برگزیده های زیبای مناطق گردشگری شهر مقدس و جاده مشهد

شهر مقدش و گردشگری مشهد

برگزیده های زیبای مناطق گردشگری شهر مقدس و جاده مشهد

مشهد: پایتخت معنوی ایران نامیده می‌شود و  حرم امام هشتم شیعیان در این شهر واقع شده است.

وجود حرم علی بن موسی الرضا و جاذبه‌های دیدنی، تاریخی و تفریحی بسیار این شهر را به یکی از توریستی‌ترین شهرهای ایران تبدیل کرده است که از ایران و حتی خارج از ایران افراد بسیاری به آن سفر می‌کنند.  این شهر که در زمان افشاریان پایتخت ایران بوده است،‌ دومین شهر پهناور پس از تهران به شمار می‌رود.
علاوه بر جنبه مذهبی و زیارتی این شهر در جنبه‌های گردشگری نیز پیشرفت‌های چشمگیری داشته است و دارای مجموعه‌های تاریخی، تفریحی، فرهنگی متنوعی است و می‌تواند علاوه بر سیاحت، شهری جالب برای گردشگران باشد.
به دلیل حجم زیاد مسافر با هر سن و سالی برای بازدید از مشهد و زیارت امام رضا(ع)  تنوع انتخاب برای سفری برنامه‌ریزی شده با در نظر گرفتن تمامی عناصر سفر همچون هتل مناسب، هزینه حمل و نقل و یا غذا بسیار زیاد است.

ارک و شهربازی ملت (پارک ملت مشهد)

پارک ملت
پارک ملت
راه ندارد که گذرتان به مشهد بیافتد و بدون رفتن به پارک ملت سفر را به پایان ببرید. پارک و شهربازی ملت، قدیمی‌ترین و بزرگترین پارک شهر مشهد است و دیدنی‌های زیادی دارد.
این پارک، مجموعه کاملی شامل شهربازی، میدان‌های ورزشی، کتابخانه و استخر شناست. این پارک همچنین بزرگترین چرخ‌وفلک خاورمیانه و هجدهمین چرخ‌وفلک بزرگ دنیا را در خود جای داده. در شرق پارک ملت، دریاچه بزرگی قرار گرفته و در غرب آن بزرگترین استخر روباز مشهد و زمین‌های چمن فوتبال و والیبال، تنیس و پیست اسکی.
آدرس پارک ملت: غرب شهر مشهد،حاشیه بزرگراه وکیل آباد، ضلع شمال غربی تقاطع آزادی

پارک جنگلی وکیل آباد

اگر دلتان بخواهد روزتان را در منطقه‌ای خوش‌آب‌و‌هوا بگذرانید، جایی با درختان کاج و چنار و رودخانه‌ای که در برخی از فصل‌های سال مثل بهار و تابستان آب خنکی در آن جاری است، به اضافه استخرها و پستی و بلندی‌هایی که می‌توان زیر سایه درختانش خستگی در کرد، ما بهتان پارک جنگلی وکیل آباد را پیشنهاد می‌کنیم.
پارک جنگلی وکیل آباد
پارک جنگلی وکیل آباد
پارک جنگلی وکیل آباد، از پارک های قدیمی مشهد است که شهربازی بزرگی به اسم کوهستان پارک شادی و تنها باغ‌وحش شهر مشهد را با انواع و اقسام حیوانات آبزی، خزندگان و پرندگان در خود جای داده. علاوه بر اینها باغ گیاه‌شناسی و رستوران و کافه هم دارد و همه چیز برای خوشگذرانی در آن فراهم است.
آدرس پارک جنگلی وکیل آباد: بلوار وکیل آباد، نرسیده به میدان آزادی

دهکده ییلاقی شاندیز

دهکده ییلاقی شاندیز
دهکده ییلاقی شاندیز
یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد، منطقه ییلاقی پدیده شاندیز است. شاندیز با آب‌وهوای خوشی که دارد، در ۳۸ کیلومتری غرب مشهد واقع شده.
این منطقه ترکیبی است از رودخانه‌های متنوع، دره‌ها و درختان بلند چنار، سپیدار و ارغوان و صدای خوش پرندگانی مثل هد هد. این منظره را که به تابلوی نقاشی می‌ماند، باغ‌های انبوده و حیواناتی مثل گراز و گرگ تکمیل می‌کنند. شاندیز، منطقه‌ای تفریحی است که فروشگاه‌های صنایع‌دستی و رستوران بزرگی به نام پدیده شاندیز هم دارد؛ رستورانی که یکی از پیشنهادهای همیشگی در سفر به مشهد است.
آدرس پدیده شاندیز: امتداد بلوار وکیل آباد

