهید همیشه بالاتر از سایر مطالب شما نمایش داده شود، باید از قابلیت سنجاق کردن پست ها استفاده کنید. با استفاده از این قابلیت هر گاه یک مطلب را سنجاق کنید، آن مطلب همیشه بالاتر از سایر مطالب نمایش داده می شود.
برای سنجاق کردن یک نوشته کافی است در قسمت “انتشار” روی گزینه ویرایش مقابل عبارت “نمایانی: عمومی” کلیک کرده و گزینه “سنجاق کردن این نوشته در برگه‌ی نخست” را فعال کنید.
سنجاق کردن نوشته در وردپرس

۵- زمان بندی انتشار مطالب

اگر نمی خواهید مطلبی که آماده کرده اید را بلافاصله منتشر کنید، باید از قابلیت زمان بندی وردپرس کمک بگیرید. با استفاده از این قابلیت، زمان انتشار نوشته در سایت را تعیین کرده و نوشته در آن تاریخ وساعت مشخص شده به صورت خودکار روی سایت منتشر می شود.
برای زمان بندی کردن یک نوشته در وردپرس، در قسمت انتشار روی گزینه ویرایش مقابل عبارت “انتشار فوری” کلیک کرده و زمان انتشار مورد نظر خود را مشخص کنید.
زمان بندی انتشار مطالب در وردپرس
فراموش نکنید که برای تایید تاریخ باید روی دکمه قبول کلیک کنید. پس از این کار متن دکمه انتشار به زمان بندی تغییر پیدا می کند. با زدن دکمه زمان بندی مطلب برای انتشار در تاریخ مشخص شده آماده می شود.

۶- لینک گذاری درون خطی

در ورژن های قدیمی وردپرس برای لینک دار کردن یک قسمت از متن باید ابتدا آن قسمت را انتخاب کرده و سپس روی گزینه “گذاشتن/ویرایش پیوند” کلیک می کردیم. پس از آن یک پنجره باز می شد که باید لینک مورد نظر را وارد کرده و تنظیماتی را دستکاری کنیم.
لینک گذاری در وردپرس
خوشبختانه از ورژن ۴.۵ وردپرس به بعد امکان لینک گذاری درون خطی به وردپرس اضافه شده است.
برای استفاده از این قابلیت کافی است متنی را که می خواهد لینک داشته باشد را انتخاب کرده و روی همان آدرس مورد نظر خود را paste کنید. به عبارت دیگر ابتدا لینک مورد نشر خود را کپی کرده و سپس با انتخاب متنی که می خواهید لینک داشته باشد روی آن لینک را می چسبانید.
لینک گذاری درون خطی در وردپرس

۷- اضافه کردن سریع فایلهای چندرسانه ای

شبیه به گزینه قبل با استفاده از این قابلیت می توانید خیلی سریع ویدئوها و رسانه های متفاوت را در وردپرس به مطلب خود ضمیمه کنید. البته فراموش نکنید که برای استفاده از این قابلیت باید از سایت های پشتیبانی شده وردپرس استفاده کنید.
برای این کار کافی است لینک به عنوان مثال ویدئو خود را در قسمت ویرایشگر قرار داده و وردپرس به صورت خودکار آن را به صورت فایل چند رسانه ای قابل پخش تبدیل می کند.
لیست کامل سایت های پشتیبانی شده را می توانید در این لینک پیدا کنید.

۸- میانبرهای اضافه کردن فرمت به بخش های مختلف متن

فرمت گذاری بخش های مختلف نوشته می تواند کمی وقت گیر باشد. احتمالا از این قابلت وردپرس اطلاع نداشته اید. با استفاده از این قابلیت می توانید بخش های مختلف نوشته را فرمت گذاری کنید. میانبرهای قابلی استفاده وردپرس در بخش ویرایشگر نوشته به شرح زیر می باشد:
## برای h2، ### برای h3 و …
– یا * برای شروع لیست بدون شماره
یا ۱) برای شروع لیست شماره دار
> برای نقل قول
— برای خط افقی
`..` برای بلاک کد
به عنوان مثال وقتی می خواهید به یک بخش از نوشته تگ h2 دهید کافی است قبل از متن علامت ## را قرار داده و اینتر را بزنید.

