سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (Electronic Brakeforce Distribution) یا EBD
سیستمهای ترمز در ابتدا به صورت کاملا مکانیکی طراحی و تولید میشدند که در آنها نیروی ترمز وارده از طرف راننده به صورت مساوی بین چرخهای خودرو تقسیم میشد. شرایطی در هنگام حرکت خودرو موجود است که باعث پدید آمدن ایده تقسیم نیروی ترمز بین چرخهای اتومبیل است که نیاز به سیستم EBD را ضروری میکند که این شرایط به صورت زیر میباشد.
ترمز EBD چیست ؟
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز(Electronic Brakeforce Distribution) یا EBD :
سیستم EBD به عنوان مکمل سیستم ABS فعالیت می کند و خودرویی وجود ندارد که تنها دارای این سیستم باشد.حال سوال این است که چرا سیستم EBD مکمل ABS است یا به عبارت دیگر چه عملکردی را به سیستم ترمز و ایمنی خودرو اضافه می کند که نیاز به ABS دارد.
ترمز EBD یا EBFD که کوتاه شده Electronic brakeforce distribution است یک فناوری ترمز اتومبیل است که به طور اتوماتیک میزان نیروی وارده به ترمز های اتومبیل را با توجه به شرایط مختلف از قبیل شرایط جاده، سرعت، بار و غیره تنظیم می کند. EBD به همراه سیستم ترمز ABS می تواند فشار نگه دارنده متغیری به هر کدام از چرخ های خودرو وارد کند تا خودرو هم به بهترین حالت توقف کند و هم کنترل آن به هم نریزد. از آنجا که هنگام ترمز معمولا بیشتر وزن به قسمت جلو ماشین وارد می شود، ترمز EBD فشار کمتری بر روی چرخ های عقب می آورد تا از قفل کردن چرخ ها و لغزش ممانعت کند. در برخی سیستم ها ترمز EBD در ابتدا و قبل از آن که تاثیر انتقال وزن به قسمت جلو خودرو ظاهر شود نیروی بیشتری به چرخ های عقب وارد می کند.
عملکرد: این سیستم، نرم افزاری در حافظه ABS است که با ABS کار میکند تا نیروی ترمز را با تناسب به چرخهای جلو، عقب، چپ و راست تقسیم کند.
برای مثال، در یک خودرو سواری جلو محرک، معمولا ترمزهای جلو سهم بیشتری از نیروی ترمزی کل خودرو را دارد. اگر نیروی ترمزی یکسانی برای چرخهای جلو و عقب فرستاده شود، چرخهای عقب که فشار کمتری را تحمل میکنند، قفل خواهند شد و خودرو ناپایدار شده و میچرخد. سهم نیروی ترمزی چرخهای عقب، به مقدار وزن متحمل هر چرخ بستگی دارد که EBD بصورت دینامیکی این تنظیم نیرو را انجام میدهد.
وظیفه EBD به عنوان یک زیر سیستم برای سیستم ABS این است که میزان چسبندگی موثر در چرخهای عقب را کنترل کند. فشار چرخهای عقب بر حسب تقریب با توزیع نیروی ترمز در یک ترمز معمولی محاسبه میشود. برای این کار طراحی ترمز معمولی در جهت محور عقب تغییر داده شد و از عناصر ترمز ABS استفاده شد. سیستم EBD فشار وارده بر دریچه سوپاپ هیدرولیکی ترمز خودرو را کاهش میدهد. ترمز EBD با استفاده از بهبود استفاده از کشش سطحی، ثبات رانندگی و نیروی پدال طراحی ترمز را بهبود میبخشد.
EBD به همراه ترمز ABS و کنترل ثبات الکترونیکی Electronic Stability Control یا iESC میزان انحراف هنگام دور زدنها را کاهش میدهد. سیستم ESC زاویه چرخ فرمان را با میزان چرخش اتومبیل مقایسه میکند که توسط سنسور میزان انحراف انجام میگیرد. منظور از انحراف (Yaw) میزان چرخش به راست با چپ (اتومبیل حول مرکز ثقل عمودی خود است. در صورتی که سنسور میزان انحراف میزان کمتر یا بیشتری از انحراف از آنچه که زاویه چرخ باید ایجاد کند را شناسایی کند، در آن صورت پدیده Over Steering و یا Under Steering رخ میدهد و سیستم ESC یکی از ترمزهای جلو یا عقب را فعال میکند تا اتومبیل را به حالت تعیین شده باز گرداند.