طرقبه

مشهد، ییلاقات خوش‌آب‌و‌هوای زیادی دارد، ولی یکی از محبوب‌ترین ییلاقات آن، طرقبه است که تنها ۱۸ کیلومتر با مشهد فاصله دارد.
طرقبه
طرقبه
‌آب‌و‌هوای لطیف، رودخانه، رستوران‌های متنوع، فروشگاه‌های سوغات، باغ‌های میوه، مکان‌های تفریحی و تاریخی مثل سد چالیدره، بند گلستان، دره ارغوان، دره داغستان و رودخانه دهبار که قلب این منطقه محسوب می‌شود، از جمله دلایل محبوبیت این منطقه است. باید به همه اینها دیزی و ششلیک طرقبه را هم اضافه کرد و از خیر خورشت فسنجان و راه رفتن در کوچه‌پس‌کوچه‌هایش نگذشت.
نیمه‌ اول سال وقت بهتری برای رفتن به این ییلاق است، پاییز زیبایی هم دارد، اما یکی از سردترین نقاط اطراف مشهد در زمستان است. همچنین دیدن از روستای سرسبز نغندر از توابع بخش طرقبه و در فاصله ۱۰ کیلومتری آن را هم در برنامه‌تان بگنجانید که روستایی دیدنی است.
آدرس طرقبه: انتهای جاده وکیل آباد، جاده طرقبه

سد چالیدره

سد چالیدره
سد چالیدره
اگر به روستای طرقبه رفتید، دیدن سد چالیدره را هم از یاد نبرید. چالیدره یکی از دره‌های فرعی طرقبه است که امکان قایق‌سواری و ماهیگیری برای گردشگران را فراهم می‌کند. در اطراف این سد چندین رستوران هم هست، ولی پیشنهاد ما این است که غذا را در خانه درست کنید و در زیر یکی از آلاچیق‌های چالیدره آن را صرف کنید و عیشتان تکمیل شود. چالیدره، تله‌کابین هم دارد.
آدرس سد چالیدره: ۱۸ کیلومتری جنوب غرب مشهد، مسیر راه جاغرق

موزه نان مشهد

موزه نان مشهد
موزه نان مشهد
 نخستین موزه نان خاورمیانه که وسایل پختن نان مثل انواع آسیاب و انواع نان را در خود دارد.
آدرس: کیلومتر ۱۷ بزرگراه آسیایی بعد از سه‌راه فردوسی

موزه نادری

موزه ناری
موزه ناری
موزه نادری شامل ادوات جنگی دوره نادرشاه، آرامگاه نادر و آرامگاه محمدتقی خان پسیان، سردار خراسان است.
آدرس: چهارراه شهدا

آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی
آرامگاه فردوسی
آرامگاه حکیم ابولقاسم فردوسی در ۲۰ کیلومتری شمال مشهد و در منطقه توس و در باغی باصفا واقع شده. معماری این آرامگاه الهام‌گرفته شده از معماری دوره هخامنشی است. موزه و کتابخانه توس از جاهای دیدنی این مجموعه است و سالانه یک میلیون نفر از عاشقان خالقان شاهنامه از آن بازدید می‌کنند.
آدرس: ۲۰ کیلومتری مشهد به سمت قوچان، بزرگراه آسیایی (جاده سنتو )، سه راه فردوسی، سمت راست، شهر تابران توس

حمام مهدی قلی بیک

حمام مهدی قلی بیگ
حمام مهدی قلی بیگ
حمام مهدی قلی بیک(یکی از امرای دوره تیموری) که به حمام شاه و حمام رضوی هم معروف است، مجموعه‌ای از بخش‌های مختلف است و وسایل حمام در قدیم و گرمخانه، غرفه لوازم آرایش و غرفه حنابندان و.. است.
آدرس: ابتدای بازار بزرگ، روبه‌روی مسجد هفتاد و دو تن

