با دیاگ چگونه بفهمید کاتالیزور پر است یا سالم ؟
روی خودروهای انژکتوری سنسوری به نام مپ سنسور هست، کار این سنسور سنجش مقدار فشار مانیفولده، باید توجه داشت فشار هوای محیط چیزی حدود ۹۰۰ هست و فشار جو، جایی که خلا کامل هست صفر هست، حال داخل مانیفولد به دلیل کشش هوا توسط پیستونها فشار افت میکند و طبیعتا چیزی بین صفر و فشار محیط.
کاتالیزور چیست؟
مشکل کاتالیزور همیشه برای رانندگان دردسرهایی در پی داشته که بعد از تست کاتالیزور مجبور به شستشوی کاتالیزور ، حذف کاتالیزور و برداشتن کاتالیزور میشوند.
کاتالیزور کاتالیست و یا کاتالیزگر Catalyst قطعه ای کوزه ای شکل است که بین راه اگزوز نصب میشود.
catalytic converter وظیفه ی کاتالیست کردن و تبدیل گاز های سمی به گاز های غیر سمی را دارد.
همانطور که میدانید حتی با پیشرفت خودروها هیچ موتور خودرویی تنظیم کامل نیست و درصد ناچیزی خام سوزی را دارد.
خام سوزی به کامل سوخته نشدن سوخت داخل محفظه ی احتراق میگویند.
با پیشرفت علم و تبدیل سیستم کاربراتوری به سیستم انژکتوری تنظیم موتور خودرو بصورت کامپیوتری تبدیل شد.
در خودروهای انژکتوری سنسور های زیادی برای کنترل آلایندگی و کاهش خام سوزی نصب شد.
سنسور اکسیژن یکی از قطعاتی است که در کنترل آلایندگی خودروها نقش مهمی دارد.
سنسور اکسیژن با آنالیز گازهای خروجی ، مقدار ورودی سوخت را تنظیم میکند تا مقدار سوخت بیش از حد وارد محفظه ی احتراق نشود و خام سوزی به حداقل برسد.
بیشتر خام سوزی و گاز های آلاینده توسط تنظیم موتور خودرو کاهش میابد و مقدار خیلی جزئی و کمی که موتور خودرو نمیتواند تنظیم کند توسط کاتالیزور تصفیه میشود.
بنابراین خودرویی که خام سوزی دارد و باید با تنظیم موتور کامل برطرف شود و فقط مقدار کم و جزئی آن با نصب کاتالیزور حل شود.
خام سوزی باعث ایجاد گاز های co و hc میشود که سمی و خطرناک هستند.
کاهش آلاینده ها در معاینه فنی و کاهش گاز های co و hc کلیک کنید.
اما در بعضی مواقع و در بعضی شرایط خاص این گاز ها از حد مجاز تولید بیشتر میشوند.
موتور خودرو در طی کارکرد خودرو امکان دارد بعلت سوخت نامناسب دچار تک کار کردن یا سه کار کردن ، ریپ زدن شود که عمر کاتالیزور را کم میکند.
با بد کار کردن موتور ، تولید گاز های co و hc و در نتیجه خام سوزی افزایش میابد.
خامسوزی بیش از حد و بد کارکردن موتور ، سوختن واشر سرسیلتدر و روغن سوزی باعث گرفتگی و فرسودگی زود هنگام کاتالیزور خودرو میشود.
خام سوزی باعث ایجاد بیماری های خطرناک تنفسی و مسمومیت میشود و برای طبیعت بسیار خطرناک است.
شکل درونی کاتالیزور مانند لونه ی زنبور شبکه ای است.
دود ها از این شبکه ها رد میشوند و بعد از فعل و انفعالات شیمیایی گاز های سمی به غیر سمی تبدیل میشود.
حالا اگر این گازهای خروجی از اگزوز بیش از حد خام باشد عمر کاتالیزور زودتر تمام میشود و راننده مجبور به حذف کاتالیزور یا برداشتن کاتالیزور میشود.
اگر موتور خودرو هر یک از مشکلات زیر را داشته باشد، کاتالیزور زودتر خراب میشود.
روغن سوزی و دود آبی
سوختن واشر سرسیلندر
تنظیم نبودن موتور خودرو
خراب بودن و یا ضعیف بودن سنسور اکسیژن
کاتالیزور اگر پر شود چه اتفاقی می افتد؟
کاتالیزور که قسمت خروجی گاز های آلاینده است، اگر پر شود باعث میشود که خودرو گاز های آلاینده ی بیشتری از خود خارج کند و همه ی گاز ها تصویه نشوند و روی مصرف سوخت و شتاب خودرو تاثیر دارد.