۹- حالت نوشتن بدون مزاحم

در قسمت بالا و سمت چپ ویرایشگر متن وردپرس دکمه ای می بینید با عنوان “حالت نوشتن بدون مزاحم”. با انتخاب این گزینه هنگام نوشتن متن در ویرایشگگر قسمت های اضافی حذف شده و نمایش داده نمی شوند. این کار باعث می شود که تمرکز صددرصد شما روی متنی که می خواهید بنویسید باشد.
حالت نوشتن بدون مزاحم وردپرس
فراموش نکنید که با انتخاب این دکمه قسمت های اضافی به صورت موقتی حذف می شوند. با خارج کردن نشانگر ماوس از روی ویرایشگر سایر قسمت ها نمایش داده خواهند شد.

۱۰- صفحه بندی مطلب

اگر مطلبی که می نویسید بیش از اندازه طولانی است و می خواهید آن را صفحه بندی کنید از این قابلیت وردپرس می توانید استفاده کنید.
با استفاده از این قابلیت، مطلب شما به تعداد صفحه دلخواهتان تقسیم می شود و کاربر برای دیدن  ادامه مطلب باید به سایر صفحه ها مراجعه کند. همچنین این کار سبب می شود که نرخ Bounce rate سایت شما به طرز چشمگیری کاهش یابد.
برای این کار کافی است وارد حالت متنی ویرایشگر شده و در جایی که می خواهید صفحه بندی صورت بگیرد کد زیر را قرار دهید:
<!–nextpage–>
فراموش نکنید که به تعداد دلخواه می توانید این کد را در مطلب خود قرار دهید و بی نهایت صفحه ایجاد کنید.
صفحه بندی مطلب وردپرس

۱۱- ویرایشگر تصویر وردپرس

شاید برایتان جالب باشد که بدانید وردپرس به صورت پیشفرض دارای ویرایشگر تصویر داخلی است. قبول دارم که این ویرایشگر به گرد پای فتوشاپ هم نمی رسد، اما خب به صورت موقت کار راه انداز است!
با استفاده از این ویرایشگر می توانید کارهای ساده مثل برش دادن، تغییر اندازه، چرخش و … را انجام دهید.
ویرایشگر تصویر وردپرس
برای دسترسی به این محیط، کافی است به قسمت رسانه > کتابخانه مراجعه کرده و تصویری را که می خواهید ویرایش کنید انتخاب نمایید. در پنجره باز شده روی دکمه ویرایش تصویر کلیک کنید.

۱۲- اندازه تصاویر

وقتی که یک تصویر را آپلود می کنید، وردپرس به صورت خودکار آن را در ۴ اندازه بندانگشتی، میانه، بزرگ و کامل ذخیره می کند. اندازه کامل که مشخص است، اما چه چیزی اندازه سایر تصاویر را تعیین می نماید.
این اندازه ها در قسمت تنظیمات > رسانه تعریف شده اند. در این قسمت می توانید حداقل و حداکثر ارتفاع و عرض تصاویر را مشخص کنید.
اندازه تصاویر وردپرس
البته فراموش نکنید که اکثر قالب های وردپرس هم تعدادی تصویر به این اندازه های پیشفرض اضافه می کنند که چون مطابق با قالب تعریف شده اند نیازی به ویرایش آن ها وجود ندارد.