 پارک علمی پروفسور بازیما

پارک علمی بازیما
پارک علمی بازیما
این پارک پر از تجربه‌های متفاوت است، تجربه‌هایی مثل مریخ‌نوردی، ژیروسکوپ فضایی، آسمان‌نمای خورشیدی و آکادمی  زیست‌شناسی و فضایی مفرح به خصوص برای کودکان و نوجوانان.
ساعات بازدید از این پارک ۸ صبح تا ۲۲ است.
آدرس: انتهای بولوار خیام، منطقه گردشگری سپاد، مجتمع تجاری وصال، طبقه چهارم

باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد
باغ ملی مشهد
این باغ وسط هیاهوی شهر قرار گرفته و با داشتن درخت‌های بلند، آبنما و باغچه‌هایش جای باصفاییست. در این باغ، تندیس‌هایی از مشاهیر شعر و ادب جای گرفته.
آدرس: خیابان خسروی، خیابان امام خمینی

باغ گیاه شناسی مشهد

باغ گیاه شناسی مشهد
باغ گیاه شناسی مشهد
مثل بیشتر شهرها، مشهد هم از داشتن باغ گیاه‌شناسی بی‌نصیب نیست. باغ گیاه‌شناسی این شهر شامل باغ گل رز، قطعه آموزشی و نمایشی، مجموعه گیاهی منطقه رویشی ایران، مجموعه آربراتوم و سیستماتیک گیاهی، باغ میوه‌های بومی ایران، مجموعه گیاهی سوزنی برگان، مجموعه نمایشی باغ صخره‌ای و مجموعه نهالستان و گلخانه‌های تکثیری است.
آدرس: بلوار جمهوری اسلامی،حد فاصل چهارراه مقدم و میدان غدیر

مجموعه‌های آبی مشهد

مجموعه‌های آبی
مجموعه‌های آبی
مشهد در زمینه احداث پارک‌های آبی موقعیت بی‌نظیری در خاورمیانه دارد. یکی از جاذبه‌های ورزشی خاص در مشهد وجود پارک‌های آبی است که به دلیل سرپوشیده بودن امکان استفاده از آنها در تمام طول سال وجود دارد. پارک آبی ایرانیان، سرزمین موج‌های آبی، پارک ساحلی آفتاب و موج‌های خروشان از پارک‌های آبی مجهز است که طرفدارن بسیاری در ایران دارد.

پارک طبیعی هفت حوض (دره هفت حوض)

هقت حوض مشهد
هقت حوض مشهد
 هفت حوض یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی مشهد که در دل کوه‌های خلج جای دارد. عضی از این حوضچه‌ها به اندازه یک استخر کوچک وسعت دارند. آب بعد از عبور از این هفت حوضچه به حوضی بزرگ‌تر می‌ریزد و رودخانه مسیرش را ادامه می‌دهد. این منطقه حدود ۷ کیلومتر با مشهد فاصله دارد و شامل ۷ حوضچه طبیعی است.

بازار رضا مشهد

بازار رضا مشهد
بازار رضا مشهد
 بازار رضا که در فاصله کمی از حرم مطهر قرار دارد، یکی از شلوغ‌ترین و پربازدیدترین بازارهای سنتی کشور لقب گرفته است. این بازار علاوه بر معماری زیبا و سنتی خود یکی از قدیمی‌ترین مراکز عرضه سوغات و صنایع دستی شهر مشهد است.

کلیسای مسروپ قدس

کلیسای مسروپ قدس
کلیسای مسروپ قدس
کلیسای مسروپ قدس، تنها کلیسای مشهد توسط ارامنه ساکن در مشهد در میدان دهم دی بنا شده است. قدمت این بنا به دوران پهلوی اول می‌ رسد و پلان ساختمان کلیسا فرمی تقریبا ذوزنقه‌ای شکل دارد. این ساختمان دارای دو گنبد مخروطی شکل است که در راس هر دوی این مخروط‌ها صلیب قرار گرفته است و از ویژگی‌های بارز و منحصر به فرد این ساختمان به شمار می‌رود. گنبد بزرگتر در وسط ساختمان قرار دارد و صلیب نصب شده در بالای آن از جنس آهن است؛ در حاشیه زیر گنبد ردیفی از کاشی‌های سفید رنگ قرار دارد که منقش به گلی سبزرنگ است.

مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد
مسجد گوهرشاد
مسجد گوهرشاد در جنوب حرم رضوی واقع شده است. این مسجد به دستور گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ، در مجاورت حرم امام هشتم ساخته شده و از پر بازدیدترین و شلوغ‌ترین مساجد ایران به شمار می‌رود. معماری و کاشی‌کاری‌های این مسجد زبانزد است و گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

مجموعه کوهسنگی

گوه سنگی مشهد
گوه سنگی مشهد
پارک کوهسنگی دومین پارک بزرگ (بعد از پارک ملت) مشهد است. این پارک در جنوب غربی مشهد و در انتهای خیابان کوهسنگی قرار گرفته است. پارک کوهسنگی در حاشیه کوه‌هایی مرتفع ایجاد شده و از قدیمی‌ترین روستاهای مشهد است. کوه سنگی از میان تفریحگاه‌های شهر مشهد از قدمت و شهرت بیشتری برخوردار است و یکی از زیباترین پارک‌های ساخته شده در ایران است. این پارک تلفیقی از آب، سنگ و سرسبزی و نور است. در سال ۱۳۴۰ شمسی با گسترش شهر مشهد، کوهسنگی از طریق خیابانی وسیع و عریض و مشجر، موسوم به خیابان کوه سنگی، به بدنه اصلی شهر مشهد متصل شد. با طرح‌های توسعه شهر مشهد، پارک کوه سنگی به مجموعه‌ی تفریحی گردشگری تبدیل شد.

مسجد ۷۲ تن

مسجد 72 تن
مسجد ۷۲ تن
مسجد ۷۲ تن یا مسجد شاه در  خیابان خسروی، ابتدای بازار بزرگ واقع شده است. این بنای تاریخی در ابتدا آرامگاهی بوده که توسط امیر غیاث‌ الدین بنا شده که در دوره‌ّای بعد به بنای کنونی مسجد تغییر کاربری داده است. بنا مشتمل بر فضای چهار طاقی گنبد دو پوش، دو مناره سرشکسته و یک ایوان است و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مدرسه علمیه عباسقلی‌ خان شاملو

مدرسه علمیه عباسعلی خان شاملو
مدرسه علمیه عباسعلی خان شاملو
مدرسه علمیه عباسقلی‌ خان شاملو توسط عباسقلی‌خان بیگلربیگی به دستور شاه سلیمان صفوی در سال ۱۰۴۵ هجری شمسی احداث شد. این مدرسه که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است در ابتدای خیابان صفوی قرار دارد. هم‌اکنون از این مدرسه به عنوان حوزه علمیه استفاده می‌شود. بنای مدرسه در دو طبقه و در چهار ضلع دارای چهار ایوان به سبک معماری عهد صفویه ساخته شده که بیش از ۱۰۰ حجره را در خود جای داده‌ است. این مدرسه از آجر ساخته شده و دارای تزییناتی نظیر کاشی‌کاری و مقرنس‌کاری سردر ورودی ایوان‌ها و حجرات و رواق‌ها است. این مدرسه از جمله آثار معماری مشهد به شمار می‌رود که تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی خراسان است.

آرامگاه شیخ بهایی

آرامگاه شیخ بهایی
آرامگاه شیخ بهایی
آرامگاه شیخ بهایی، دانشمند برجسته قرن دهم و یازدهم هجری در داخل حرم مطهر رضوی بعد از رواق امام خمینی با مزاری سنگی و پوششی شیشه‌ای قرار گرفته است. آرامگاه این دانشمند قبل از مرگش محل تدریس او نیز بوده است و حدود ۱۰۲ متر مساحت دارد که با آینه کاری‌های بسیار و کتیبه‌های خوشنویسی شده تزیین شده است. بر روی کتیبه‌های دیواری این آرامگاه تاریخ تولد و مرگ او حک شده است.

