صافی بنزین چیست و چرا صافی بنزین را عوض کنم؟

فیلتر بنزین

۲۰۱۹-bmw-m2-competition-02

صافی بنزین چیست ؟
یک صافی است که در مسیر بنزین قرار گرفته است تا آب، ذرات گرد و غبار و کثیفی را از سوخت بردارد و معموال در بیشتر موتورهای دورنسوز یافت می‌شود.
چرا صافی بنزین را عوض کنم؟
فیلترهای سوخت نقش واجب و ضروری در موتورهای مدرن امروزی دارند. بنزین یا گازوییلی که از صافی رد نشود ممکن است دارای چندین نوع ماده آلوده‌کننده باشد؛ برای نمونه تراشه‌های رنگ و کثیفی که هنگام پرکردن باک وارد آن شده یا زنگاری که توسط رطوبت در باک فلزی به وجود می‌آید.
اگر این مواد قبل از این که سوخت وارد سیستم شود، برداشته نشوند، به دلیل عمل سایشی ذرات بر روی مولفه‌هایی که دقت آن بالا بوده و در سیستم‌های انژکتوری مدرن استفاده می‌شوند موجب پوسیدگی سریع و عدم کارکرد پمپ بنزین و انژکتورها می‌شوند. صافی بنزین عملکرد موتور را نیز بهبود می‌بخشد، چون مواد آلاینده کمتری در سوخت وجود دارد و سبب می‌شود تا بهتر و کارآمدتر مورد استفاده قرار گیرد.
صافی سوخت باید در زمان‌های مشخصی تعویض شود که حالت ساده آن ارتباط برقرار نکردن فیلتر با لوله بنزین و تعویض آن با فیلتر جدید است؛ اگرچه بعضی فیلترها طوری طراحی شده اند که می‌توانند چندین بار تمیز شده و دوباره استفاده شوند.
اگر فیلتر به طور منظم تعویض نشود ممکن است با مواد آلاینده پر شده و موجب کند شدن جریان سوخترسانی شود که این امر خود سبب کاهش قابل توجه در عملکرد موتور می‌شود.
بعضی فیلترها مخصوصا انواعی که در موتورهای دیزلی یافت می‌شوند، مانند ظرف طراحی شده اند که آب در ته آن جمع میشود.
این آب می‌تواند با باز کردن یک دریچه در ته ظرف خشک شده و تمام شود تا زمانی که ظرف فقط حاوی گازوییل باشد. بسیاری از فیلترهای سوخت شامل یک حسگر آب هستند که اگر آب به سطح هشدار برسد، به واحد کنترل موتور یا مستقیما از طریق چراغی که روی داشبورد قرار گرفته است به راننده هشدار می‌دهند.
آبی که در سوخت وجود دارد برای سیستم سوخترسانی موتور دیزلی مناسب نیست، چون گازوییل برای روانکاری قسمت‌های محرک پیشرانه مورد نیاز است و اگر آب وارد این قسمت‌‌‌ها شود موجب می‌شود تا با سرعت بیشتری داغ شده و پوسیدگی و فرسایش ایجاد کند.
این نوع فیلتر نیز ممکن است دارای حسگر باشد که به کاربر در مورد خشک شدن فیلتر هشدار می‌دهد. در نزدیکی فیلتر گازوییل بعضا گرم کن سوخت وجود دارد تا در درجه حرارت پایین از تشکیل واکس پارافین داخل فیلتر و به اصطلاح ماسیدن سوخت گازوییل که چرب است، جلوگیری کند و روان بودن سوخت داخل صافی را تضمین کند.
فرض کنید به سمت پایین جاده در حال حرکت هستید، ناگهان یک تریلی ۱۸ چرخ را می‌بینید که وارد جاده شده است، همچنان که به پدال گاز فشار وارد می‌آورید تا قدری جلوتر بروید، احساس می‌کنید خودرو کمی می‌لرزد، اما وقتی به مقصد می‌رسید، همه موارد را فراموش می‌کنید. یک ماه بعد، همین خودرو پشت چراغ قرمز خاموش می‌شود. با این حال سعی میکنید دوباره خودرو را روشن کنید و لکولککنان به خانه بروید، اما این بار مصمم هستید بفهمید که چه اتفاقی افتاده است.
عوامل متعددی می‌تواند برای خودرو مشکلساز باشند، اما احتمالا فیلتر بنزینی که پر شده و گرفته، در بین عوامل دیگر از اهمیت بسزایی برخوردار است.
ر حقیقت، صافی مسدود شده می‌تواند در بدترین حالت، خودرو را از حرکت باز دارد.
در حالی که بعضی از خودروسازان توصیه می‌کنند که فیلتر سوخت باید چند سال یک بار عوض شود، بسیاری از مکانیک ها و تعویض‌روغنی‌ها می‌گویند بهتر است فیلتر هر ۲۰هزار کیلومتر عوض شود.
فیلتر سوخت بین باک و پمپ سوخت قرار دارد. چون پمپ، سوخت را به موتور هدایت میکند، فیلتر هر گونه ناخالصی که موجب مسدود شدن انژکتورهای سوخت می‌شود را برمی‌دارد و باعث حرکت روان خودرو می‌شود.
تعویض فیلتر سوخت بستگی زیادی به نوع خودرو دارد. برای بسیاری از خودروها، این کار نسبتا ساده است اما در مورد خودروهای دیگر، فیلتر می‌تواند بخشی از سیستمهای پیچیده باشد که نیاز به مهارت فنی دارد تا عوض شود.
ابزار تعویض فیلتر سوخت تغییر فیلتر سوخت معموال فقط به چند ابزار ساده مانند آچار، پیچگوشتی و انبردست نیاز دارد. البته ابزار خاصی که نیاز دارید بسته به روشی است که فیلتر به لوله بنزین متصل است؛ مثال بعضی مواقع به آچار یا ابزار خاصی نیاز دارید تا فیلتر را بردارید.
اما اگر فیلتر به گیره متصل باشد، ممکن است فقط به انبردست نیاز داشته باشید. اگر فیلتر سوخت در جایی باشد که امکان دسترسی به آن مشکل باشد، چراغ قوه میتواند مفید واقع شود.
داشتن ابزار خاص برای تعویض فیلتر بستگی به نوع خودرو دارد. مثال فیلتر بعضی از خودروهای جنرال‌موتورز، فورد و مزدا بست‌های فنری دارند که نیاز به جدا کردن رابط‌های سریع سوکتی دارد تا آزاد شود. برای این کار بهتر است ازدفترچه راهنمای خودرو هم کمک بگیرید.
ضمنا یک سری وسایل تمیزکننده هم همراه داشته باشید تا زمانی که کارتان تمام شد به تمیز کردن اطراف و اکناف بپردازید.
فراموش نکنید قبل از انجام این کار، فیلتر نو را خریداری کنید و آماده داشته باشید. صافی سوخت وسط تولیدکنندگان مختلفی ساخته شده و در فروشگاه های قطعات یدکی عرضه می‌شوند.
اگر تصمیم دارید خودتان این کار را انجام دهید، ایمنی باید همیشه جزء نخستین اولویت‌های شما باشد. حتی با وجود احتیاط لازم، ممکن است در تعویض فیلتر سوخت، دوده های قابل اشتعال و مقدار کمی سوخت آزاد شود.
بنابراین چنین کاری را در مکانی با تهویه خوب انجام دهید و نشتیهای سوخت را تا جایی که امکان دارد تمیز کنید. به طور ایده آل باید صافی بنزین را در هوای آزاد تعویض کنید. از آن جا که بخارات سوخت، سنگین تراز هواست، ممکن است در فضاهای بسته جمع شده و خطر جدی به همراه داشته باشد.
استفاده از عینک ایمنی و دستکش‌ یکبارمصرف، مانع ورود بخارات بنزین به چشم یا جذب توسط پوست می‌شود. با این که دستکش نیتریل کمی گرانتر از دستکش لاتکس است اما از شما در برابر حلال‌هایی مانند بنزین محافظت بیشتری میکند و البته این نکته را باید مد نظر داشت که هنگام کار با سیستم سوخترسانی، ابدا سیگار نکشید یا نزدیک شعله کار نکنید.
داشتن کپسول آتش نشانی در نزدیکی محل تعویض فیلتر هم توصیه می شود. بسته به موقعیت قرارگیری فیلتر سوخت، ممکن است برای دسترسی به آن نیاز به جک داشته داشید که در این صورت ترمز دستی را کشیده و آجر یا چوبی زیر چرخها بگذارید تا خودرو حرکت نکند.