۱۳- اضافه کردن هر چیزی به فهرست ها

فهرست ها چند سالی است که به یک قابلیت جدایی ناپذیر وردپرس تبدیل شده اند. این قابلیت کاربردی به شما اجازه می دهد که منوهای دلخواه خود را در قسمت های مختلف سایت به راحتی ایجاد کرده و آن را ویرایش کنید.
به صورت پیشفرض وردپرس تنها به شما اجازه می دهد که مطالب، برگه ها، لینک های دلخواه و دسته بندی ها را به این منوها اضافه نمایید. اما گاهی لازم است که تگ ها، یا پست های سفارشی را هم به این منو ها اضافه نمود.
برای این کار کافی است که به قسمت نمایش > فهرست ها مراجعه کرده و فهرستی که قصد ویرایش آن را دارید انتخاب کنید. برای دیدن گزینه های بیشتری که می توانید به فهرست اضافه نمایید روی گزینه تنظیمات صفحه کلیک کنید.
در تب باز شده می توانید گزینه های بیشتر را فعال نمایید. مطابق با قالب و افزونه های شما گزینه های این بخش تغییر می کنند.
اضافه کردن هر چیزی به فهرست ها
در مثال بالا با انتخاب گزینه برچسب ها، می توانید تگ های سایت را هم به منوها اضافه نمایید.
اضافه کردن هر چیزی به فهرست ها

۱۴- قابلیت انتقال با یک کلیک در ابزارک ها

باز هم قسمت تنظیمات صفحه و باز هم یک قابلیت دیگر وردپرس. همه ما از پتانسیل بالای ابزارک ها برای شخصی سازی سایت آگاه هستیم. در ورژن های اخیر وردپرس هم قابلیت کشیدن و رها کردن هم به این قسمت اضافه شده است که کار مدیریت این بخش را خیلی ساده تر و جذاب تر کرده است.
اما خب همه افراد تمایل ندارند از کشیدن و رها کردن استفاده کنند. دلایل زیادی هم برای این کار وجود دارد. به عنوان مثال ممکن است مرورگری که با آن وارد بخش مدیریت می شوید این قابلیت را پشتیبانی نکند! به هر حال وردپرس برای این گونه افراد هم چاره ای اندیشیده است.
برای استفاده از قابلیت انتقال با کلیک وارد صفحه ابزارک ها شده و روی گزینه تنظیمات صفحه کلیک کنید. در تب باز شده گزینه فعال‌سازی انتقال با کلیک را انتخاب نمایید.
قابلیت انتقال با یک کلیک در ابزارک ها
همانطور که مشاهده می کنید با فعال شدن این گزینه قابلیت کشیدن و رها کردن غیرفعال شده و اضافه کردن ابزارک ها به یک بخش از سایت مستلزم کلیک روی دکمه افزودن مقابل هر ابزارک می باشد.

۱۵- بستن دیدگاه ها برای مطالب قدیمی

اگر سایت شما دارای تعداد زیادی دیدگاه است و هر روز به تعداد دیدگاه های آن اضافه می شود ممکن است نیاز داشته باشید که بعد از یک مدت خاص دیدگاه ها را غیر فعال نمایید.
اگر چه گفتگو با مخاطب های وب سایت بسیار هیجان انگیز است ولی گاهی لازم است دیدگاه ها برای مطالب قدیمی به صورت خودکار غیرفعال شوند. با این کار امکان ارسال دیدگاه فقط برای مطالب جدید وجود خواهد داشت.
برای این کار کافی است به قسمت تنظیمات > گفتگوها مراجعه کرده و تیک گزینه “بستن دیدگاه‌ها در نوشته‌های قدیمی‌تر از ۱۴ روز به‌صورت خودکار” را فعال کنید. به جای عدد ۱۴ هم می توانید مقدار دلخواه خود را وارد نمایید.
بستن دیدگاه ها برای مطالب قدیمی

