نحوه تنظیم دلکو در خودروهای کاربراتوری معنی آوانس و ریتارد بودن موتور چیست؟

دلکو خودرو - 09124281471
دلکو خودرو - 09124281471
دلکو خودرو – ۰۹۱۲۴۲۸۱۴۷۱

نحوه تنظیم #دلکو در خودروهای #کاربراتوری + معنی آوانس و ریتارد بودن موتور چیست؟ 🔰

🟢 #تنظیم_دلکو معنی آوانس و ریتارد بودن موتور و روش تشخیص و رفع آنها
جرقه دلکو و #کوئل که برای موتورهای ما استفاده شده تنظیمش بسیار راحت هست.

نحوه تنظیم #دلکو در خودروهای #کاربراتوری + معنی آوانس و ریتارد بودن موتور چیست؟ 🔰

🟢 #تنظیم_دلکو معنی آوانس و ریتارد بودن موتور و روش تشخیص و رفع آنها
جرقه دلکو و #کوئل که برای موتورهای ما استفاده شده تنظیمش بسیار راحت هست.
🟢 وقتی موتور ۴زمانه مرحله تنفس رو گذشته و به مرحله انفجار میرسه یعنی باید درست در زمانیکه پیستون به نقطه مرگ بالا میرسه (نقطه مرگ بالاترین وضعیت پیستون در دور کامل گردش میلنگ میگن) جرقه زده بشه تا انفجار نیروی پرتاب پیستون به پایین رو تامین کنه. طبق قوانین فیزیک برای انتشار انفجار در محیط اتاق کمپرس بالای پیستون نیاز به زمان هست چون موج انفجار بطور آنی منتشر نمیشه و بصورت انتشار موج قطره آب توی حوض آب میمونه. این زمان اینقدر کمه که فقط تجهیزات خاصی برای اندازه گیریش هست. در واقع اونی که برای ما مهمه اینه که بدونیم در حد هزارم ثانیه هست. خب اینم باید بدونیم که این انتشار انفجار نسبت به نوع و غلظت سوخت و کمپرس موتور بستگی داره و همیشه زمان ثابتی داره یعنی زمان انتشار توی دور موتور ۸۰۰ با ۵۰۰۰ یکی هست و زمان انتشار انفجار فرق نمیکنه.

🟢 این کلیات مختصرش بود حالا میرسیم به آوانس و ریتارد:
گفتیم که انتشار موج انفجار زمان بره پس اگر درست توی نقطه صفر (زمانیکه پیستون نثطه مرگ بالا هست)جرقه زده بشه موج انفجار زمانی که به تاج پیستون میرسه و باید نیرو تولید کنه پیستون داره رو به پایین حرکت میکنه برای همین باید جرقه زمانی به شمع برسه که درست در زمان رسیدن پیستون به نقطه مرگ بالا باشه تا حداکثر نیرو تولید شده پیستون رو به پایین هل بده. معنی آوانس همینه یعنی پیش انداختن زمان جرقه در سیکل گردش موتور این کار (آوانس کردن دلکو) به نوع سوخت و ضریب کمپرس موتور بستگی داره و توسط کارخونه اعلام میشه. بعنوان مثال میگن توی دور موتور ۸۰۰ باید ۱۰ یا ۱۲ درجه آوانس باشه یعنی اینکه ۱۰تا۱۲ درجه از گردش میلنگ قبل از رسیدن پیستون به نقطه مرگ بالا باید جرقه زده بشه تا همزمان با مدت زمان مورد نیاز انتشار موج انفجار میلنگ این ۱۲درجه و طی کرده باشه و پیستون به نقطه مرگ برسه. خب این انتشار انفجار زمانش نسبت به دور موتور ثابت هست و با بالا رفتن دور موتور، میلنگ سریعتر اون ۱۲ درجه رو طی میکنه پس ما باید این زاویه آوانس شدن رو بیشتر کنیم تا بازهم موج به موقع به تاج پیستون برسه برای همین توی دلکو ها سیستم آوانس گریز از مرکز و وکیومی وجود داره که باعث میشه با بالارفتن دور موتور میزان آوانس موتور تا ۳۰ الی ۳۸ درجه دور میلنگ زیاد بشه.
🟢 معنی ریتارد درست برعکس اینه یعنی رسوندن جرقه بعد از عبور پیستون از نقطه مرگ روبه پایین به شمع. جرقه ریتارد که بهش انفجار دیزلی هم میگن باعث میشه قدرت موتور کم بشه چون موج انفجار دیرتر به تاج میرسه و در این حال پیستون روبه پایین رفتن هست و حجم اتاق انفجار زیاد شده .
🟢 برای تنظیمش هم بهترین راه حل استفاده از چراغ دلکو هست با فلاش زدن و گرفتن نور فلاش روبه میلنگ و محل تنظیم زاویه میلنگ میشه این ۱۲درجه رو توی دور آروم موتور پیدا کرد. همه وزنه لنگ و یا پولی سر میلنگها یک شیار داره اون نقطه صفر پیستون سیلندر یک هست و روی بلوک و یا پلاک کوچیکی که به بدنه پیچ میشه میزان درجه تا ۱۴ و ۱۶ و گاهی ۲۰ درجه آوانس نشون میده.اینم بگم که تحت هیچ شرایطی میزان آوانس نهایی دلکو رو بیشتر از ۳۸ درجه نکنید چون با کیفیت سوخت ایران یعنی مرگ موتور در دراز مدت

hamid
ارسال دیدگاه