درآوردن فیلتر کهنه

صافی بنزین معموال از دو جا به لوله انتقال سوخت متصل است؛ سمت ورودی و سمت خروجی و کل دستگاه نیز به وسیله قالب به هم متصل است. فیلتر سوخت میتواند در هر جایی در طول لوله بنزین قرار گیرد یا ممکن است در عقب خودرو نزدیک باک بنزین باشد یا زیر کاپوت که نزدیک موتور است.
بعد از این که فیلتر را عوض کردید، لازم است فشار به لوله بنزین را کم کنید، در غیر این صورت، سوخت ممکن است به اطراف پاشیده شده و ایجاد خطر کند. ضمنا میتوانید فشار سوخت را به روشهای متعدد کم کنید اما یک روش بهتر وجود دارد و آن هم کشیدن فیوز برق پمپ بنزین و روشن کردن موتور است تا زمانی که سوخت داخل لوله کامال خالی شده و موتور خاموش شود.
گام بعدی قطع کابل منفی باتری است تا احتمال جرقه و انفجار کم شود. بعد، فیلتر را بررسی کنید و ببینید لوله بنزین چگونه به آن وصل می شود. در بعضی حاالت، بست های گیرهای، رابط اتصال لوله انشعابی بنزین به فیلتر هستند. به واشرها یا حلقه های دایره مانند توجه کنید.