کاتالیزور وقتی پر میشود دود ها راحت از اگزوز خارج نمیشوند و به کندی خارج میشود. به همین دلیل است که خیلی ها کاتالیزور فرسوده را خالی میکنند. اما خالی کردن کاتالیزور سالم کار اشتباهی است.
برای آزمایش سلامت کاتالیزور نیاز به دستگاه پنج گاز است.
پنج گاز چیست؟
چگونه با تست پنج گاز میتوان کاتالیزور را تست کرد؟
پنج گاز آنالیز کننده ی پنج گاز خروجی از اگزوز است. با کمک دستگاه پنج گاز میتوان میزان هر گاز را بصورت تفکیک شده مشاهده کرد و نوسانات گاز ها را پرینت گرفت.
پنج گاز گاز های co hc nox o2 و پارامتر لاندا را بصورت تفکیک فشده آنالیز میکند.
اما خراب شدن و یا کثیف و پر شدن کاتالیزور دلیلی دارد. برای تشخیص این خرابی هم نیاز به دستگاه پنج گاز داریم.
با پنج گاز سنسور اکسیژن را تست کنید. اگر خودروی شما زود به زود سنسور اکسیژن میسوزاند این یکی از دلایلی است که باعث خرابی کاتالیزور میشود. با پنج گاز دلیل خرابی سنسور را متوجه خواهید شد.
مورد بعدی تست کردن سایر سنسور ها است. سنسور های خودرو هر کدام به نوعی روی آلایندگی خودرو تاثیر گذارند. با پصل کردن دستگاه پنج گاز و دستگاه دیاگ به خودرو عکس العمل سنسور ها را در دور های مختلف موتور تست و بررسی کنید.
تنظیم موتور دیاگ کاران
تست پنج گاز
تست کاتالیزور
انجام تنظیم موتور مخصوص معاینه فنی
تست سنسور اکسیژن و کاتالیزور
آموزش بررسی سلامت کاتالیزور با استفاده از دیاگ
با دیاگ چگونه بفهمید کاتالیزور پر است یا سالم ؟
روی خودروهای انژکتوری سنسوری به نام مپ سنسور هست، کار این سنسور سنجش مقدار فشار مانیفولده، باید توجه داشت فشار هوای محیط چیزی حدود ۹۰۰ هست و فشار جو، جایی که خلا کامل هست صفر هست، حال داخل مانیفولد به دلیل کشش هوا توسط پیستونها فشار افت میکند و طبیعتا چیزی بین صفر و فشار محیط.
هر خودرویی باتوجه به سیستم برق و موتورش در حالت درجا مجاز به حداقل و حداکثر فشار خاصی میباشد، مثلا پراید تو دور درجا باید فشار مانیفولدش حدود ۳۰۰ میلی بار باشه، سپس اگه گاز رو فشار بدین در لحظه اول که موتور میخواد دور برداره این فشار بیشتر میشه،مثلا حدود ۴۰۰ ولی بعد از اینکه موتور دور گرفت و دورش ثابت شد دوباره فشار مانیفولد برمیگردد به حدود ۳۰۰ ،این قانون است، حالا اگر شما گازو فشار دادین و موتور دور گرفت اما متوجه شدین فشار دوباره برنگشت به حالت اول و همونطور بالا موند و با گاز دادن بیشتر بالاتر رفت این بدان معنی هست که موتور در خروج دود به بیرون دارای مشکل هست، چون دود خوب بیرون نمیرود طبیعتا مکش هم خوب انجام نمیشود
البته شما باید ابتدا از تایم و فیلر سوپاپها خیالتون راحت باشد، ولی اگر اینها هم مشکلی داشتن خودشون رو تو دور درجا نشون میدن، مثلا اگه تایم پراید بهم بخوره تو دور درجا فشار روی ۴۰۰ میماند ولی اگه گاز بدین این فشار بعد از دور گرفتن موتور باید نهایتا ۵۰ تا اختلاف پیدا کند و اگه دیدین با دور گرفتن موتور فشار همینطور داره میرود بالاتر براحتی و با اطمینان میتوانید بروید سراغ کاتالیزور
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.