برای مثال: اگر یک اتومبیل گردش به چپ میکند و شروع به Under Steering میکند (به طرف بیرون پیچ کشیده میشود) سیستم ESC ترمز چپ عقب را فعال میکند تا به اتومبیل کمک کند که به چپ بپیچد. سنسورها بسیار حساس هستند و کارها آنقدر سریع انجام میشوند که ممکن است قبل از آنکه راننده عکس العملی نشان دهد، سیستم جهت را اصلاح کند ABS. از قفل شدن چرخها جلو گیری میکند و EBD کمک میکند که فشار ترمز مناسبی اعمال شود تا ESC به طور مفید و کار آمد کار کند.
EBD چگونه کار میکند ؟
-
حالت اول
هر چرخ میزانی از وزن خودرو را متحمل می شود که با توجه به چگونگی طراحی خودرو و شرایط حرکتی خودرو متفاوت است. برای نمونه اگر تقسیم وزن خودرو ۶٠/۴٠ باشد ۶٠ درصد وزن خودرو در حالی که خودرو ثابت است یا حرکت با سرعت ثابت دارد بر روی چرخ های جلو خواهد بود و مابقی آن بر روی چرخ های عقب. حال تصور نمایید که این خودرو در حال حرکت در مسیری مستقیم و شرایط جاده ای خشک و مناسب است و خودرو باری را نیز حمل نمی کند. اگر راننده خودرو اقدام به ترمزگیری نماید، در این شرایط به علت سرعت اولیه خودرو قبل از ترمزگیری، مقداری از وزن خودرو به جلو منتقل می شود. پس چرخ های جلوی خودرو که وزن بیشتری را در شرایط معمول حمل می کردند مقداری وزن اضافه را نیز باید متحمل شوند. با در نظر گرفتن مثال بالا این فکر به ذهن می رسد که در شرایط توصیف شده باید نیروی ترمز اعمالی به چرخ های جلو بیشتر از چرخ های عقب باشد و یکی از کارهای سیستم EBD همین است که در ترمزگیری مستقیم الخط به صورت تقریبی نیروی ترمز لازم هر چرخ را محاسبه می کند و آن را به هر چرخ اعمال میکند.
-
حالت دوم
وضعیت بعدی حالتی است که خودرو باری را حمل کند و در شرایط توصیفی قبلی ترمز کند، در این شرایط به علت وجود وزن بیشتر در قسمت عقب خودرو در هنگام ترمزگیری وزنی به قسمت جلو اضافه نمی شود. در واقع با منتقل شدن میزانی از وزن عقب به سمت جلو وزن عقب و جلوی اتومبیل مساوی خواهد شد. چون در حالت عادی وزن بخش عقب بیشتر از بخش جلو بوده است. اکنون در حالت ترمزگیری چون وزن عقب و جلو برابر می شود نیروی ترمز وارده به چرخ های جلو و عقب نیز باید برابر باشد. پس چرخ های عقب در این حالت به نیروی ترمز بیشتری نسبت به حالت قبل نیاز خواهند داشت.
-
حالت سوم
وضعیت حرکتی بعدی که در تقسیم نیروی ترمز بین چرخ ها بکار می آید در هنگام حرکت در پیچ است که در این شرایط چرخ های بیرون از پیچ دارای حرکت دورانی بیشتری نسبت به چرخ های داخل پبچ هستند. در این حالت اگر راننده اقدام به ترمزگیری نماید تا سرعت خودرو را کم کند، چرخ های داخل پیچ قفل می کنند که باعث از دست رفتن کنترل خودرو می شود. پس در این حالت نیروی ترمز کم تری باید به چرخ های داخل پیچ اعمال شود. بنابراین سیستم EBD که مکمل سیستم ABS می باشد میزان فشار ترمز اعمال شده بر هر یک از چرخ های خودرو را به طور مجزا و متناسب با شرایط به اندازه نیاز تنظیم می نماید. یعنی هنگامی که خودرو در شرایطی قرار دارد که مثلا چرخ عقب سمت راست باید ۵۰ درصد نیروی ترمز را دریافت نموده و چرخ جلوی سمت راست صفر در صد و دو چرخ دیگر هرکدام ۲۵ درصد نیرو را باید دریافت کنند سیستم EBD این تقسیم نیرو را به دقت انجام می دهد و اتومبیل را به بهترین شکل ممکن متوقف می کند.
یدکجو
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.