 نصب فیلتر نو

بیشتر فیلترها نشانگری دارند که جهت حرکت سوخت را نشان میدهد، بنابراین مطمئن شوید که فیلتر را برعکس نصب نمی کنید.
در بعضی حاالت، صافی بنزین تنها به لوله بنزین در مسیر مشخصی وصل می شود، بنابراین گذاشتن فیلتر به صورت برعکس ممکن نیست. در غیر این صورت، ممکن است برای تشخیص جهت نصب نیاز به ردیابی لوله بنزین داشته باشید تا ببینید آیا به سمت موتور هدایت شده یا به سمت باک وارد میشود.
ضمنا میتوانید قبل از این که فیلتر کهنه را بردارید، جهت ها را بر روی آن چک کرده و فیلتر نو را به همان صورت نصب کنید.
به محض این که این فیلتر به قالب نصب کننده بسته شد، لوله بنزین را دوباره برقرار کنید. ممکن است وسوسه شوید تا مجددا از گیرهای استفاده کنید که لوله بنزین را به فیلتر کهنه نگه داشته بود، اما آن گیره ها طی زمان ضعیف شده و نمی توانند اتصال قوی بین فیلتر و لوله بنزین ایجاد کنند.
سعی کنید همه موارد را به دقت چک کنید. اگر لوله بنزین قدیمی و شکننده است، سعی کنید آن را عوض کنید. به محض این که فیلتر نو در جای خودش قرار گرفت، فیوز پمپ بنزین را سر جایش بگذارید، سرباتری منفی را وصل و موتور را روشن کنید.
خودرو ممکن است همان موقع روشن نشود؛ احتماال ممکن است لازم باشد چند بار استارت بزنید تا جریان بنزین دوباره ایجاد شده و موتور روشن شود.
بعد از این که حرکت کردید، نشتی های احتمالی را بررسی کنید. هر سوختی که در طی فرایند نصب نشت کرده را تمیز کنید.

تعویض فیلتر بنزین

وسایل مورد نیاز
۱) پیچ‌گوشتی تخت و چهارسو
۲) آچار تخت
۳) یک جک و یک جفت پایه جک (در صورت نیاز)
۴) سطح شیب‌دار (در صورت نیاز)
۵) مانع چرخ (در صورت نیاز)
۶) انبردست
۷) عینک ایمنی
۸) ابزار تنظیم سوخت (در صورت نیاز)
۹) درپوش‌هایی برای بستن لوله‌های بنزین
اقدامات اولیه
این دستورالعمل‌ها را به دقت تعقیب کنید. قبل از شروع به کار، آنها را بخوانید و مطمئن شوید که محتوای پیام را فهمیده‌اید.
قبل از شروع به کار، تمامی ابزار و قطعات مورد نیازتان را، یک جا جمع کنید.
وقت زیادی برای انجام این کار اختصاص دهید تا مجبور نشوید با عجله کار کنید.
به یاد داشته باشید که این دستورالعمل‌ها، کلی هستند. برای دسترسی به دستورالعمل‌های دقیق‌تر که به خصوصیات ویژه خودروی شما مربوط می‌شوند، از کتابچه تعمیر خودروی خویش استفاده کنید.
رعایت مسائل مربوط به ایمنی به هنگام کار بر روی وسیله نقلیه از اهمیت بالایی برخوردار است. از محل قطعات داغ، وسایل تیز و مواد خطرناک کاملاً آگاهی داشته باشید.
تا زمانی که اطمینان پیدا نکرده‌اید که ایمنی خود یا عملکرد خودرو را به خطر نمی‌اندازید از به کار بردن ابزار خودداری کنید.
هرگز روی وسیله نقلیه‌ای که فقط به وسیله جک نگه داشته شده است، کار نکنید. هنگام کار، برای نگه داشتن وسیله نقلیه، پایه‌های جک را حتماً مورد استفاده قرار دهید. سعی کنید روی سطحی سفت و تخت کار کنید و هرگز روی گل یا علف جک نزنید.

اجازه دهید موتور سرد شود.