۱۶- دسته بندی پیشفرض

اگر هنگام ارسال یک مطلب فراموش کنید که یک دسته بندی برای آن انتخاب نمایید، وردپرس به صورت خودکار آن را در دسته “دسته بندی نشده” قرار می دهد. به نظر من این اتفاق باعث می شود که سایت شما آماتور و غیر حرفه ای جلوه کند.
یک راه حل این است که دسته بندی را ویرایش کرده و مثلا آن را با عنوان اخبار به روز کنید.
یک راه دیگر این است که دسته بندی پیشفرض را تغییر دهید. برای این کار وارد بخش تنظیمات > نوشتن شده و در قسمت دسته‌ی پیش‌فرض نوشته‌ها ، دسته دلخواه خود را انتخاب کنید.
دسته بندی پیشفرض

۱۷- آیکون سایت

خیلی از افراد که در اینترنت فعالیت می کنند تمایل دارند تعداد زیادی وب سایت را به صورت همزمان باز داشته باشند. هنگامی که این اتفاق می افتد مرورگر تب ها را کوچک می کند و عنوان آن ها تقریبا محو شده و تنها آیکون آن سایت باقی می ماند. اینجاست که ضرورت داشتن آیکون برای وب سایت مشخص می شود.
در ورژن های جدید وردپرس می توانید به راحتی این کار را انجام دهید. کافی است وارد قسمت نمایش > سفارشی سازی شده و در بخش هویت سایت تصویر دلخواه خود را قرار دهید. تصویر آپلود شده شما ترجیحا باید به فرمت png بوده و به صورت مربعی باشد (در ترجمه فارسی وردپرس آیکون با عنوان نمادک شناخته می شود).
آیکون سایت وردپرس

۱۸- مشاهده در حالت واکنش گرا

قابلیت جدید و کاربردی که به بخش سفارشی سازی وردپرس اضافه شده است به شما این امکان را می دهد که سایت خود را در اندازه های نمایشگر متفاوت مشاهده کنید. در گذشته تنها حالت دسکتاپ برای این بهش وجود داشت.
با این قابلیت می توانید نحوه نمایش سایت خود در موبایل و تبلت را بررسی کرده و مشکلات احتمالی آن را حل کنید. این قابلیت از ورژن ۴.۵ وردپرس به بعد در دسترس قرار گرفته است.
برای دسترسی به این بخش وارد تنظیمات > سفارشی سازی شده و در قسمت پایین سمت راست صفحه اندازه نمایشگر دلخواه خود را انتخاب کنید.
مشاهده در حالت واکنش گرا

۱۹- تنظیمات مخفی وردپرس

به عنوان آخرین بخش این آموزش حرفه ای ترین و مخفی ترین بخش وردپرس را به شما معرفی می کنیم.
می دانستید که وردپرس دارای یک صفحه مخفی است که در آن کلیه تنظیمات وجود دارد. توجه داشته باشید که هیچ لینک مستقیمی برای دسترسی به این بخش وجود ندارد چرا که اگر به اشتباه این تنظیمات ویرایش شوند ممکن است سایت شما بارگزاری نشود.
برای دسترسی به این صفحه باید وارد این آدرس شوید : www.yourdomain.com/wp-admin/options.php
تنظیمات مخفی وردپرس
بیشتر تنظیماتی که در این مطلب آموزش دادیم را در همین صفحه هم می توانید ویرایش کنید، به عنوان مثال بستن دیدگاه ها، اندازه پیشفرض تصاویر و …
هنگام کار با این تنظیمات بسیار محتاط باشید. اگر نمی دانید که چه کاری انجام می دهید به هیچ عنوان تنظیمات را تغییر ندهید.

نتیجه گیری

وردپرس یک سیستم متن باز است که قابلیت های آن روز به روز افزایش پیدا می کند. پس قابلیت های مخفی آن به همین ۱۹ مورد ختم نمی شود. در آینده گزینه های بیشتری به این لیست اضافه خواهد شد.
در قسمت دیدگاه ها می توانید تجربیات خود درباره این آموزش را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.
hamid
ارسال دیدگاه