حرم امام رضا

حرم مطهره حضرت امام رضا
حرم مطهره حضرت امام رضا
حرم امام رضا (ع) در مرکز شهر مشهد، استان خراسان رضوی، ایران، بارگاه حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) است که نزد مسلمانان شیعه و اهل تسنن گرامی داشته می‌شود و مقدس است. این مکان مسجدها، آرامگاه‌ها، رواق‌ها، صحن‌ها، کتابخانه و موزه‌ها را دربرمی‌گیرد. سازه‌های این حرم مقدس، از دوران پیش از صفویان دوران تیموری و زمان‌های متعدد تاریخی به‌جا مانده، اما در زمان شاه طهماسب صفوی فعالیت بسیار برای گسترش حرم صورت گرفته است از این رو این مکان مقدس موزه‌ای وسیع از معماری ایران است.
گاهی مسافرت‌های یک و یا ۲ روزه به مشهد تنها برای زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) صورت می‌گیرد. برای چنین سفرهای کوتاهی و یا سفرهایی که مسافر تور را ترجیح نمی‌دهد و تمایل دارد که خود برنامه سفرش را تنظیم کند تنها تهیه بلیط ضروروی است.
جالب است بدانید کجارو در کنار معرفی تعدد تورها به مقاصد داخلی و خارجی به معرفی بلیط هواپیما با قیمت‌های ارزان از میان فروشنده‌های متعدد و معتبر کشور پرداخته است تا مسافران از میان تنوع قیمت‌ها با جستجوی بهترین و ارزان‌ترین بلیط هواپیما به مشهد،انتخاب مناسبی داشته باشند و سفر خود را برنامه‌ریزی کنند.

دریاچه چشمه سبز

دریاچه چشمه سبز
دریاچه چشمه سبز
کاروانسرای رباط شرف، شاهکار آجرکاری کشور
همانطور که گفتیم در این مطلب می خواهیم درباره جاذبه های مشهد صحبت کنیم، دریاچه چشمه سبز هم یکی از همین جاذبه ها است که در استان خراسان رضوی قرار دارد و در یکی از بلندترین نقاط رشته کوه بینالود در ۵۰ کیلومتری غرب مشهد واقع شده است. این دریاچه کوهستانی که ارتفاع آن در ۲۵۰۰ متری سطح دریا واقع شده وسعت زیادی دارد و از آب آن برای آبیاری باغ ها و زمین های کشاورزی اهالی این منطقه بهره می برند.

پارک طبیعی هفت حوض  

مشهد را اکثر افراد به حرم امام رضا (ع) می شناسند اما غافل از این که این شهر پر از جاذبه های گردشگری است که هر کدام می توانند به عنوان یک قطب گردشگری در این شهر تبدیل شوند. پارک طبیعی هفت حوض نیز یکی از همین جاذبه های مشهد است است که در دل کوه های خلج جای گرفته است. این منطقه در ۷ کیلومتری مشهد قرار دارد و دارای هفت حوض می باشد.
پارک طبیعی هفت حوض 
پارک طبیعی هفت حوض
به منظور دسترسی به این منطقه بعد از وارد شدن به شهرک سیدی و جاده خلج و طی کردن حدود ۳ کیلومتر از جاده، به یک دوراهی می‌رسید. باید جاده اتوبان و آسفالت سمت چپ را ادامه دهید تا به میدانی برسید. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید باید بعد از رسیدن به این میدان اتومبیلتان را پارک کنید و حدود ۲ کیلومتر از مسیر را پیاده طی کنید تا به «هفت حوض» برسید.

بند گلستان

بند گلستان
بند گلستان

این جاذبه در ۸ کیلومتری غرب مشهد و بر روی رودخانه گلستان احداث شده است. این بند از مناطق توریستی و دیدنی مشهد است. با وجود اینکه حدود ۵۰۰ سال از عمر این بنا می‌گذرد، هنوز سالم و پا برجاست.

غار مغان

غار مغان
غار مغان
غار دو دهانه ای در ۳۵ کیلومتری شهر مشهد و در جنوب روستای مغان قرار گرفته است که درون آن آثار استالاگمیت و استالاکتیت بسیاری وجود دارد. عمق این چاه ها ۲۵ متر است و همچنین درونش پرتگاه ها و برکه های آبی هست که باعث می شود از ماجراجویی انفرادی پرهیز کنند. برای ورود به این غار حتما‌ باید راهنما داشته باشید، زیرا در غیر این صورت بسیار بسیار خطرناک خواهد بود.
hamid
ارسال دیدگاه