

راه های زیادی جهت افزایش گشتاور خودرو و قدرت خودرو وجود دارد از قبیل افزایش پاشش سوخت، افزایش هوای ورودی، خروج سریع تر دود ها، افزایش حجم خودرو و استفاده از سیستم های پرخوران (توربو شارژ). حال موضوعی که اهمیت زیادی دارد این نیرو از چه دوری تا چه دوری باقی می ماند یا به عبارتی پیک توان چقدراست؟
#سیستم_VTEC
راه های زیادی جهت افزایش گشتاور خودرو و قدرت خودرو وجود دارد از قبیل افزایش پاشش سوخت، افزایش هوای ورودی، خروج سریع تر دود ها، افزایش حجم خودرو و استفاده از سیستم های پرخوران (توربو شارژ). حال موضوعی که اهمیت زیادی دارد این نیرو از چه دوری تا چه دوری باقی می ماند یا به عبارتی پیک توان چقدراست؟
خودرو های SOHC
در خودرو های SOHC مجهز به یک میل سوپاپ و ۲ سوپاپ برای هر سیلندر (۱ دود – ۱ هوا) تکنولوژی قدیمی وجود داشت لذا این پیشرانه ها قدرت کمی در برابر موتورهای ۱۶ سوپاپ داشتند دلیل آن هم به عدم تنفس و تخلیه کامل است. در این خودروها یک سوپاپ دود برای خروج گازهای آلاینده از سیلندر داشت و همچنین یک سوپاپ هوا برای هر سیلندر لذا عمل تخلیه و تنفس به سختی انجام می شود و به دلیل کم بودن تعداد سوپاپ متاسفانه در بعضی از خودروهای وطنی دیده می شود که جای تاسف دارد.
خودرو های DOHC
در خودروهای جدید که مجهز به دو میل سوپاپ یا DOHC هستند موتورهایی با کارایی و بهره وری بهتری هستند و قدرت بیشتری نسبت به موتورهای SOHC تولید می کنند. در این موتورها در هر سیلندر ۴ سوپاپ وجود دارد که دو عدد سوپاپ برای دود و دو عدد برای هوا اما همه تکنولوژی موتور احتراق داخلی به اینجا ختم نمی شود و پیشرانه های جدید مجهز به سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ هستن که میزان همپوشانی سوپاپ ها را افزایش میدهند و باعث افزایش گشتاور در دورهای بالا و حتی در دورهای پایین می شود این مروری مختصر بر تکنولوژی زمان بندی متغیر سوپاپ بود که اختصارا VVT گفته می شود که سوپاپ های دود مدت زمان بیشتری باز می مانند تا تخلیه کامل صورت بگیرد.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.