انواع لامپ های خودرو و مقایسه چراغ های هالوژن ،زنون و LED

چراغ های هالوژنی

چراغ های هالوژنی

انواع لامپ خودرو و مقایسه چراغ های هالوژن ،زنون و LED
انواع چراغ های خودرو و مقایسه چراغ های زنون ، هالوژن و انواع چراغ های خودرو و مقایسه چراغ های زنون ، هالوژن و LED-car-چراغ جلو،
همانطور که از نام آن پیداست، چراغی است که در قسمت جلوی وسایل نقلیه گرفته و از کاسه و لنز مخصوص تشکیل شده است و وظیفه آن، روشن کردن مسیر پیش روی راننده در تاریکی، شرایط بد جوی، و دیگر مواردی که منجر به کاهش دید می‌شوند، می‌باشد. گفتنی است، نور ساطع شده از این چراغ ها نباید به گونه ای باشد که دید رانندگان روبه رو را مختل کند.

انواع لامپ خودرو و مقایسه چراغ های هالوژن ،زنون و LED

انواع چراغ های خودرو و مقایسه چراغ های زنون ، هالوژن و انواع چراغ های خودرو و مقایسه چراغ های زنون ، هالوژن و LED-car-چراغ جلو،
همانطور که از نام آن پیداست، چراغی است که در قسمت جلوی وسایل نقلیه گرفته و از کاسه و لنز مخصوص تشکیل شده است و وظیفه آن، روشن کردن مسیر پیش روی راننده در تاریکی، شرایط بد جوی، و دیگر مواردی که منجر به کاهش دید می‌شوند، می‌باشد. گفتنی است، نور ساطع شده از این چراغ ها نباید به گونه ای باشد که دید رانندگان روبه رو را مختل کند.

چراغ های جلو نخستین بار در اواخر دهه ۱۸۸۰ میلادی معرفی شدند. جالب است بدانید که چراغ های جلوی الکتریکی در سال ۱۸۹۸ توسط کمپانی Electrical Vehicle واقع در هارتفورد کانکتیکات آمریکا و به عنوان یکی از تجهیزات سفارشی روانه بازار شدند؛ تا پیش از آن زمان، نور این چراغ ها با استفاده از استیلن یا نفت تامین می‌شد. چراغ های جلوی گرد هفت اینچی نخستین بار در آمریکا و در سال ۱۹۴۰ به صورت استاندارد بر روی خودروها نصب شدند و به تدریج در کشورهای دیگر از جمله استرالیا، ژاپن و انگلستان رواج پیدا کردند

همان طور که گفته شد، این چراغ ها به عنوان یکی از مهمترین بخش های سیستم روشنایی وسایل نقلیه وظیفه تامین نور را در تاریکی بر عهده دارند. از دیگر وظایف سیستم روشنایی خودرو می‌توان به آگاه سازی دیگر رانندگان از ابعاد و جهت حرکت خودروی شما اشاره کرد. این چراغ ها بر اساس لامپ مورد استفاده به سه دسته اصلی هالوژن، زنون و LED تقسیم بندی می‌شوند. گفتنی است، تکنولوژی به کار رفته در تامین نور نیز، می‌تواند مبنای تقسیم بندی چراغ ها قرار بگیرد

چراغ های هالوژنی

لامپ خودرو
لامپ خودرو

در جدول مندلیف، هالوژن به گروهی متشکل از ۵ ماده شیمیایی بسیار واکنش پذیر و سمی اطلاق می‌شود که در دسته نافلزها قرار گرفته اند
لامپ های هالوژن که به طور گسترده در چراغ های جلوی وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرند، از یک رشته نازک تنگستن و یک حباب شیشه ای حاوی گاز هالوژن تشکیل شده‌اند. با هر بار روشن کردن چراغ، گاز هالوژن موجب داغ شدن رشته تنگستن و در نتیجه تولید نوری سفید رنگ می‌شود.

چراغ های زنون

زنون، گازی بی رنگ، بی بو و واکنش ناپذیر است که در مقادیر بسیار کم در اتمسفر یافت می‌شود و استفاده از آن در چراغ های جلو، در حال گسترش است
انواع چراغ های خودرو و مقایسه چراغ های زنون ، هالوژن و انواع چراغ های خودرو و مقایسه چراغ های زنون ، هالوژن و LED-car-چراغ جلو،

این لامپ ها به دلیل ساطع کردن نوری سفید رنگ ناشی از ایجاد قوس الکتریکی بین دو الکترود، از محبوبیت خاصی بین خودروسازان برخوردارند.

چراغ های هالوژنی

چراغ های LED

LED که مخفف عبارت “Light Emitting Diode” و به معنای “دیود ساطع کننده نور” می‌باشد، دیودی نیمه رسانا است که با دریافت ولتاژ روشن می‌شود.

لامپ ال ای دی یخی ۱۷ سانتیمتر لایت - کد 1275
لامپ ال ای دی یخی ۱۷ سانتیمتر لایت – کد ۱۲۷۵

اما اگر دقت کرده باشید، تنها قسمت بالایی آن روشن می‌شود و نیمه پایینی آن باید خنک بماند. به همین دلیل، ساختار این لامپ های کوچک با لامپ های هالوژن و زنون کاملا متفاوت است

هر یک از این لامپ ها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند و به همین دلیل نمی‌توان گفت کدام یک بهترین هستند؛ انتخاب هر یک از آنها، به نیازها و اولویت های خریدار بستگی دارد. با نگاهی به جدول زیر که در آن مهمترین مزایا و معایب این لامپ ها ذکر شده‌اند، متوجه می‌شوید که هیچ یک از آنها بر دیگری برتری ندارد و انتخاب آنها از سوی هر فرد، کاملا سلیقه ای است

نور سفید و شفاف، طول عمر زیاد، هزینه تعویض کم تولید گرمای زیاد، اتلاف انرژی، هنگام تعویض حباب باید دقت زیادی به خرج دهید، در صورت تماس با مایعات به سرعت واکنش نشان می‌دهند
نور بسیار مناسب، مصرف انرژی کمتر و طول عمر بیشتر در مقایسه با لامپ های هالوژن
گران قیمت، به دلیل ایجاد نور خیره کننده ممکن است سبب آزار راننده مقابل شوند
اندازه کوچک، مصرف انرژی بسیار کم، ساختار متفاوت
گران قیمت، به دلیل تولید گرمای زیاد بیشتر از لامپ های هالوژن و زنون باید خنک شوند
در مورد گزینه آخر در متن باید اشاره کنم که بازده LED ها بسیار بیشتر از دو مورد دیگر است. و اینکه در جدول ذکر شده “به دلیل تولید گرمای زیاد بیشتر از لامپ های هالوژن و زنون باید خنک شوند” جمله درست نیست. گرمای تولید شده در ال ای دی ها اصلا قابل مقایسه با گرمای تولید شده توسط هالوژن و زنون نیست چون خیلی کمتره…اما سطح تحمل مدار LED برای حرارت خیلی کمه و با اندک حرارتی از پا در میاد. پس به مراقبت حرارتی نیاز داره

پشتیبانی
ارسال دیدگاه