[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]
گرم کن دریچه گاز :
وظایف :
این قطعه باعث گرم شدن محفظه دریچه گاز در زمستان های سرد و هنگام یخبندان می شود. اگر پولک دریچه گاز و نوک استپر موتور یخ بزند، یخ آن به وسیله این المنت گرم کن باز می شود.
محل قرارگیری :
روی دریچه گاز
ساختار داخلی :
این قطعه تشکیل شده است از یک مقاومت از نوع PTC (ضریب حرارتی مثبت) که با افزایش دما مقاومت آن کاهش می یابد.
مدارهای الکتریکی :
از یک سوکت دو پایه به رنگ زرد تشکیل شده است :
پایه ۱ : تغذیه ۱۲v+ از پایه شماره ۹ رله دوبل
پایه ۲ : اتصال به بدنه
شرح کار قطعه :
این قطع در زمستان های سرد عمل کرده باعث آب شدن یخ زدگی احتمالی دریچه گاز و نوک استپر موتور می شود. نحوه کار کرد آن به شرح زیر است :
جریان کم ➡️ مقاومت PTC زیاد ➡️ حرارت تولیدی بیشتر ➡️ جریان زیاد ➡️ مقاومت PTC کم ➡️ دما کم
روش های عیب یابی :
_ شناسایی عیب هایی که در صورت خرابی قطعه در خودرو به وجود می آید :
در صورت خرابی این قطعه در زمستان های خیلی سرد، بخارات روی پولک دریچه گاز یخ میزند و موجب چسبیدن آن به بدنه محفظه دریچه گاز شده خودرو گاز نمی خورد. همچنین توک استپر موتور یخ زده استپر موتور گیر می کند و خودرو روشن نمی شود.
روش تست قطعه :
با اهم متر مقاومت دو پایه را اندازه می گیریم، باید حدود ۱۰Ω باشد.
نکات :
? در خودرو ۲۰۶ و زانتیا این قطعه وجود ندارد. زیرا بدنه محفظه دریچه گاز و نوک استپر موتور در آنها پلاستیکی است و یخ نمی زند.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.