سؤالات زیادی در زمینه کاهش قدرت، ریپ زدن و دیر روشن شدن وسیله نقلیه وجود دارد. علت وقوع بسیاری از این ایرادات، ناشی از گرفتگی و کثیف شدن صافی بنزین است. هرچه صافی بنزین کهنه‌تر می‌شود، آشغال‌ها و مواد زائد بیشتری درون آن جمع شده و به تدریج مانع از جریان بنزین به سوی موتور می‌شوند. صافی بنزینی که تا حدودی کثیف شده است، معمولاً مقداری بنزین مورد نیاز موتور در حالت درجا یا با سرعت کم را از خود عبور می‌دهد، ولی در سرعت‌های زیاد یا دور موتور بالا، نمی‌تواند بنزین مورد نیاز موتور را تأمین کند. بنابراین، ممکن است خودروی شما در داخل شهر و زمانی که با سرعت آرام حرکت می‌کنید، خوب کار کند، ولی وقتی بخواهید با سرعت بالا در بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها حرکت کرده و سبقت بگیرید، موتور شتاب لازم را نخواهد داشت.
غالباً این سؤال وجود دارد که هر چند وقت یک بار باید فیلتر بنزین را عوض کرد؟ اگر خودروی شما کیلومترهای زیادی را طی کرده است، باید سالی یک بار صافی بنزین آن را تعویض کنید. زمانی که شش یا هفت سال از عمر خودرو گذشته باشد، ممکن است مقادیر زیادی زنگ و آشغال درون باک بنزین شما جمع شده باشد. تعرق طبیعی و رطوبت داخل باک بنزین، می‌تواند موجب زنگ زدگی شود. هر بار که سوختگیری می‌کنید، ممکن است مواد زائد دیگری وارد باک شود. تمام این عوامل می‌تواند باعث انسداد تدریجی صافی بنزین شوند، بنابراین تعویض سالانه فیلتر بنزین از بسیاری مشکلات پیشگیری خواهد کرد.
بسیاری از وسایل نقلیه جدید، دوره زمانی مشخصی را برای تعویض فیلتر تعیین نکرده‌اند و بسیاری از آنها دارای فیلتر بنزین معروف به مادام‌العمر بوده و ادعا می‌شود که هرگز نیازی به تعویض ندارند. در هر صورت، هر فیلتر بنزینی روزی مسدود شده و نیاز به تعویض خواهد داشت، لذا هرگز گول داستان «نیاز به تعویض ندارد» را نخورید.
در برخی جایگاه‌های فروش بنزین، فیلترهای بنزینی وجود دارد که قبل از بنزین زدن، یک بار بنزین را صاف می‌کنند. این کار از ورود بسیاری از زائدات به باک بنزین شما جلوگیری می‌کند. توصیه می‌شود این فیلترها را در اول هر ماه چه نیاز به تعویض داشته باشد یا نه، عوض کنید. در هر حال، جایگاه‌های زیادی وجود دارند که روی پمپ‌های آنها فیلتر بنزین وجود ندارد، لذا ممکن است بنزینی که شما به باک خود می‌ریزید، حاوی آب حاصل از نشتی منابع زیرزمینی بنزین جایگاه‌ها، الکل مخلوط شده با بنزین و یا آبی باشد که اپراتوری بی‌دقت که می‌خواهد هر چه سریع‌تر باک شما را پر کند، به‌طور ناخواسته وارد باک شما می‌کند.
تعویض یک بار در سال فیلتر بنزین به عنوان اصلی مهم در نگهداری خودرو، تضمین کننده کاهش ریسک مسدود شدن فیلتر بنزین است. خودروهای نو و مدل بالایی که از تولید کننده تحویل گرفته می‌شوند نیز همانند دیگر خودروها در معرض دریافت بنزین کثیف هستند. لذا حتی اگر خودروی شما نو باشد، باز هم فیلتر بنزین آن به تدریج شروع به مسدود شدن خواهد کرد.
سؤال دیگری که معمولاً مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان فهمید که فیلتر بنزین نیاز به تعویض دارد؟ برخلاف آنچه که معمولاً در تعویض روغنی‌ها به شما می‌گویند، تشخیص کثیف بودن فیلتر سوخت با نگاه کردن به آن و به صورت چشمی امکان‌پذیر نیست مگر با دستگاه‌های مجهز به اشعه X. لذا تنها راه تشخیص آن است که فیلتر را باز کرده و به داخل آن بدمید. اگر مقاومت کمی در مقابل دمیدن وجود دارد فیلتر هنوز سالم و تمیز است و نیاز به تعویض ندارد، اما در صورتی که مقاومت از حداقل ممکن بیشتر باشد، فیلتر کثیف بوده و می‌بایستی تعویض شود.
hamid
ارسال دیدگاه