نحوه کار سیستم کلاج خودرو و اجزای آن

گیربکس اتوماتیک
گیربکس اتوماتیک
گیربکس اتوماتیک
کلاچ دستگاهی است که نیروی موتور را از گیربکس قطع و وصل می کند. به عبارتی ساده تر کار کلاچ برای تعویض دنده های گیربکس است. این عمل بوسیله پدالی که زیر پای چپ راننده قرار دارد انجام می شود. بدین ترتیب که با فشار به پدال کلاچ، صفحه کلاچ از صفحه فلایویل جدا می شود و دیگر نیرو به گیربکس (جعبه دنده) نمی رسد، در نتیجه چرخ های اتومبیل آزاد می شوند. بر عکس با رها کردن کلاچ، صفحه کلاچ به فلایویل می چسبد و نیروی موتور تابع سرعت و قدرت دنده گیربکس تنظیم می شود.
قطعات کلاچ عبارتند از: صفحه کلاچ – دو شاخه کلاچ – یک طرف صفحه فلایویل – بلبرینگ کلاچ – اهرم و شاخک ها و صفحه فشار دهنده و دیسک کلاچ که از یک کاسه مانند از نوع چدن تشکیل شده است.

اجزای کلاچ
خب تا حدودی با کلاچ آشنا شدید. الان شما می توانید سوال و جواب های فنی برای رفع عیب کلاچ اتومبیل خود را مطالعه نمایید.
۱) علت بگسواد کردن کلاچ چیست؟
•    از فنریت افتادن فنرهای دیسک
•    سائیدگی صفحه کلاچ
•    تراش رفتن فلایویل
•    روغن زدگی صفحه کلاچ
۲) علت روغن زدگی صفحه کلاچ چیست؟
•    خرابی کاسه نمد جلوی گیربکس
•    خرابی کاسه نمد سر میل لنگ
۳) کار بلبرینگ کلاچ چیست؟
در موقع فشار آوردن به پدال کلاچ، اهرم های کلاچ سه شاخه را به جلو برده و در نتیجه باعث خلاصی کلاچ می شود.
۴) کار سه شاخه کلاچ چیست؟
خلاص کردن صفحه کلاچ برای سهولت تعویض دنده.
۵) کار دو شاخه کلاچ چیست؟
برای فشار آوردن به بلبرینگ کلاچ است.
۶) کار صفحه کلاچ چیست؟
برای قطع و انتقال نیروی موتور به گیربکس می باشد.
۷) کلاچ به کجا بسته می شود؟
پوسته کلاچ به صفحه فلایویل بسته می شود.
۸) چنانچه صفحه کلاچ نو باشد و روغن نزده باشد، علت بگسواد کردن کلاچ چیست؟
•    تراش و صیقلی شدن زیاد صفحه فلایویل و دیسک
•    درگیر نشدن کامل صفحه کلاچ
۹) آزمایش بگسواد کلاچ چگونه است؟
زمانی که اتومبیل روشن است، آن را در دنده می گذاریم و ترمز دستی را می کشیم، با استفاده از گاز و کلاچ اقدام به حرکت می کنیم چنانچه اتومبیل حرکت نکند و خاموش شود کلاچ سالم است و در غیر این صورت، بگسواد می نماید.
۱۰) کار فنرهای کلاچ چیست؟
گرفتن ضربات وارده از چرخش میل لنگ و جلوگیری از لرزش موتور در موقع حرکت.
۱۱) علت خلاص نشدن کلاچ چیست؟
•    کلفت بودن صفحه کلاچ
•    شکستگی دو شاخه کلاچ
•    شکستن کامل دو شاخه کلاچ
•    کم بودن فاصله صفحات کلاچ
•    شکستگی بلبرینگ کلاچ
•    نامیزانی سر سه شاخه کلاچ
•    کوتاه بودن اهرم های کلاچ
۱۲) علت گریپاژ بلبرینگ کلاچ چیست؟
روغن کاری نشدن بلبرینگ.
در پایان لازم است، به چند نکته ی مفید نیز اشاره داشته باشیم:
۱٫    پس از تعویض دنده پای خود را از روی پدال کلاچ بر دارید، در غیر این صورت بلبرینگ، صفحه و لنت کلاچ زودتر فرسوده می شوند.
شما می توانید با افزایش اطلاعات خود کمتر به تعمیرگاه بروید و در شرایط اضطراری، آگاهانه در مقابل مکانیک بایستید.
hamid
ارسال دیدگاه